Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Inlägg av JohnT » 30 december 2012, 15:13

Hej

Bakgrund:
under åtta år har jag (av och till) pillat på att skapa ett scenario till TOAW III där Sverige går med de allierade.

Det jag insåg då var att jag inte kunde hitta så mycket om just lokalförsvaret och började leta.
Efter några år där jag dels fastnade i programmets begränsningar och del brast i motivationen så då reducerade jag ambitionen till att bli ett sätt att dokumentera förbanden på en karta.
Men så småningom kom motivationen tillbaka och jag har pillat vidare.
En stor motivationshöjare vara att programmet fortsattes att utvecklas och just att kunna kopiera ut data från spelet förbättrades enorm. Vilket också gjorde att jag kunde kopiera in de förstärkningar som Tyskarna behövde för att reagera på ett svenskt anfall. Jag lät de tyska anfallsförband som var planerade mot Holland att gå mot Sverige istället.
I Pz div, 2 motoriserade brigader och 8 infanteri divisioner i nuläget.
(Detta är den delen av spelet som är minst utvecklat.)


Vad det gäller svenska lokalförsvarsförband så har jag jag några oklarheter som jag vill ha hjälp med.
Jag har begränsat mig till att ta med bataljonsförband och några enstaka kompanier i gränstrakterna
( Lokalförsvaret hade enligt plan 128 självständiga kompanier så det skulle bli jyttrigt om allt ska med)

Det jag nu önskar hjälp med är lokalförsvarsbataljoner i L8,L10 och L14, mobiliseringsorter och antal.
Och var Dalregementets lokalförsvar mobiliserade i april 1940. I13's del som var utspridd mot gränsen har jag information om hur det såg ut efter några veckor men inte direkt från mob.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 december 2012, 17:04

Fram till medio 1941 hette det landstormsbataljoner. De mobiliserades inom landstormsområden (Lo). I ett spel behöver man ju inte förankra varje detalj. Från en allmän kännedom om landstormen kan jag t ex tänka mig följande:
L 8 Bat Uppsala I-II, Bat Enköping, Bat Tierp, Bat Öregrund-Östhammar
L 10 Bat Strängnäs, Bat Nyköping-Oxelösund, Bat Eskilstuna, Bat Katrineholm-Vingåker
L 14 Bat Gävle I-II, Bat Sandviken, Bat Söderhamn, Bat Bollnäs-Ljusdal

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Inlägg av ola » 30 december 2012, 21:35

Så här kunde L8 se ut runt 1940:

8. Landstormsregementet

Infanteriförband:
I. Bataljonen:
-1. Kompaniet
-2. Kompaniet
-3. Cykelkompaniet
-4. tunga komapniet

II. Bataljonen:
-5. Kompaniet
-6. Kompaniet
-7. Cykelkompaniet
-8. Tunga kompaniet

III. Bataljonen:
-9. Kompaniet
-10. Kompaniet
-11. Cykelkompaniet
-12. Tunga kompaniet

Skolförband:
-80. Skolkompaniet

Markbevakningsförband:
-10. Bevakningsplutonen

Luftbevakningsförband:
-91. Luftbevakningskompaniet

Tekniska förband:
-52. Ingenjörplutonen
-72. Arbetarplutonen
-73. Arbetarplutonen

Underhållsförband:
-70. Transportkompaniet
-53. Intendenturplutonen

Sjukvårdsförband:
-1. Sjukvårdsplutonen

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 december 2012, 22:21

Nej, L 8 betydde inte 8.landstormsregementet. L 8 betydde landstormsförband tillhöriga inskrivningsområde 8 Uppsala (Io 8), som var en del av Upplands regemente (I 8). Eller enklare: landstorm organiserad av I 8.

Fo-staberna drogs igång redan 1939 som krigsförband och de blev uppsatta i fredsorg 1942. Landstormsregementena hade redan 1939 "Fo-nummer" såsom I 151 Blekinge regemente och I 181 Ölands regemente.

