Tobak i krig!

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Tobak i krig!

Inlägg av Zizka » 9 maj 2015, 09:12

Hej !

Jag läser denna bok just nu:

http://www.adlibris.com/se/bok/den-stor ... 9173291231

En sak som slår mig är hur tobaksförsörjningen skulle ske i krig.
Vi hade rätt stora förråd av diverse saker och krigstillverkningen av andra saker men hur skulle Sverige och försvarsmakten försörjas med tobak.
Tobak är väl en färskvara som inte lämpligen läggs i ett förråd med M987654321-1234 Nikotinpinne son beteckning.
Nu vet jag inte om Svenska Tobaks alltid hade lager för att täcka upp en period av importstopp men under tider av stress och stora påfrestningar
torde väl nyttjandet av denna vara öka. Och nikotinister (inräknat mig själv när jag var storförbrukare) blir djävligt griniga om man inte får sin kick genom en fet djävla snus under läppen eller den där goda ciggen till morgonkaffet.

Det enda jag minns från min Gu var att det gick en historia om en "Marka-låda!" som trossen hade som vi alla skulle kunna köpa choklad, tobak etc etc men den dök liksom aldrig upp på plutonerna och skulle man ha cigg under övningen så var det att böka ner nån limpa i trosspackningen.

//

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Tobak i krig!

Inlägg av Der Löwe » 9 maj 2015, 10:58

På "mitt" kompani fanns då markalåda. Men jag har för mig att det var trosstroppen som drev den och den lilla vinsten den skulle ge skulle användas till deras muckarfest.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Tobak i krig!

Inlägg av MD650 » 9 maj 2015, 11:07

Jo, det var trossen som brukade köra det där.
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tobak i krig!

Inlägg av varjag » 9 maj 2015, 11:31

Denna länken kan ge ngn vägledning.....
http://histclo.com/essay/war/ww2/eco/ag ... p-tob.html
Men skala bort ALL anti-nazipropagandan i den!
Dom flesta tyska soldater, alla vapenslag - rökte.
Och nikotinister (inräknat mig själv då jag är storförbrukare) blir djävligt griniga om man inte får sin kick
:D
I korthet - varje armé bestående av ''nikofascister'' = ickerökare och därtill absolutister (avskyr alkoholhaltiga drycker... :roll: ) -
är CHANSLÖSA - mot en som nyttjar bägge!!!! :thumbsup:

Jag minns att tyska cigaretter från den tiden, liksom svenska - hade en övervikt av turkisk tobakstyp - men åtföljande lukt....
Troligen importerade både Sverige, Tyskland & andra länder turkisk tobak.
Dessutom - växte egen - (Österlen Skåne??) - även om kvalitén inte motsvarade sydligare nejders....
Italien växte egna skördar och sålde säkert till tyskarna och andra.

Sojetunionen's diktator - finns det belagt - befallde att Röda Armén Mahorkaranson INTE fick strypas!
Den ryske soldaten behöver sin tobak!

Det sagt - var cigaretter,(papyrossi) nästan okända i ryska armén. Nej, tobak = dålig kvalité av mahorka - kom i paketpåsar -
mahorka-ostland-red-army.jpg
mahorka-ostland-red-army.jpg (66.88 KiB) Visad 4476 gånger
på BÅDA sidorna om fronten - :lol: Den ryska texten lyder: ''Fronten kräver Mahorka''......

Cigarettpapper fanns inte i Sovjet - man använde tidningspapper/propagandablad etc. - gjorde en strut, hällde tobaken i struten -
- och satte fyr i tjockändan - :roll:

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Tobak i krig!

Inlägg av Hexmaster » 9 maj 2015, 11:44

Tobak var prioriterat på samma nivå som olja, kaffe och en del andra krigsviktiga varor.

Och för Sveriges del så odlades det tobak här i ett par sekler. Finns en tråd någonstans om detta. VIll minnas att den sista "industriella" produktionen (hur stor den nu var) var på 1960-talet, krigen gav den en del livskraft på slutet.

Kvalitén var givetvis inte i nivå med den turkiska eller amerikanska men dög i krig, utan vidare.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Tobak i krig!

Inlägg av sveahk » 9 maj 2015, 15:04

För de som i andra världskrigets virrvarr inte kunde vara utan - ett tyskt urval...
IMG_0167.jpg
DSC_0246.jpg

...och ett brittiskt/amerikanskt.
DSC_0232.jpg
DSC_0231.jpg

Mvh
Hans K

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Tobak i krig!

Inlägg av JohnT » 9 maj 2015, 17:44

Hexmaster skrev:
Och för Sveriges del så odlades det tobak här i ett par sekler. Finns en tråd någonstans om detta. VIll minnas att den sista "industriella" produktionen (hur stor den nu var) var på 1960-talet, krigen gav den en del livskraft på slutet.
Ja, på tobaksmuséet inne på Skansen (i Stockholm) visar man filmen från 1963 (eller var det 65?) om Gumman som var Sveriges sista tobaksodlare.
Det året slutade Svenska tobaksblaget att ta in "rå-tobak" från svenska leverantörer.
(På 1800-talet så odlades det tobak på många ställen i Stockholm.)

min favorit länk om Svensk försörjning under Vk2
http://weburn.kb.se/metadata/221/SOU_2525221.htm
Sidan 400
Visar att Tobak ransonerades först 27/5 1942 !
Man hade lager för två års förbrukning när kriget bröt ut.


/John

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tobak i krig!

