Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens läge?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Metaren
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 20 mars 2016, 19:56
Ort: Sverige

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens läge?

Inlägg av Metaren » 7 juni 2016, 19:33

Tack för svaret. Jag är inte säker på att jag blev så mycket klokare, vill minnas att Försvara är en stridsuppgift.
Cum Deo et Victricibus Armis

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens läge?

Inlägg av MD650 » 7 juni 2016, 19:50

Metaren skrev:Tack för svaret. Jag är inte säker på att jag blev så mycket klokare, vill minnas att Försvara är en stridsuppgift.
Det är en stridsuppgift.
:)

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens läge?

Inlägg av FredH » 8 juni 2016, 07:49

MD650 skrev:
Metaren skrev:Hej, ibland blir man förvånad. Jag var på väg att skriva ett svar på HomeGuardSoldier angående Hv/Bevakning och uppgiften Försvara. Dock gjorde jag lite Google-Fu innan och hittade följande TOEM för hemvärnspluton: http://www.forsvarsutbildarna.se/MediaB ... 2f60338550
Jag kan säga att jag blev inte lite förvånad när Hemvärnspluton kan ges uppgiften försvara terängavsnitt inom ramen för Hemvärnskompanis försvar mot motoriserad motståndare. Nu min fråga. Har stridsuppgiften Försvara ändrat betydelse under 2000-talet eller är detta ett exempel på man tager vad man haver. Observera, detta är inte någon ringaktning av hemvärnet, men i min värld så är Försvara en högt ställd ambition som kräver system av system.
Det är en lägre satt målsättning med stridsuppgiften försvara terrängavsnitt än vad som normalt är.
Försvara är precis som du säger on högt ställd målsättning.
Och det är en övrig uppgift.
:)
Nu hittar jag inte TOEM lite snabbt. Men mitt minne säger mig att i TOEM för Hv står det att förbanden ska efter kompletterande utbildning och tillförd extra material, kunna utföra stridsuppgiften försvara? Och då menar man med materiel i första hand fältarbetesmateriel.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens läge?

Inlägg av tryggve » 8 juni 2016, 10:40

Som sagt, vad vet vi om den ryska doktrinen? Min fråga skulle väl kunna formuleras som: vad vet vi om den faktiska hotbilden mot Gotland med tanke på hur Ryssarna agerar, och vad för doktrin de har?

Vet vi någon om vilka planer som Sovjet hade mot/angående Gotland i krigstid? Har det kommit fram något? Jag har ett vagt minne av att det kan ha diskuterats tidigare här på skalman, men det måste i så fall vara rätt länge sedan.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens läge?

Inlägg av Der Löwe » 8 juni 2016, 12:25

Det finns en hel del att läsa om man söker på hybrid warfare, fifht generation warfare mm. jag tänker inte länka till någon särskild sida, det är upp till var och en att bedöma vilka sidor man ser som trovärdiga. Lägg till sökordet Ukraine så fokuseras det mer mot Ryssland.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens läge?

Inlägg av pandersson2 » 8 juni 2016, 15:10

Ryssland har väl traditionellt ingripit i andra länder av tre skäl.

1. Inbjudan. Här är Syrien och Afghanistan exempel. Delvis kan vi även lägga in Finland både 1917 och 1940 då Ryssland/Sovjet stödde andra finska regeringar. Jag tror att även Ungern och Tjeckoslovakien kan räknas in i den här kategorin.

2. Skydd av ryssar, dels etniskt, dels medborgare. Ukraina, Moldavien, Georgien, Tjetjenien är sådana exempel. Blir det konflikt i Baltikum kommer det att officiellt vara av den orsaken.

3. Säkerhetsskäl. Kriget mot Finland 1940. Polen och Baltikums ockupation. Kombinerades med 1 då man bytt regeringar.

Man har sällan gjort något där man inte gjort förebyggande arbete. De här punkterna kombineras ofta.

För Gotland så är väl det som setts riskabelt varit att Ryssland skulle hävda skyddsbehov av gasledningen till Tyskland. Detta skulle kunna vara en motivering enligt punkt 3. Det rimliga här är väl att Ryssland skulle begära att få en bas på östra kusten, ex Slite.
Skulle det börja köpas hus och vi ser en ökad rysk investeringsvilja på Gotland skulle scenario 2 kunna bli aktuellt.

