Svenska Frivilligkåren

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Svenska Frivilligkåren

Inlägg av ola » 27 juni 2014, 11:26

Tjenare gott folk...

Håller på med en sammansättningsplan/organisationsöversikt på Svenska frivilligkåren och dess förband
och det är så att jag inte hittar sammansättningsplan för följande enheter i kåren:

1. Det tunga kompaniet som fanns i stridsgrupp I. och II.
2. Sjukvårdsplutonen som fanns i stridsgrupp I. och II.
3. Signalplutonen som fanns i stridsgrupp I. och II.
4. Stridsgruppstross som då fanns på stridsgrupp I. och II.
5. Pv-plutonen som fanns på kårnivå
6. Luftvärnskompaniet som fanns på kårnivå
7. Intendenturkompaniet som fanns på kårnivå
8. Ammunitions/tygkompaniet som fanns på kårnivå
9. Depån med depåstab med depåstabskompani och deras depåkompanier

Kruxet är att man inte kan gå på Fälttjänsthandbok del I, organisation, 1937 års upplaga för att den
visar rätt, för när man kikar överlag på hur organisationen såg ut i frivilligkåren och de sammansättningsplaner
som fanns så visar det den faktiska plan som då användes och skulle man då gå på fälttjänsthandboken så blir det fel
för den visar hur det skall vara.


Är det någon som vet något eller vet vem man kan kolla med (har redan dammsugit krigsarkivet och frivilligkårens arkiv)
så vore jag tacksam :D

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Svenska Frivilligkåren

Inlägg av Borebo » 15 mars 2017, 18:28

Finns det någon lista över de stupade och döda bland svenska frivilliga i Finland? Alltså på nätet!
Jag har nämligen i arkiven stött på några fall som inte går att finna i den finska databasen. Här är två sådana:

Per Gustaf Karlsson, försvann/stupade i Salla i början av mars 1940. Kvarlevorna hittades i en massgrav för tyska stupade i Kelloselkä i Salla år 1959.
Jag hittar inget om honom i databasen.

Sedan: John Hugo Konstantin Eriksson, född 2.11.1918, sårad på Hangöfronten hösten 1941. Mördad (av finska kommunister?) den 26.2.1942 i Helsingfors där han befann sig på permission från krigssjukhuset. Begraven på kyrkogården i Nor eller Nors?
Kan någon hjälpa?
Borebo

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Svenska Frivilligkåren

Inlägg av Femtiotrean » 16 mars 2017, 04:19

CARLSSON, PER-GUSTAF http://kronos.narc.fi/menehtyneet/index ... raportti=1
ERICSSON, JOHN HUGO KONSTANTIN http://kronos.narc.fi/menehtyneet/index ... raportti=1

Skrivfel, manuell inmatning osv.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Svenska Frivilligkåren

Inlägg av Borebo » 16 mars 2017, 07:27

Tack! Jag hade fel inmatning, det är alltså Per-Gustaf med bindestreck och Ericsson med c!

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Svenska Frivilligkåren

Inlägg av Borebo » 16 mars 2017, 07:30

Tack! Jag hade fel inmatning, det är alltså Per-Gustaf med bindestreck och Ericsson med c!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Svenska Frivilligkåren

Inlägg av Femtiotrean » 16 mars 2017, 07:51

Fallet Ericsson väcker min nyfikenhet. Det sker naturligtvis "helt normala" mord och dråp också i krigstid och bland båda offren och gärningsmän finns soldater. Fyllegräl, svartsjukedrama, vansinnesdåd, alla är minst lika sannolika, troliga och möjliga som en "motståndsaktion". De finska kommunistgrupperna koncentrerade sig på (mindre effektiv) sabotageverksamhet och flygbladspriding (när dom inte höll sig gömda och hade politiska linjegräl medan de väntade på att den Röda Arméen skulle komma) och de enda jag vet som blev dödade är poliser eller skyddsgardister i samband med gripförsök eller jakt.

Risto
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 mars 2017, 08:13
Ort: Skaraborg

Re: Svenska Frivilligkåren

Inlägg av Risto » 16 mars 2017, 08:21

Borebo skrev:Finns det någon lista över de stupade och döda bland svenska frivilliga i Finland? Alltså på nätet!
Kanske du redan känner till dessa, de är en bra start när det gäller svenska frivilliga i Finland:
http://www.svenskafrivilliga.com/index.html
In Memoriam listar stupade.

Även här kan du finna en hel del intressant:
http://www.finlandsfrivilliga.se/

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Svenska Frivilligkåren

Inlägg av Borebo » 16 mars 2017, 17:06

Tack för länkarna! Jag har nog tidigare tittat på dem, men angående Ericsson så vore det intressant att veta exakt vad som hände! Uppgifterna på listan är diffusa. Så också gällande Knut Svensson, död 29.2.1940. I själva verket blev Svensson avrättad av sin förman, löjtnant Evald Fock.
Vilket kompani och vilken stab som Ericsson exakt underlydde borde jag titta närmare på. 7947= Rask.K/Ruotsalainen vapaaehtoispataljoona ger inget utslag i aarre så jag borde väl titta på Hangögruppens stab, pastor osv.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Svenska Frivilligkåren

Inlägg av erep » 21 november 2017, 12:04

Borebo skrev:Tack för länkarna! Jag har nog tidigare tittat på dem, men angående Ericsson så vore det intressant att veta exakt vad som hände! Uppgifterna på listan är diffusa. Så också gällande Knut Svensson, död 29.2.1940. I själva verket blev Svensson avrättad av sin förman, löjtnant Evald Fock.
Vilket kompani och vilken stab som Ericsson exakt underlydde borde jag titta närmare på. 7947= Rask.K/Ruotsalainen vapaaehtoispataljoona ger inget utslag i aarre så jag borde väl titta på Hangögruppens stab, pastor osv.
Såg du https://seura.fi/asiat/historia/kolme-laukausta/ ?

Skriv svar