Varför malajer?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Varför malajer?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2012, 09:49

I en annan tråd dök frågan vad en malaj var, upp. Ämnet är så intressant, att det kan behöva en egen tråd.

Hur kom det sig att pojkar odugliga som soldater, ändå skulle göra lumpen? Jag har några idéer, men skulle vilja veta mer.

En trolig anledning är att ett riksdagsbeslut var att alla män skulle göra lumpen, och så fick försvaret hitta på något med dem som inte höll måtten eftersom de var tvugna till det.

Jag kan tänka mig att det beslutet kom från rädslan för en elit-armé, där armen inte representerade folket och alltså inte folkviljan, med en risk att armén återigen vändes mot svenska folket vilket senast hände i Ådalen.

Och så kan jag även tänka mig att man på det viset fick billig abetskraft till kasernerna, vilket kan ha varit en god sak. Malajernas bana tog väl slut när handräckningstjänst ansågs som grå arbetskraft och därför förbjöds?

Malajerna fanns i två kategorier: G och H. G var skrivbiträden och hade den tvivelaktiga förmånen att tjänstgöra i daglug dräkt dvs. m/60. Vi (jo, jag var skrivbiträde) var de enda, forutom ett och annat befäl, som gick i m/60 varför nyinryckta tog oss för officerare. Skrivbiträden fanns på sjukavdelningen (där fanns jag), på internposten, vad det nu kan ha hetat, på olika staber, på regemntets tryckeri (skrivavdelning) och liknande.

Handräckningspersonalen, H, hade jobb som mekaniker, chaufförer, trädgårdsmästare och liknande.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Varför malajer?

Inlägg av Wedman » 23 augusti 2012, 10:39

Jag har även stött på följande benämningar på vissa värnpliktiga:
Mobilisering och förråd (MOF)
Bevakning och depå (BOD), dessa killar satt bland annat i vakten vid BÖS.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Varför malajer?

Inlägg av Stefan Karlsson » 23 augusti 2012, 11:20

Jag vill minnas att det finns en logisk förklaring till just uttrycket "Malaj" - varför det blev det och ingen annan benämning - men just nu är hårddisken lite seg så svaret får anstå tills vidare. Någon annan kanske kan fylla i?

Min erfarenhet är att det funnits motsvarande befattningar i andra länder där man haft värnplikt och att detta inte är något unikt svenskt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Varför malajer?

Inlägg av millgard » 23 augusti 2012, 11:37

Malaj är väl en folkgrupp i Sydostasien, Malacka kanske?

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Varför malajer?

Inlägg av Erik Ljungberg » 23 augusti 2012, 12:22

Malajerna ansågs inte odugliga som soldater. De ansågs inte uppfylla kraven för fältförband. De flesta blev krigsplacerade men istället för repövningar gjorde de en förlängd grundutbildning.

Krigsplaceringen kunde vara som bevakningssoldat vid någon depå, olika servicfunktioner inom fasta förband, tex reprogruppen på stabsbataljoner.

Att de sen fyllde en funktion för den dagliga driften av regementet, dvs grå arbetskraft, var en annan historia.

/Erik

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varför malajer?

Inlägg av Blixten » 23 augusti 2012, 19:28

Killarna som skötte om mönstringen (typ övervakade motionscykelprovet) brukade kallas malajer men jag undrar om de inte hade militär grad. Någon som vet?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Varför malajer?

Inlägg av MD650 » 23 augusti 2012, 19:32

De var inskrivningsassistenter. Hade ingen grad.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Varför malajer?

Inlägg av Kapten_Gars » 23 augusti 2012, 21:16

"Malajerna" hjälpte precis som övriga värnpliktiga till att hålla arbetslöshetssiffrorna nere under vissa perioder. Överintaget av värnplikta jämfört med behovet innebar att man gömde undan tusentals unga män som annars hade belastat arbetslöshetsiffrorna på ett för regeringen obekvämt sätt.

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Varför malajer?

Inlägg av TJ1 » 24 augusti 2012, 21:36

Inom begreppet "malajer" var spännvidden ännu större än i de andra kategorierna. De kunde ju handla om hyperintelligenta människor som ibland också var väldigt vältränade men som hade ett dåligt knä eller eller dålig hörsel. De kunde också vara raketbränsle snarare än raketforskare som en kollega uttryckte sig inför min sommartjänstgöring på 10. komp P4 då det var gröntjänst för de nyinryckta "malajerna". Som ledarskapserfarenhet var tjänstgöringen på 10 komp P4, och säkert på på alla andra förband, en oöverträffad möjlighet att träna sig i situationsanpassat ledarskap. I min vardagliga tjänst på stridsvagnskompaniet mötte man ju inte alls samma utmaningar med den väldigt höga uttagningsprofilen på stridsvagnssoldaterna. Det som slog mig var att om man tog tiden på 10. på allvar, och tog uppgiften på allvar, så fick man stort gensvar och utvecklade inte bara soldaterna utan också sig själv. De må som kollektiv ha saknat vissa förutsättningar, men de var inte alls nödvändigtvis oanvändbara ens i strid.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför malajer?

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2012, 22:21

När tjänstgjorde du på 10/P4?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Varför malajer?

Inlägg av J.K Nilsson » 24 augusti 2012, 22:49

"Bevakning och depå" var även ett reservmagasin i flygvapnet för att säkerställa att fulltaliga bataljoner fanns. Vid frånfall i början på utbildningen där de flesta ändå ger upp eller tvingas ge upp så fanns det ett magasin att plocka in en soldatutbildad soldat som man ger specialutbildning till flygmek, sambandsnisse, divundass, m.m. Till skillnad ifrån nu så räknade man med att det kommer att uppstå luckor i organisationen och med "Bevakning och depå" så hade man fler krigsplacerade än man hade rader i förbandet.

J.K Nilsson

TJ1
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 11 augusti 2011, 17:56

Re: Varför malajer?

Inlägg av TJ1 » 25 augusti 2012, 07:36

Markus Holst skrev:När tjänstgjorde du på 10/P4?
Sommaren 1989 tror jag... Ingen long sejour. Alla fänrikar, mer eller mindre, passerade där under gröntjänstskedet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför malajer?

Inlägg av Markus Holst » 25 augusti 2012, 18:06

10 år efter öin sejour på T2 då. Således har vi nog inga gemensamma bekanta där.

Användarvisningsbild
Lanrezac
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 september 2004, 14:33
Ort: Swe

Re: Varför malajer?

Inlägg av Lanrezac » 30 januari 2013, 21:29

Markus Holst skrev:
Malajerna fanns i två kategorier: G och H. G
Om jag minns rätt så fanns det väl även Pjäsman G, Däcksman G, och Kock G (G-Kockar, Gonokocker) som krigsplacerades ??

Malajerna fanns väl av rättviseskäl, alla skulle sitta av sin tid, dom gjorde väl 12 1/2 månader tror jag. Dvs grundutbildningstid 7,5 månad + 5 repmånader i följd och var efter muck därmed befriade från vidare inkallelser.

Och som någon skrev varierade dom väldigt i kvaliten, från elitidrottsmän och professors-apiranter med någon skada till lätt utvecklingstörda. Jag har dock övervägande positiva erfarenheter från att utbilda och jobba med Malajer

Senare ersattes dom väl av Depå vpl som skulle vara krigsplaceringsbara.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Varför malajer?

Inlägg av Krook » 2 februari 2013, 20:31

Vanliga G-soldater fanns det tämligen gott om och de krigsplacerades. Utöver kock, pjäsman så förekom även robotskytt/-man och kabelsoldat och andra fina tjänster.

Skriv svar