Förflyttning av fördelningar till ÖN
Förflyttning av fördelningar till ÖN
Under det kalla krigets sista årtionde så skulle, om jag förstått saken rätt, 3. och 12. arméfördelningarna ha stridsuppgift i övre Norrland. Dessa två mobiliserades dock i Skövde resp. Östersund, återigen om jag förstått saken rätt.
Nu undrar jag hur det var tänkt att transporten av dessa till ÖN rent praktiskt skulle gå till (järnväg?) och hur lång tid detta förväntades ta. Mobilisering av 15. förd skulle förhoppningsvis vara klar efter tre dygn, och enligt vad jag läst här på forumet räknade man i värsta fall med att ryssen skulle kunna knacka på dörren vid Torne älv redan två dygn efter att han gått in i Finland och ha cirka tre dagars startsträcka till invasion, vilket inte ger så mycket tid att spela på.
Det vore också mycket intressant att få höra hur saker som t.ex. järnvägen fungerade i totalförsvaret; fanns det färdiga planer och materiel för att transportera förbanden från sina mobiliseringsorter till de platser där de skulle sättas in? Jag är ju uppvuxen i ett samhälle där totalförsvaret i princip var avskaffat redan så jag tror inte jag riktigt förstått hur mycket det involverade förräns nu på senare tid när jag börjat läsa på om denna period i vårt lands historia.
Tacksam för all information och tar gärna emot lästips om detta.
Nu undrar jag hur det var tänkt att transporten av dessa till ÖN rent praktiskt skulle gå till (järnväg?) och hur lång tid detta förväntades ta. Mobilisering av 15. förd skulle förhoppningsvis vara klar efter tre dygn, och enligt vad jag läst här på forumet räknade man i värsta fall med att ryssen skulle kunna knacka på dörren vid Torne älv redan två dygn efter att han gått in i Finland och ha cirka tre dagars startsträcka till invasion, vilket inte ger så mycket tid att spela på.
Det vore också mycket intressant att få höra hur saker som t.ex. järnvägen fungerade i totalförsvaret; fanns det färdiga planer och materiel för att transportera förbanden från sina mobiliseringsorter till de platser där de skulle sättas in? Jag är ju uppvuxen i ett samhälle där totalförsvaret i princip var avskaffat redan så jag tror inte jag riktigt förstått hur mycket det involverade förräns nu på senare tid när jag börjat läsa på om denna period i vårt lands historia.
Tacksam för all information och tar gärna emot lästips om detta.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Förflyttning av fördelningar till ÖN
Jag tillhörde 12.förd. Allt var väl planlagt. Motorstyrkan (utom hjultraktorer m m) hade sin marschväg. Huvudstyrkan litade på Inlandsbanan till Gällivare.
- Johan Elisson
- Medlem
Nu kan jag för mitt liv inte komma ihåg var jag läst det (möjligen här på forumet) men jag har i alla fall fått för mig att 3. fördelningens mobförråd flyttades till ÖN någon gång under andra halvan av 80-talet.
/Johan
/Johan
Vi (I5 kan det ha varit XVI NB?) mobiliserade i mobförråd LIT N Östersund inför övningen Nordanvind. Viss personal (vi) transporterades inkl personlig utrustning med Hercules till Gällivare medan mtrl transporterades med inlandsbanan. Sedan blev det därifrån nattlig bandvagnsmarsch till stridsområdet i triangeln Vittangi-Tärendö-Svappavaara.

Har tyvärr inga foton på järnvägstransporten, då det bara var bandvagnsförarna som åkte med. Enligt uppgift i gamla godsvagnar från anno dazumal med halm på golvet och papptoa i ett hörn.
Det mest fantastiska är att allt flöt på helt enligt plan och så mycket kunde transporteras på så kort tid till så oländiga ställen.

Har tyvärr inga foton på järnvägstransporten, då det bara var bandvagnsförarna som åkte med. Enligt uppgift i gamla godsvagnar från anno dazumal med halm på golvet och papptoa i ett hörn.
Det mest fantastiska är att allt flöt på helt enligt plan och så mycket kunde transporteras på så kort tid till så oländiga ställen.
Häftiga bilder, tack! Vilket år var det?
Vad var plasthinkarna som hänger i taket på flygplanets lastutrymme på andra bilden till för? Naturbehov?
Vad var plasthinkarna som hänger i taket på flygplanets lastutrymme på andra bilden till för? Naturbehov?
Mars 1991.kblomster skrev:Häftiga bilder, tack! Vilket år var det?
Hinkarna är till för att kräkas i, om behov uppstår.
Jag stod flygvarnare under natten, då vi förflyttade oss mellan Gällivare och Masugnsbyn i trettiofemgradig kyla (rekordet under övningen var minus 43, tredje natten). Ögonfransarna frös fast i ansiktsmasken, så jag fick böja mig ned i luckan för att kunna blinka... Vi tankade två eller tre gånger under sträckan minns jag.
Tror att de är till för skräp. Så är det i alla fall nu.millgard skrev:
6.förd var den sista (eller senaste) fördelning som var grupperad i ÖN.

- J.K Nilsson
- Medlem
Nog har en och annan pizza lagts i dom nu också...MD650 skrev:Tror att de är till för skräp. Så är det i alla fall nu.millgard skrev:
J.K Nilsson