Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
CVNVinson
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 augusti 2014, 10:55

Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av CVNVinson » 17 mars 2016, 22:40

Jag har fått höra uppgifter som skulle tyda på att även mindre fartygskanoner användes till fasta pjäser/batterier i Kalixlinjen. Jag antar att detta i så fall skulle rört sig om 75 mm eller 57 mm kanoner.
Frågan är dock om detta verkligen kan stämma?

Uppgifterna kommer i 2:a hand från en äldre man som beskriver hur det i hans hemby (troligen på 50-60-talet) fanns två fd mindre fartygspjäser installerade i varsitt litet hus, på varsin liten kulle, och där eldröret/-en maskerades av ett altanbord. Kanonerna täckte en viktig vägsträcka.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av Stefan Karlsson » 17 mars 2016, 22:45

Kolla med Siknäsfortet, de borde veta, eller kanske vet någon som vet.
Berätta gärna vad du får för svar
http://siknasfortet.se/

Stefan

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av Zizka » 18 mars 2016, 09:26

Är det inte så att det rör sig om värnkanoner av typ 2, 4 eller 5, har det tillhört armén så borde inte marina pjäser ha använts till att skydda en vägsträcka.

typ 2 = 57mm pvpjäs
typ 4 = 7,5cm kanon m/02 eller liknande
typ 5 = 7,5cm luftvärnskanon eller liknande

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av MD650 » 18 mars 2016, 12:01

CVNVinson skrev:Jag har fått höra uppgifter som skulle tyda på att även mindre fartygskanoner användes till fasta pjäser/batterier i Kalixlinjen. Jag antar att detta i så fall skulle rört sig om 75 mm eller 57 mm kanoner.
Frågan är dock om detta verkligen kan stämma?

Uppgifterna kommer i 2:a hand från en äldre man som beskriver hur det i hans hemby (troligen på 50-60-talet) fanns två fd mindre fartygspjäser installerade i varsitt litet hus, på varsin liten kulle, och där eldröret/-en maskerades av ett altanbord. Kanonerna täckte en viktig vägsträcka.
Det stämmer inte.
Han blandar ihop det med värnpjäser.
:)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av Stefan Karlsson » 18 mars 2016, 20:24

Jag läste inte frågan så noga, men jag är beredd att hålla med om att det nog bör vara en värnpjäs av något slag.
Frågan är väl bara vilken, för de flesta kanoner som sen blev värnpjäser satt ju fortfarande i vagnar på 50-talet.
Strv m/42, Pvkv m/43, Strv 74 blev ju alla värnpjäser med tiden efter att de utgått ur org, men då på 50-talet? Osäker på vad det skulle kunna vara.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av Zizka » 18 mars 2016, 21:08

Var skulle byn ligga så har jag nog svaret på vad som fanns i värnförbandet för aktuell period/z

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av Magnus L » 19 mars 2016, 11:42

Zizka skrev:Var skulle byn ligga så har jag nog svaret på vad som fanns i värnförbandet för aktuell period/z
Tex västra svartbyn, Överkalix. Några 100 meter norr om bron över Kalix älv mellan väg E10 och älven(i skogen). Liten röd avlång stuga riktad mot älven nedanför. Eller två stugor typ 100 meter mellan rättare sagt. Synliga från väg E10, nu borttagna. Byggda tidigt 80-tal

Troligen samma sak hedensbyn, Överkalix dock bara en röd avlång stuga mitt på en åker typ 1,5 till 2 km norr om hällabron som går över ängesån just innan den ansluter kalixälven. Denna stuga har jag inspekterat i mellanstadieåldern, kanonröret som stack från stugans gavel doldes av en träsarkofag liknande ett bord på avstånd kanske. Runt träsarkofag fanns en "altan" med räcke. Vi kom åt att kika in på kanonröret som var täckt med ljus presenning men såg en del av gröningen på röret. Spännande :-) Hela paketet med stuga och allt byggdes på ett skyddsrum. Dessutom byggdes ett skyddsrum rakt "ovanför" sett från ängesån helt nära väg E10 vilket i detta fall var ca 300 "ovanför" stugan med kanonen.

Allt detta är borttaget nu. Tidigt till mitten av 80-talet formligen vällde det upp skyddsrum på båda sidor om E10 där den passerar överkalix. Och så dessa stugor då förståss.

Edit; som sagt dessa byggdes på 80-talet och verkar se ut som mannen beskriver. Men de kan ju ha byggts i omgångar efter liknande koncept.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av Zizka » 19 mars 2016, 14:30

1969 i Överkalix kommun mobiliserade dessa värnförband med kanongrupper:
Typ 2 = 57mm Pv-kanon m/43, Typ 5 = 7,5cm Lv-kanon m/30 (m.fl)
625 V-pluton: 3 Typ 2
627 V-pluton: 1 Typ 2, 2 Typ 5
628 V-pluton: 2 Typ 2
629 V-pluton: 2 Typ 2

