Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av Vysotskij » 6 september 2012, 20:59

Der Löwe skrev:Ex, en insatt division behövde 200lastbilslaster Uh per dygn, dela upp dessa i tio konvojer med en pskplut med tre pskfordon per konvoj lika med 30 pansarskyttefordon för eskort i divisionen bakre område.
Anta att en så trevlig kolonn som Der Löwe beskriver kommer rullande längs en väg. En eller två norrlandsjägarplutoner har minerat och väntar på att slå till. Eskorten visar sig utgöras av 3 BMP/MT-LB/BTR.

Var standardförfarande att slå ut eskorten (medelst grg/ag/pvrb, gissar jag) och sen gå loss på kolonnen, eller väntar man på trafikstockning och försöker snabbjäklas med lastbilarna (förslagsvis psg/ag/ksp)?

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 13 oktober 2012, 09:34

Lös uppgiften! Dvs var uppgiften att slå ut underhållsfordon, så var underhållsfordonen målet. Jämför tyska ubåtar under ww2. De ville isolera England så de slog till mot transportfartygen.

Det troliga hade nog blivit att även försöka slå ut det som skulle kunna jaga och skjuta på dig efter eldöverfallet. Och det beövs inga robotar eller grk för att slå ut drivmedel eller lastbilar. Det funkar med sidverkande minor eller indirekt eld, så kan grk och rb56 bekömpa skyddade fordon.

Camarilo
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 juni 2010, 12:42

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av Camarilo » 13 oktober 2012, 14:11

3 skyddande stridfordon för 200 lastbilar är nog inget realistiskt scenario. Det skulle nog ha varit betydligt fler i eskorten och även stridsvagnar. Eskorten väntades köra med luckor på cirka 100 meter och stora delar av den konvojen skulle ju varit helt oskyddad. Då är det ju bara att gå ner på vägen och lägga jägarladdningar på respektive lastbil efter att man har fått stopp på konvojen.

Man skiljde ju på stör och hindra strid. Stör var de vanligaste och det var skjut och stick.Hindra innebar att ingen fick komma förbi och då skulle alla fordon bekämpas.

Vid väldigt skyddade konvojer var Ag90 ett ganska smart vapen. Man kunde skjuta från långt avstånd och en kula i motorn på en lastbil skulle få den att stanna. Eftersom det inte fanns några reservbilar skulle den lasten blivit stående.

Hade man lagt ner en massa energi på att fylla en trumma med slangladdningar skulle åtminstone jag velat smälla den på ett kvalificerat mål i eskorten. Hade man bara en fordonsmina på ett träd smäller man väl den på en lastbil.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av Vysotskij » 13 oktober 2012, 15:34

Tack så mycket. Vill bara påpeka att Der Löwe beskriver kolonner om 20 lastbilar, vilka alltså i mitt scenario eskorteras av 3 pansarskyttefordon.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av MD650 » 13 oktober 2012, 16:28

Det man ska beakta är att den verkansdel (oaktat vad det är) måste ju träffa målet.
Även om det träffar målet så innebär det inte med automatik att målet är nedkämpat.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av Stellan Bojerud » 13 oktober 2012, 21:32

1. Främsta fordon bekämpas med minor, minförsåt eller löpmina alternativt pansarskott, grg eller pvrb.
2. Den hejdade kolonnen utsätts för eldöverfall med eldhandvapen, ksp och pvvapen.
3. Indirekt eld (artilleri och granatkastare) läggs bakom och i slutet av kolonnen för att hejda motstötar eller motanfall.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av MD650 » 16 oktober 2012, 19:13

I samband med fördröjningsstrid så talade man om den tredimensionella pansarvärnsstriden d.v.s. att man skulle sträva att kombinera pvvapen (pskott, grg, pvpj, pvrb), minor och indirekt eld.

:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 oktober 2012, 23:40

Jag var oklar. Jag beskrev ett eldöverfall.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stridsteknik vid (norrlands-)jägarförband.

Inlägg av MD650 » 27 oktober 2012, 17:38

Stellan Bojerud skrev:Jag var oklar. Jag beskrev ett eldöverfall.
Är med.
:)

Skriv svar