Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
-
macken
- Medlem
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 21 dec 2004 19:45
- Ort: jämtland
Inlägg
av macken » 09 jan 2016 19:13
MD650 skrev:macken skrev:Jag menade att jag tror det fanns två Sjtptgb1314 på Ntrkomp i Nskbat, men det är som jag minns det

Låter rimligt.
En siffra som dyker upp är att på resp. Lnuhkomp så fanns det två eller tre st d.v.s. totalt 4-6 st.

Så kanske det var. Vet dock att jag sett sjtptgb1314 på I5, som dock ej utb nuhbat, men mobbade delar av en.
Väntar med spänning på nuhbat orgen
-
Ra145
- Medlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 04 dec 2010 12:25
Inlägg
av Ra145 » 14 jan 2016 14:00
macken skrev:Tack för bra detaljer kring nhaubbat. Vart ingick raptgb1112? Hur va sjtp grupperna utrustade med fordon?
Minnet sviktar, men raptgb1112 användes antingen av A, bataljonschefens Uplats ELLER så var det B: 1112:an var brigadartillerichefens (om nu denna inte organisatoriskt tillhörde brigadstabskompaniet?). Ett tredje alternativ är att artilleribatajonschefen var tillika brigadartillerichef, dvs båda A och B ovan.
Lite rörigt, men det funkade annorlunda på en fördelningshaubitsbataljon som jag "minns" bättre...
-
Axial
- Medlem
- Inlägg: 565
- Blev medlem: 21 mar 2006 21:09
- Ort: Dalasocken
Inlägg
av Axial » 22 jan 2016 16:17
MD650 skrev:macken skrev:
Samma år hette kompaniet " Lednings och Granatkastarkompani"
Kanske variationer
Egna I 5-påhitt.

Det kanske avsåg sammansättningen på det fredstida utbildningskompaniet? Liknande kombination (stab/grk-komp) fanns på I13 när jag låg inne 96/97.
-
Axial
- Medlem
- Inlägg: 565
- Blev medlem: 21 mar 2006 21:09
- Ort: Dalasocken
Inlägg
av Axial » 22 jan 2016 16:23
MD650 skrev:macken skrev:stämmer det att brigadspaningskompanieerna i NB85 grundutbildades på BV206, men i mobladan väntade BV202??
Nä, de hade bv202. Beroende på vilken brigad så omsattes dom individvis/gruppvis emedan en del utbildades som helt kompani.

*SPEKULATION*
Kan det ha berott på bekvämlighet/läglighet under utbildningen, beroende på flerbrigadsystem?
Jag vet att när I13 övergick till NB85-systemet så blev det så nåt år att inneliggande brigspankomp hade bv202 medan motsvarande utbildningsomgång föregående år hade bv206. Jag har nämligen en kompis som grinade blod över detta faktum, enär han fick åka 202:a med dess (tydligen) rätt kalla bakvagn.
-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 22 jan 2016 17:20
Axial skrev: Det kanske avsåg sammansättningen på det fredstida utbildningskompaniet? Liknande kombination (stab/grk-komp) fanns på I13 när jag låg inne 96/97.
Stabs-/grkkomp var det officella namnet.'

-
MD650
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Inlägg
av MD650 » 22 jan 2016 17:21
Axial skrev: *SPEKULATION*
Kan det ha berott på bekvämlighet/läglighet under utbildningen, beroende på flerbrigadsystem?
Jag vet att när I13 övergick till NB85-systemet så blev det så nåt år att inneliggande brigspankomp hade bv202 medan motsvarande utbildningsomgång föregående år hade bv206. Jag har nämligen en kompis som grinade blod över detta faktum, enär han fick åka 202:a med dess (tydligen) rätt kalla bakvagn.
Syftet med att man fortfarande hade bv 202 var att den bl.a. var mycket tystare än bv 206.
Jägarförbanden i norr hade kvar bv 202 av just det skälet.

-
Drängfan
- Medlem
- Inlägg: 48
- Blev medlem: 27 apr 2010 22:37
Inlägg
av Drängfan » 22 jan 2016 23:27
Ett av huvudskälen var väl även möjligheten till reparationer i fält, det ansågs lättare att hitta reservdelar till 202:ans motor ute i fält.
-
millgard
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Inlägg
av millgard » 22 jan 2016 23:46
MD650 skrev:Axial skrev: *SPEKULATION*
Kan det ha berott på bekvämlighet/läglighet under utbildningen, beroende på flerbrigadsystem?
Jag vet att när I13 övergick till NB85-systemet så blev det så nåt år att inneliggande brigspankomp hade bv202 medan motsvarande utbildningsomgång föregående år hade bv206. Jag har nämligen en kompis som grinade blod över detta faktum, enär han fick åka 202:a med dess (tydligen) rätt kalla bakvagn.
Syftet med att man fortfarande hade bv 202 var att den bl.a. var mycket tystare än bv 206.
Jägarförbanden i norr hade kvar bv 202 av just det skälet.