Den stora förändring som sker under 60-talet är att den stora andelen värnkompanier som funnits efter Vk2 och 50-talet i Fo66/67 utgår till förmån för fler och mindre värnplutoner (värnpluton, värnkanonpluton, värnkulsprutepluton). Dessa plutoner i Kalixlinjen skall vara mer en fast stödjepunkt som förstärks när Fi-rullar fram genom dess närhet. Fler värnpliktiga behövdes till de 27 Cykelskyttekompanier ÖN samt de 10 Cykelskyttebataljonsstaber ÖN som skapades under perioden fram tills 1973. Det fanns totalt 5st Cykelskyttebataljoner i ÖN på 50-talet och 3st av dessa utgick till förmån för dessa nya skytteförband, kvar blev 2st CSK-bat i Fo61. Andra Cykelskytteförband fick sen vara förstärkningsförband från övriga milo (B, V samt Ö). Lite off topic men kanske relevant till varför nergången av värnkompanier skedde under perioden och att detta inte gjordes utifrån att sänka försvarsförmågan utan att mer få till en större rörligare styrka.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av MD650 » 19 mars 2016, 15:08

Magnus L skrev:
Tex västra svartbyn, Överkalix. Några 100 meter norr om bron över Kalix älv mellan väg E10 och älven(i skogen). Liten röd avlång stuga riktad mot älven nedanför. Eller två stugor typ 100 meter mellan rättare sagt. Synliga från väg E10, nu borttagna. Byggda tidigt 80-tal
Värnpjäs typ 6 d.v.s. strv 74-torn.
:)

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av Magnus L » 19 mars 2016, 20:51

MD650 skrev:
Magnus L skrev:
Tex västra svartbyn, Överkalix. Några 100 meter norr om bron över Kalix älv mellan väg E10 och älven(i skogen). Liten röd avlång stuga riktad mot älven nedanför. Eller två stugor typ 100 meter mellan rättare sagt. Synliga från väg E10, nu borttagna. Byggda tidigt 80-tal
Värnpjäs typ 6 d.v.s. strv 74-torn.
:)
Ok tack, såg ut som stridsvagnskanon ja, man såg även en del av tornet, minns jag nu he,he. Men jag såg aldrig då dom lyfte dit det.

Edit; och det här var ju inte i kalixlinjen utan väster om Kalix älv. Viktiga broar och övergångsställen i Överkalix...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av MD650 » 20 mars 2016, 05:55

Magnus L skrev:
Edit; och det här var ju inte i kalixlinjen utan väster om Kalix älv. Viktiga broar och övergångsställen i Överkalix...
Dom ingick i Kalix-linjen.
Två små "röda stugor" västra sidan av nuvarande E 10.
:)

C Fagervall
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 mars 2008, 22:57

Re: Mindre fartygskanoner i fasta batterier?

Inlägg av C Fagervall » 29 april 2016, 10:55

CVNVinson skrev:Jag har fått höra uppgifter som skulle tyda på att även mindre fartygskanoner användes till fasta pjäser/batterier i Kalixlinjen. Jag antar att detta i så fall skulle rört sig om 75 mm eller 57 mm kanoner.
Frågan är dock om detta verkligen kan stämma?

Uppgifterna kommer i 2:a hand från en äldre man som beskriver hur det i hans hemby (troligen på 50-60-talet) fanns två fd mindre fartygspjäser installerade i varsitt litet hus, på varsin liten kulle, och där eldröret/-en maskerades av ett altanbord. Kanonerna täckte en viktig vägsträcka.

1937 c:a tillfördes 57 mm kaponjärkanoner m/95 från de båda forten i Karlsborg på Vaberget. Tror att 8 tillfördes I 19 och Milo ÖN år 1935 (från norra fortet på Vaberget) och placerades som värnkanoner vid broarna över Kalix älv i Kalix, Morjärv mfl., samt 10 till norra Gotland (A 7) 1935 (från Södra Fortet). Dessa var över då de båda forten utgått som krigsförband 1927.
Totalt fanns 14 st på Södra fortet, varav redan 4 st. överförts till Degerbergsfortet 1928 då man införde en infartspjäs per fort i Boden. Då räckte inte 36 st. kaponjärkanon m/07 som redan fanns, så på Degerbergsfortet koncentrerades de fyra nya m/95 medan fyra tidigare m/07 tillfördes övriga fyra fort såaom infartspjäser. Alla 8 st. som fanns på norra fortet gick till A 8 Boden. Någon kan ha monterats på pansartåget Boden år 1940.

1940 överfördes till A 8 Boden 7 st. kanon m/95 i hjullavett från kustartilleriet. Dessa var samma pjäs som kaponjärkanonen, men monterde i hjullavett
med tillförd rekylbroms. Användes troligtvis som värnpjäser vid Torne eller Kalix älvar. Finne ett par exemplar hos pansarmuseiigruppen på gamla A 8 i Boden. Det är endast dessa som var marinpjäser.

Inga med långa eldrör försedda marinkanoner m/89 B och m/99 har överförts till armén såsom värnpjäser. De nio korta 57 mm kaponjärkanon m/95 C
frän Oscar II fort i Göteborg överfördes 1938 till KA 1 i Vaxholm. De användes möjligtvis som värnpjäser i den norra försvarslinjen vid Stockholm från år 1940.

MVH CF

Skriv svar