Personligen tror jag inte att Ryssland är intresserade av Gotland förutsatt att Gotland inte blir besatt av NATO- eller NATO-allierade trupper. Största risken för Gotland är om Sverige inte ger klart besked. Är Sverige med i NATO blir självklart Gotland ett upprioterat vid konflikt och behöver då stärkas. Tager Sverige tydligt avstånd från NATO så är det lite i rysk tradition som säger att de kommer att invadera, förutsatt att det finns svenska styrkor som kan ses som skydd mot en NATO-invasion. Däremot tror jag att det kan komma önskemål om tillgång till hamnar/baser för gasledningen.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens l

Inlägg av Lasse O » 20 juni 2016, 16:42

Marcus Wendel skrev:Håll er till militärteknikaspekterna i denna tråden, inte politik.

/Marcus
Ett gammalt inlägg från Marcus Wendel men som fortfarande ligger och skaver. Om man inte får prata om politik utan bara får diskutera militärteknik i fråga om Gotland så blir det så bisarrt att man måste gå tillbaka till det skenheliga resonemanget om Stormakt Blå och Stormakt Röd.

Med risk för att inte bli månadens medlem så hävdar jag ändå att Gotland kan bli en konflikthärd i framtiden. Praktiskt taget avväpnat och tillgängligt för den eller de som vill få ett övertag i Östersjön.
Hoppas att detta inte blev för politiskt för Marcus :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens läge?

Inlägg av tryggve » 20 juni 2016, 17:31

pandersson2 skrev: Skulle det börja köpas hus och vi ser en ökad rysk investeringsvilja på Gotland skulle scenario 2 kunna bli aktuellt.

Personligen tror jag inte att Ryssland är intresserade av Gotland förutsatt att Gotland inte blir besatt av NATO- eller NATO-allierade trupper. Största risken för Gotland är om Sverige inte ger klart besked. Är Sverige med i NATO blir självklart Gotland ett upprioterat vid konflikt och behöver då stärkas. Tager Sverige tydligt avstånd från NATO så är det lite i rysk tradition som säger att de kommer att invadera, förutsatt att det finns svenska styrkor som kan ses som skydd mot en NATO-invasion. Däremot tror jag att det kan komma önskemål om tillgång till hamnar/baser för gasledningen.
Jo, det brukar ju spekuleras en del i att ryssarna skulle vara intresserade av Gotland för att kunna sätta upp t ex luftvärn där, och hindra NATO att förstärka Baltikum vid en kris.
Under kalla kriget så ansåg man väl att Gotland var intressant som en språngbräda västerut.

Det jag undrar lite över är om det finns något rent konkret som detta är baserat på, och i så fall hur mycket om det som är känt?

Vad vet man t ex om den sovjetiska och ryska Östersjöflottans krigsuppgifter under kalla kriget och idag?

Sedan tror jag ärligt talat att ryssarna ser oss som NATO-medlemmar i praktiken redan.... Speciellt med tanke på hur mycket vi övar med dem numera. Men det är ju ren spekulation från min sida.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens l

Inlägg av MD650 » 20 juni 2016, 18:13

Lasse Odrup skrev:Ett gammalt inlägg från Marcus Wendel men som fortfarande ligger och skaver. Om man inte får prata om politik utan bara får diskutera militärteknik i fråga om Gotland så blir det så bisarrt att man måste gå tillbaka till det skenheliga resonemanget om Stormakt Blå och Stormakt Röd.

Med risk för att inte bli månadens medlem så hävdar jag ändå att Gotland kan bli en konflikthärd i framtiden. Praktiskt taget avväpnat och tillgängligt för den eller de som vill få ett övertag i Östersjön.
Hoppas att detta inte blev för politiskt för Marcus :)
Skälet att politik inte ska diskuteras är att det inte fungerar då skribenter inte kan hålla isär sak och person.
Trådar med politik spårar "alltid" ur.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vad borde försvaret på Gotland stärkas med från dagens l

Inlägg av Lasse O » 20 juni 2016, 20:07

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Ett gammalt inlägg från Marcus Wendel men som fortfarande ligger och skaver. Om man inte får prata om politik utan bara får diskutera militärteknik i fråga om Gotland så blir det så bisarrt att man måste gå tillbaka till det skenheliga resonemanget om Stormakt Blå och Stormakt Röd.

Med risk för att inte bli månadens medlem så hävdar jag ändå att Gotland kan bli en konflikthärd i framtiden. Praktiskt taget avväpnat och tillgängligt för den eller de som vill få ett övertag i Östersjön.
Hoppas att detta inte blev för politiskt för Marcus :)
Skälet att politik inte ska diskuteras är att det inte fungerar då skribenter inte kan hålla isär sak och person.
Trådar med politik spårar "alltid" ur.
:)
Men snälla MD650, stora delar av tråden om det svenska försvaret av Gotland handlar ju om Stormakt Röds eventuella avsikter och intressen i Östersjön :?
Hur kan man då tänka bort dagens Ryssland? Jo, om man är ledarskribent på Aftonbladet men vilka eljest?

Skriv svar