Och alla som hört dem på samma gång vet ju att det inte är så enorm skillnad - däremot är bränsleförbrukningen cirka hälften/tredjedelen vilket betyder mycket för jägarförbanden som skall kunna verka uthålligt över tid. Ljudnivån har dock ofta påståtts vara orsaken.
BV206 med last drog allt mellan 10 och 50 liter milen beroende på väg/terräng och snödjup... Med 40 liter i reserv och 100 liters tank var man beroende av TOLO både här och där. Ett evigt tankande minns jag att det var.
Här en ögonblicksbild från övningen Nordanvind i mars 1991: 2grkplut Johan Bertil, Hallens kompani I5
Plutonen utför under övningen bla olika belastningsprov för att utröna vad som går sönder först. På bilden ser vi hur en av "skidorna" till GRK-vagnen saknas. För övrigt lastades AMgrp-vagnarna med blinda AM-kollin från golv till tak i bakvagnen - även pjäsvagnarna överlastades. Det enda som gick sönder trots hård körning i mycket djup snö och stark kyla var en mutter till bandspänningen. I en brant backe upp från Kalix älv ormade sig vagnen med GRKpjäs bakom och då gick den sönder. Inga reservdelar fanns, vi var avskurna från resten av kompaniet och det började bli lite kärvt läge. Plötsligt kom någon på att det var samma sorts mutter som satt på säkerhetsbältena i bakvagnen... montering, spänning och full fart igen.

-
KoteGaeshi
- Medlem
- Inlägg: 868
- Blev medlem: 10 dec 2008 03:08
Inlägg
av KoteGaeshi » 23 jan 2016 12:44
OT, men det ser trevligt ut att pyssla med militär verksamhet utan att vara överlastad med kroppsskydd och stridsväst.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva
-
millgard
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3736
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Inlägg
av millgard » 23 jan 2016 15:50
KoteGaeshi skrev:OT, men det ser trevligt ut att pyssla med militär verksamhet utan att vara överlastad med kroppsskydd och stridsväst.
Jadu, vid tillfället var det väl 33-34 minusgrader så "trevligt" är väl inte det första ordet man tänker på kanske...
-
macken
- Medlem
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 21 dec 2004 19:45
- Ort: jämtland
Inlägg
av macken » 24 jan 2016 06:50
Har försökt greppa vart I5 mobiliserade de 4 nsk bataljonerna, samt om jag förstår det rätt två fristående 15e 16e Nsk bataljoner, även dem mob i Jämtland.
1st Nsk bat NB35 mob i Kånkbacken Östersund
1st Nsk bat NB35 mob Håsjö
1st Nsk bat NB35 mob Hammerdal
1st Nsk bat NB35 mob??????
1st Nsk bat F mob Lit??
1st Nsk bat F mob???
Komplettera någon kunnig??
-
anders.turner@hotmail.com
- Medlem
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 18 feb 2009 21:01
Inlägg
av anders.turner@hotmail.com » 06 feb 2016 20:53
Fordon för Nuhbat kommer. Har varit borta lite.
-
macken
- Medlem
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 21 dec 2004 19:45
- Ort: jämtland
Inlägg
av macken » 07 feb 2016 15:57
Ser fram mot det
-
SolitaryMan
- Medlem
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 13 jun 2003 08:16
- Ort: Stockholm
Inlägg
av SolitaryMan » 09 feb 2016 09:39
macken skrev:
Norrlandstrosskompaniet
Stab och transportpluton
Hittade förresten just ett ytterligare mycket allvarligt fel i mackens förteckning på trådens första sida. Plutonen hette Stab- och
trosspluton, inget annat.
Borde veta, eftersom jag var chef för den.

-
macken
- Medlem
- Inlägg: 409
- Blev medlem: 21 dec 2004 19:45
- Ort: jämtland
Inlägg
av macken » 09 feb 2016 16:46
Helt rätt, något jag mycket väl vet
Skriver man tross så ändrar datorn det till transport

. Har ändrat inställningen nu