film

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

film

Inlägg av macken » 25 januari 2014, 16:34

Söker namnet på den film som under 80 talet visade ett Sverige innan angrepp. Någon mast sprängs, någon blir dödad i en bil med hjälp av något vasst (en kam??) En pilot i hemmet blir hemsökt....Vad hette filmen och finns den att se på nätet?

Användarvisningsbild
ERO
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 juli 2010, 16:56
Ort: Härnösand

Re: film

Inlägg av ERO » 25 januari 2014, 16:42

Är det: Förebudet - Sverige under attack som du menar så finns de på Youtube
www.youtube.com/watch?v=jDFBqR5cOuE
ESU

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: film

Inlägg av macken » 25 januari 2014, 17:05

Tack, den verkar det vara

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: film

Inlägg av PeterE » 7 mars 2020, 21:48

Läste just om denna film i ”Björnen kommer” av Mattias Göransson. I boken kan man läsa att filmen var gjord för hela totalförsvaret, inte bara militären. Dvs att den delades även ut till sjukvården, polis, kraftförsörjning osv. Den måste med andra ord ha fått en rejäl spridning! Jag har personligen aldrig stött på den, ej heller under min värnplikt som nog var för sent ute, efter Murens fall.
Jag kan se här på forumet att flera sett den i lumpen men jag skulle vilja fråga av ren nyfikenhet- är det någon som blivit förevisad filmen i något av de andra sammanhangen som nämndes ovan? Jag undrar lite, hur gick det i så fall till? Samlade man personalen på kärnkraftverket en dag och sa ”nu ska vi se något viktigt”? :?:

Kanske korkad fråga... men som sagt, vet någon?

Skriv svar