Inlägg av varjag » 10 maj 2015, 02:08

Tobak är väl en färskvara som inte lämpligen läggs i ett förråd
Visar att Tobak ransonerades först 27/5 1942 ! Man hade lager för två års förbrukning när kriget bröt ut
Tobak kan lagras, helst i bladform under rätt temperatur & fuktighet.
När väl bladen strimlats ner till cigarettformat - torkar den ut ganska fort = att cigaretten brinner för het och mycket snabbt.
Speciellt med dåtidens pappersförpackningar - med frikostigt korsdrag.
Dagens styva kartongaskar med bättre tätning av folieomslag - är oerhört mera hållbara - upp till 18-24 månader.

My tuppence, Varjag

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Re: Tobak i krig!

Inlägg av King Kong » 10 maj 2015, 14:28

Zizka skrev:Det enda jag minns från min Gu var att det gick en historia om en "Marka-låda!" som trossen hade som vi alla skulle kunna köpa choklad, tobak etc etc men den dök liksom aldrig upp på plutonerna...
Historien stämmer..., lådan fanns...

Jag låg på Lv7, Robot 90 kompani - 96/97.

En frivillig från SoT plut fick ta på sig den s.k. markalådan, vilket var en låda med godis etc som den frivillige själv ansvarade för att fylla upp osv. Mot att han gjorde detta kunde han ta ut lite överpris, dvs sälja en Gott och Blandat lite dyrare och därmed tjäna en liten hacka. Vinsten tog han hand om själv.

I praktiken var dock sällan det fanns tillfälle att dra fram den där lådan för lite bizznizz...

Edit: jag vill minnas att en majoritet av befälen snusade. Går det att lagara snus? :lol:

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Tobak i krig!

Inlägg av KoteGaeshi » 25 oktober 2015, 22:37

Det förekom en hel del knorrande bland nikotinisterna på "plutonens timme" efter så kallat "överlevnadsdygn" där övningsledningen kontinuerligt spred en doft av cigarill omkring sig, efter att i inledningsskedet av övningen ha konfiskerat både rökverk och snus av beväringarna... Tur, kände jag, att jag inte nyttjade någotdera. :milsmile:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Tobak i krig!

Inlägg av millgard » 26 oktober 2015, 08:41

Markalådan användes som i krig på övningen Nordanvind 1991:

I markalådan fanns förutom godis, brevpapper och två sorters herrtidningar (Lektyr och Fibban) bland mycket annat givetvis också snus och cigarretter. Trossen hade lådan och när man kom i kontakt med trossen (påfyllning av förråd, förläggning bataljonsvis, längre stopp i fordonskö vid förflyttning etc) kunde man kila över och byta sedlar mot varor. Prislistan var dock fastställd vill jag minnas.

När snuset började sina sådär en vecka in på övningen steg priserna drastiskt: Jag som inte snusade åsåg storögt hur priset på en dosa snabbt passerade hundringen och en kamrat som gömt undan en hel stock General gjorde sig om inte en förmögenhet så åtminstone en vacker slant - samtidigt som han kraftigt förbättrade kamratandan. En snusare utan snus vill man ju sällan ha att göra med särskilt länge. :)

Vad som däremot värre var: Även maten uteblev några dagar in på övningen, då såväl fältbageriet som kompanikoket blev "avskurna" av fienden... Vi fick faktiskt känna på hur hungerstressen påverkar oss och i slutet av andra dagen lyfte vi tex ur durken i bandvagnen för att komma åt den rätt stora mängd brödsmulor som samlats där. Blötte i vatten, kramade i bollar och åt. Jag och ett par till gjorde också en nattlig räd till ett grannkompanis kokgrupp där vi kom över ett kilo ost i skivor - vilken fest det blev! :thumbsup:

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Tobak i krig!

Inlägg av KoteGaeshi » 26 oktober 2015, 14:35

millgard skrev: Vi fick faktiskt känna på hur hungerstressen påverkar oss och i slutet av andra dagen lyfte vi tex ur durken i bandvagnen för att komma åt den rätt stora mängd brödsmulor som samlats där. Blötte i vatten, kramade i bollar och åt.
Mindre hälsosam kost får man väl leta efter!
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Grbrgr
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 december 2015, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Tobak i krig!

Inlägg av Grbrgr » 4 december 2015, 21:57

När jag ryckte in 1977 så kostade snusdosan 2:- både på Markan och i Marketenterilådan som var med i skogen. Ett pkt cigg kostade 7.50:-
Med det förhållandet hade ett pkt cigg kostat 195:- idag, men med det priset hade 80% av försäljningen i Sverige varit smuggelcigg idag, och det går ju inte. Jag väntar fortfarande på smuggelsnus för 18:- dosan.....
Som manga andra började jag både röka och snusa under militärtjänstgöringen. Befälen beordrade t.o.m. Rökpaus under vissa övningar....Tänk på ett sånt förfarande idag...!

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Tobak i krig!

Inlägg av Der Löwe » 24 januari 2016, 21:23

Ledsen att väcka en "gammal" tråd. I gamla radioterrängbilar, Bplats bilar och stabshytter, fanns ju inbyggda askfat. Kanske någon äldre medlem kan beskriva luftkvalitet i en stabshytt med fem rökande stressade stabsofficerare i?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tobak i krig!

Inlägg av varjag » 24 januari 2016, 23:57

Der Löwe skrev:Ledsen att väcka en "gammal" tråd. I gamla radioterrängbilar, Bplats bilar och stabshytter, fanns ju inbyggda askfat. Kanske någon äldre medlem kan beskriva luftkvalitet i en stabshytt med fem rökande stressade stabsofficerare i?
Precis som en -
røkarbox Airport.jpg
røkarbox Airport.jpg (67.81 KiB) Visad 3033 gånger
- en ''miljö'' som t.o.m. inbitne nikotinisten varjag, skyr som pesten!

Skriv svar