Rangordning av pansarförband?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Bjernevik » 4 maj 2015, 01:21

Lyssnar man på kadetter så är deras förband det främsta. Torde gälla oavsett försvarsgren...

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av TJ1 » 4 maj 2015, 20:07

När soldaterna tas ut med samma kravprofiler, officerarna rekryteras från soldaterna och dessa går samma skolor skulle det vara mycket märkligt om något förband konstant var bättre än de andra. Och bättre på vad förresten? Min erfarenhet är att förbandens förmåga fluktuerar över tiden beroende på vilka chefer man haft och dessas genomslag på gott och ont. P4 var framstående på 80 talet då man hade starka bataljonschefer på alla bataljoner men på 90-talet hade man tappat mycket av en hög med sammanfallande orsaker medan P10 och P18 seglat upp från ingenstans. Detta är bara mina upplevelser och det är nog så att då vi inte har objektiva data eller ens mätinstrument för att mäta dessa ofta omätbara saker, synnerhet i fred, så kommer det alltid vara en sak att diskutera eller gräla om.

Hur framstående en brigad är stridstekniskt, hur nu det ska mätas enligt ovan, har mycket lite med att göra om den lades ner eller inte. Det lilla jag hann se av I17 innan det lades ner visade mycket duktiga, vältränade och proffsiga soldater. Det hjälpte inte. Matsalar, grovspolar och övningsfält samt reskostnader har varit betydligt mer avgörande. I min uppfattning.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Der Löwe » 4 maj 2015, 21:45

Ny matsal var döden för ett regemente, "produktionskostnaden" för en soldat sköt i höjden. Ett sätt att reda ut "rangordning" är väl att titta på gamla skrivelser som sänts till alla förband. Jag har för mig att förbanden stod i ståndsordning där. Den hade inget med ett förbands förmåga eller duglighet att göra.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av CvD » 4 maj 2015, 21:51

Der Löwe skrev:Ny matsal var döden för ett regemente, "produktionskostnaden" för en soldat sköt i höjden. Ett sätt att reda ut "rangordning" är väl att titta på gamla skrivelser som sänts till alla förband. Jag har för mig att förbanden stod i ståndsordning där. Den hade inget med ett förbands förmåga eller duglighet att göra.
Hmm, låter bekant.
Märkte att det verkade som att så snart det gjordes en satsning, renovation eller nybygge på ett förband så hamnade det förband på dödslistan vid nästa försvarsbeslut.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Vysotskij » 4 maj 2015, 23:11

Trots P 4 eventuella nedgång på 90-talet prioriterades det med tilldelning av strv 122 och så småningom som enda pansarförband i södra Sverige.

Det är orsakerna till sådant jag söker.

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av TJ1 » 5 maj 2015, 07:16

P4 "nedgång" berodde till stor del på att personaltjänsten var ett moras under en viss tid så många slutade och blev civila. Detta drabbade av någon anledning stridsvagnskompaniet hårdare än många andra delar. Det ledde till att man fick föra över officerare som kom från nedlagda regementen från infanteriet, trängen och artilleriet till stridsvagsntjänst. Efter en tre månaders kurs på 122 skulle de utbilda stridsvagnsförband. Det säger sig själv att det inte blir samma kvalitet på den utbildningen som det blir när någon med 10-20 års erfarenhet i stridsvagnstjänst, och en kurs på den nya vagnen, håller i utbildningen. Själva den tekniska utbildningen på vagnen är det lilla. Stridsteknik och utbildningsteknik är en mycket större del. En mycket tydlig feed back till det hela gavs av en av mina stridsvagnsskyttar (Strv 104) under PS-övningen 1998 (kanske 1999) när han frågade. " Kapten,Varför är det så lätt att slåss mot Strv 122 från P4, och så svårt mot Strv 121 från P10? Man kommer ju inte till skott på dem!" Det var så att Strv 122 från P4 tenderade att åka upp på hösta höjden och stå där och vifta torn väl synliga för alla medan strv 121 från P10 nyttjade vagnens snabbhet från skydd till skydd och visade sig minimalt i eldställning. Samma stridsteknik som vi använde men med en bättre vagn.

Trots tillförsel av ny vagn så tappade man personal. Trots ny vagn fick man pisk av arvet. Det visar att det finns mjuka värden som är viktigare än hårdvaran ur flera aspekter. Det är dock över 15 år sedan nu (en eon i dessa sammanhang) och situationen är enligt de P4 stridsvagnsmänniskor jag känner, som var kritiska då också, annorlunda idag. Exempelvis är P4 eleverna från stridsvagnskompaniet på OF2 utbildningen mycket framstående generellt.

Men att tro att sådana mjuka saker skulle vara mätbara och påverka nedläggningsbeslut? Njaee... Man har byggt fast sig i Skövde helt enkelt. Och P4 har varit lika bra som P6 på att skicka folk till HKV som hamnat i beslutsfattande/påverkande positioner.

Mina uppfattningar från min stridsställning.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Vysotskij » 5 maj 2015, 09:34

Tack för en tydlig och färgstark redogörelse.

Som medborgare, försvarsvän och skattebetalare hade jag dock förstås hoppats på att resurser (i detta fall stridsvagnar) skulle fördelats efter taktisk och operativ effekt...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av MD650 » 5 maj 2015, 10:00

Vysotskij skrev:
Som medborgare, försvarsvän och skattebetalare hade jag dock förstås hoppats på att resurser (i detta fall stridsvagnar) skulle fördelats efter taktisk och operativ effekt...
även inom Försvarsmakten råder det "blockpolitik" d.v.s. militär blockpolitik.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rangordning av pansarförband?

Inlägg av Hans » 5 maj 2015, 10:07

Delar Vysotskijs uppfattning om TJ1's inlägg.

MVH

Hans

Skriv svar