Slippa undan värnplikten, kändisar?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28560
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Hans » 22 februari 2013, 22:08

Jag har intrycket att om man ville undvika lumpen under perioden sådär 1975-1989 så räckte det med att vara dum, smart eller känd. Stenmark gjorde lumpen, Borg inte? Jag vill minnas att Gyllerne Tiders medlemmar lökade ut sig. Finns det någon sammanställning av kändisars förhållande till värnpliktstjänstgöringen?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av millgard » 23 februari 2013, 08:51

Jag hade blivit förvånad om inte Stenmark gjort lumpen... En sådan ville nog alla ha i gruppen.

Längdskidåkarna gjorde lumpen vid skidpluton I5. Det fanns ett hyfsat prisskåp med bucklor i kanslihuset...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av MD650 » 23 februari 2013, 09:13

Har svagt för mig att Stenmark gjorde GU som spaningssoldat på I 20.
:)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 februari 2013, 09:53

Hans skrev:Jag har intrycket att om man ville undvika lumpen under perioden sådär 1975-1989 så räckte det med att vara dum, smart eller känd.
Vad hände 1974 och 1990?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28560
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Hans » 23 februari 2013, 11:26

Jurgen Wullenwever skrev:Vad hände 1974 och 1990?
1975 var ett år som jag drog till med för att avgränsa mig i tid, parat med att 'reformerna' hade slagit igenom med nattpermission etc. - 89 föll muren och där någonstans började värnplikten gå i graven.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Der Löwe » 23 februari 2013, 12:11

Thåström gjorde inte lumpen på något som helst sätt. Det var väl fler Bandmedlemar i Ebba Grön som totalvägrade?

http://www.youtube.com/watch?v=ZXstD9U-qLk

Stenmark fick väl utspridd "lump" under två eller tre somrar?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Blixten » 23 februari 2013, 12:48

Jag minns att det stod i Expressen att Stenmark blivit bra på att bädda sängen i lumpen. Min storasyster tyckte att detta skulle inspirera lillebror till att shapea upp bäddtekniken.

Orups första hit handlade om att det är dumt att lumpa så jag gissar att han aldrig gjorde den:

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Rickard » 23 februari 2013, 12:59

MD650 skrev:Har svagt för mig att Stenmark gjorde GU som spaningssoldat på I 20.
Enligt detta låg Ingemar Stenmark och andra kända skidprofiler på I5:s idrottspluton:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Idrottspluton

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Vysotskij » 23 februari 2013, 14:50

I mitten av 70-talet var idrottsplutonerna mindre utbredda än vad de senare blev. Krigsplaceringen var principiellt i spanings- eller jägarförband. Just Stenmarks (och Strands) tjänstgöring var delad (säsong emellan) och genomfördes både i Östersund och Halmstad. Vill minnas att de två utförsåkarna hamnade i I 20 spaningsförband, och kanske därigenom också var en sväng i Umeå.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av FNP » 6 mars 2013, 21:18

Thomas "Orup" Eriksson var antimilitarist och pacifistiskt lagd och lyckades få frisedel. I mogen ålder kom han på andra tankar och blev fältartist. :)
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Lasse O » 8 mars 2013, 17:07

Själv träffade jag artisten "Harpo" vid Kungl Svea livgarde någonstans på 70-talet. Han förklarade prompt för kompanichefen att han hette "Harpo" och skulle förlora hundratusentals kronor på att fullgöra värnplikten och därför tänkte vägra.
Nå, gott och väl. Det bisarra var att jag sedan på radio hörde Pekka Langer (någon som minns honom?) prisa "Harpo" för att han följt sitt samvete och inte gått med på att "lära sig döda" :D

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Donkeyman » 8 mars 2013, 17:11

En helt vattentät metod att slippa "lumpen" på 60-talet var att vid mönstringen förklara för mönstringsnämnden att man var aktiv medlem i någon av alla de olika kommunistiska "bokstavssekterna". Den som gjorde så blev aldrig inkallad. Baksidan var att han hamnade i diverse otrevliga register.

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 23 juli 2009, 20:39
Ort: Lysekil. Västkustens pärla

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av A9-pjäsmannen » 8 april 2013, 09:19

Visserligen är inte detta ett svar på frågan men ändå en kändis som gjort lumpen
På Wikifelia (Som jag kallar den ) kan man läsa att "Arne Hegerfors " gjorde lumpen på I 17 , Vilket är helt fel
för han lumpa ihop med min far på A 2 vid nedläggningen av förbandet 1962
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Hedin
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 3 mars 2007, 17:52
Ort: Sjuhärad

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av Hedin » 2 maj 2013, 01:24

Vysotskij skrev:I mitten av 70-talet var idrottsplutonerna mindre utbredda än vad de senare blev. Krigsplaceringen var principiellt i spanings- eller jägarförband. Just Stenmarks (och Strands) tjänstgöring var delad (säsong emellan) och genomfördes både i Östersund och Halmstad. Vill minnas att de två utförsåkarna hamnade i I 20 spaningsförband, och kanske därigenom också var en sväng i Umeå.
Stämmer, låg på samma kompani som min far i Halmstad. Stenmark lyckades inte prestera en topplacering på "kompanimilen", enligt en inte alls ojävig källa.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Slippa undan värnplikten, kändisar?

Inlägg av lampros » 2 maj 2013, 06:48

Hedin skrev:
Vysotskij skrev:I mitten av 70-talet var idrottsplutonerna mindre utbredda än vad de senare blev. Krigsplaceringen var principiellt i spanings- eller jägarförband. Just Stenmarks (och Strands) tjänstgöring var delad (säsong emellan) och genomfördes både i Östersund och Halmstad. Vill minnas att de två utförsåkarna hamnade i I 20 spaningsförband, och kanske därigenom också var en sväng i Umeå.
Stämmer, låg på samma kompani som min far i Halmstad. Stenmark lyckades inte prestera en topplacering på "kompanimilen", enligt en inte alls ojävig källa.
Jag kan inte uttala mig om Stenmark specifikt. Men att vara modern idrottsman är svårt att harmoniera med lump. Man måste ha speciell mat etc. Kanske därför man inrättade idrottsplutoner.

I militär mening kan man fråga sig om idrottsplutonerna var bra för försvaret eller om det bara vara "en massa dalt". Att göra lumpen hindrade förstås deras karriärer. Men alla andra fick ju offra sina civila liv så återigen, det daltas för mycket med sportfolket.

Skriv svar