BS säger jag om det. Självklart har man även investerat i skyddade sjukhus. Och eftersom de inte dyker upp bland UE'are så får vi npg anta att dom fortfarande är i tjänst. Långt ifrån alla bergrum är trots allt igengjutna.
Det som skiljer ett sjukhus från oljelager och annat är att sjukhuset skall vara tillgängligt för allmänheten både i fred och krig. Att bygga sjukhus i berg under sträng KH-stämpel och sedan häva den vid ett krigsutbrott måste vara lika klokt som när Lincoln sade till frugan - låt oss kila ner till Fordteatern ikväll!Brage skrev:Det är ganska intressant att just sjukhus i berg alltid avfärdas som skröna, med särskild iver av gamla stamanställda.för alla andra viktiga samhällsfunktioner så fanns det bergrum, oljelager, omformarstationer, gulddepåer och civil ledning. I varje kvarter och skola fanns skyddsrum. Detta utöver alla militära lager och funktioner. Men sjukvården skulle alltså lämnats därhän, skyddat endast av en stor vit bomullsduk med rött kors på taket.
BS säger jag om det. Självklart har man även investerat i skyddade sjukhus. Och eftersom de inte dyker upp bland UE'are så får vi npg anta att dom fortfarande är i tjänst. Långt ifrån alla bergrum är trots allt igengjutna.
Det är ingen teori, utan ett hypotetiskt antagande, men framförallt ett ifrågasättande av avfärdandet av dess existens. Förklaring följer nedan, men först lite i sakfrågan..Lasse Odrup skrev:Ja, om dina teorier stämmer så har dessa svenska beredskapssjukhus i berg blivit det mest kvalificerat hemliga som finns i Sverige. Dessa hemliga sjukhus i berg toppar till och med placeringen av Högkvarterszonen med god marginal.
Det förstår jag, och det är just det som är det intressanta, ur det sociala spelet styr diskussionen. Kan erkänna att fast jag är mycket medveten om hur och varför jag går in i diskussionen så uppstår en frustration över att jag inte får medhåll. Trots att om jag fått det hade jag inte fått fram vad jag velat. Och jag är medveten om att det påverkar mitt tonfall fast jag försöker vara omänskligt saklig....Lasse Odrup skrev:Det var absolut inte min mening att vara nedlåtande. I själva verket har jag ofta undrat vad som byggts och i viket syfte.
Hoppas du inte slutar diskutera bara för att bl a jag säger emot. Att vara djävulens advokat är minst lika viktigt som att fastslå en allmänt accepterad sanning.
Konstruktivt !ola skrev:Kvällens tips till församlingen om gällande tråden.
1. Kolla med Boverket om de har handlingar.
2. Kolla med de större länsstyrelserna om de har handlingar gällande sjukvård och beredskap och om de har tänkta platser förutom på respektive sjukhus.
3. Riksarkivet och deras handlingar.
4. Större stads stadsbyggnadskontor om handlingar.
Om inte dessa instanser har något om sjukhus på andra platser än de självklara så kan man i alla fall minimera sannolikheten att de fanns djupt nere i backen eller inne i någon kulle någonstans.
//Ola
Vad vet vi om kombinerade skyddsrum och "sjukhus" ?Vandringssägner om topphemliga sjukhus insprängda i berg finns i många städer. Det är delvis sant, men de handlar inte om militärsjukhus utan förberedda bergrum för att kunna flytta befintliga civila sjukhus under jord i samband med krig eller naturkatastrofer. De är inte hemliga för de används även som skyddsrum för allmänheten
Ja, sådana fanns det gott om. Men det var då en del av förbandet som grupperade i anläggningen. Exempel på detta är kustartillerianläggningar och artilleriforten i Bodens fästning. Det är i princip samma sak som att en skyttebataljon har sjukvårdsresurser i sin organisation.millgard skrev:Däremot är det rimligt att man i många befintliga anläggningar också inrymde möjligheten att utföra medicinsk akutvård under skyddade förhållanden, eftersom det annars skulle bli alltför lätt att slå ut alla medicinska vårdmöjligheter "av misstag" för fienden...
Nja, det var nog kanske lite mer möjligheter än förbandets sjukvårdsorganisation... men oavsett detta så tror jag inte att man flyttade in hela sjukhus i berg. Däremot vore det ju dumt att inte redan på planeringsstadiet ge möjligheter att utöka vid OMFALL utslaget ordinarie sjukhus.Bjernevik skrev:Ja, sådana fanns det gott om. Men det var då en del av förbandet som grupperade i anläggningen. Exempel på detta är kustartillerianläggningar och artilleriforten i Bodens fästning. Det är i princip samma sak som att en skyttebataljon har sjukvårdsresurser i sin organisation.millgard skrev:Däremot är det rimligt att man i många befintliga anläggningar också inrymde möjligheten att utföra medicinsk akutvård under skyddade förhållanden, eftersom det annars skulle bli alltför lätt att slå ut alla medicinska vårdmöjligheter "av misstag" för fienden...
Vad olika förband har för sjukvårdsorganisation skiljer sig så klart åt. Men när t ex 15,2-batteriet på Hemsö har en operationssal så är det för att batteriets sjukvårdsorganisation ska ha den förmågan. Det är inte något man har för att kunna agera sjukhus åt några andra, även om man givetvis i teorin skulle kunna behandla skadade som inte ingår i batteriets personal.millgard skrev:Nja, det var nog kanske lite mer möjligheter än förbandets sjukvårdsorganisation... men oavsett detta så tror jag inte att man flyttade in hela sjukhus i berg. Däremot vore det ju dumt att inte redan på planeringsstadiet ge möjligheter att utöka vid OMFALL utslaget ordinarie sjukhus.