Hej !
I organogram och reglementen finns beskrivet i trossen en viss person med befattning "Agoskolagare".
Vad exakt betyder agoskolagare ?
Jag har flera olika förslag men vill gärna veta vad det står för.
MVH//janne
Agoskolagare
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Agoskolagare
Ago var en metod att klistra sulor på skor. En agoskolagare kunde alltså göra enklare skoreparationer enligt Ago-metoden. Viktigt då infanteriet i huvudsak var fotmarscherande.
Re: Agoskolagare
TACK,
Jag satt precis och tittade på organisationsschemor för den eminenta cykelbataljonen anno 1950 och där i understödsskvadronens rep- och drivmedelstross finns det en agoskolagare men även en skomakare.
Blev fundersam på ordets betydelse då det ser lite konstigt att ha en Agoskolagare där det också finns en skomakare i samma grupp men det var säkert behövligt på den tiden.
ha en fortsatt fin vecka/j
Jag satt precis och tittade på organisationsschemor för den eminenta cykelbataljonen anno 1950 och där i understödsskvadronens rep- och drivmedelstross finns det en agoskolagare men även en skomakare.
Blev fundersam på ordets betydelse då det ser lite konstigt att ha en Agoskolagare där det också finns en skomakare i samma grupp men det var säkert behövligt på den tiden.
ha en fortsatt fin vecka/j