Ett landstormsregemente i Uppsala skulle ha hetat I 471.

Det du redovisar är landstormsförband organiserade av I 8 Upplands regemente.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Inlägg av JohnT » 30 december 2012, 23:47

Stellan Bojerud skrev:Fram till medio 1941 hette det landstormsbataljoner. De mobiliserades inom landstormsområden (Lo). I ett spel behöver man ju inte förankra varje detalj. Från en allmän kännedom om landstormen kan jag t ex tänka mig följande:
L 8 Bat Uppsala I-II, Bat Enköping, Bat Tierp, Bat Öregrund-Östhammar
L 10 Bat Strängnäs, Bat Nyköping-Oxelösund, Bat Eskilstuna, Bat Katrineholm-Vingåker
L 14 Bat Gävle I-II, Bat Sandviken, Bat Söderhamn, Bat Bollnäs-Ljusdal
Nej, man måste inte förankra varje detalj men jag är skruvad åt det hållet.

Poängen är att jag i övriga fall har jobbat med antingen tryckta källor, beredskapsverket eller direkta arkivuppgifter
,men jag har inte varit nere i själva mobtabellerna.

Det vore kul om jag kunde hålla samma standard på dom sista regementena (eller inskrivningsområden om det var en mer korrekt term.) Här kan jag förenkla för mig och kalla det "Förbandsproducenten"


Bifogar en listning från beredskapsverket*, och där finns det
två Infanteribefälhavarstaber uppsatta av I 1 och I 11,
gissar på att de var tänkta för Stockholms respektive Karlskrona Kustartilleriförsvar?

Och fyra stycker infanteriregementsstaber, I 11, I 15, I 10 och I 13.
Men samtidigt finns det bara totalt 5 st "landstormsbataljoner ingående i regemente".
Samt en landstormsbataljon Öland.
Så jag blir inte riktigt klok på det.

* Ja, det är minst ett räknefel i orginalets summeringar :)

Mvh
/John
Bilagor
LF1940.gif

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Inlägg av ola » 31 december 2012, 10:26

Stellan Bojerud skrev:Nej, L 8 betydde inte 8.landstormsregementet. L 8 betydde landstormsförband tillhöriga inskrivningsområde 8 Uppsala (Io 8), som var en del av Upplands regemente (I 8). Eller enklare: landstorm organiserad av I 8.

Fo-staberna drogs igång redan 1939 som krigsförband och de blev uppsatta i fredsorg 1942. Landstormsregementena hade redan 1939 "Fo-nummer" såsom I 151 Blekinge regemente och I 181 Ölands regemente.

Ett landstormsregemente i Uppsala skulle ha hetat I 471.

Det du redovisar är landstormsförband organiserade av I 8 Upplands regemente.

Tackar så mycket för klargörandet, var dag lär man sig något nytt, tackar :D

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Inlägg av JohnT » 10 april 2020, 19:11

Hej

jag har nu släppt scenariot och det krävdes att jag gick igenom beredskapsverktet FO för FO fär att få reda på vad som verkligen blev mobiliserat i april 1940.
ni hittar länken till scenariot i denna tråd:
viewtopic.php?f=43&t=48061

Mvh
/John

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Några Lokalförsvarsförband, april 40?

Inlägg av ola » 10 april 2020, 20:52

JohnT skrev:
10 april 2020, 19:11
Hej

jag har nu släppt scenariot och det krävdes att jag gick igenom beredskapsverktet FO för FO fär att få reda på vad som verkligen blev mobiliserat i april 1940.
ni hittar länken till scenariot i denna tråd:
viewtopic.php?f=43&t=48061

Mvh
/John

Johan , jag är imponerad av att du har tröskat igenom varenda FO och letat rätt på vad jag förmodar alla , eller så gott som alla landstormsförband och har själv gjort det, man blir både snurrig och mer snurrig och ibland fattar ingenting.

Bra tröskat min herre :thumbsup:
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar