Det jag kommer ihåg är att det fanns ett antal pjäser i Helsingborgs hamn.
Någon som kanske känner till något?
Leif Högberg har gett ut ett antal böcker om de kustförsvarslinjer som byggdes i främst Skåne och Blekinge. Även om tyngdpunkten ligger på beredskapstidens anläggningar så finns mycket att hämta även om de bunkrar och anläggningar som var i drift ända in till det kalla krigets slut.MD650 skrev:Har försökt hitta någon dokumentation avseende värnförband grupperade för hamnförsvar utan att direkt lyckas.
Det jag kommer ihåg är att det fanns ett antal pjäser i Helsingborgs hamn.
Någon som kanske känner till något?
Men strv 74-tornet var ju värnpj typ 6.Leif H skrev:Äntligen ett inlägg i min smakBra och utömmande svar från Zizka! De olika kanongrupperna, alltså typ 2,3 och 4 står för de olika pjäser som användes under Kalla Kriget fanns stridsvagnstorn m/42, stridsvagnstorn 74 och Lvkan m/37 ombyggd för värnbruk att tillgå.
Avseende mobtider så var det ju naturligtvis varierande men så pass korta som 12 h fanns.TJ1 skrev:Lysande info! Jag undrade exakt samma sak, men det rör sig om Ystad med omnejd... Plus: Vad hade en värnkompani för bredd och djup enligt reglementet? Och vad var typiska mobtider?
På många platser kunde hemvärn bemanna delar av värnförbands anläggningar på enstaka timme.MD650 skrev:Avseende mobtider så var det ju naturligtvis varierande men så pass korta som 12 h fanns.TJ1 skrev:Lysande info! Jag undrade exakt samma sak, men det rör sig om Ystad med omnejd... Plus: Vad hade en värnkompani för bredd och djup enligt reglementet? Och vad var typiska mobtider?
Gissar att de flesta värnförband låg mellan 36-48h.
Precis!Der Löwe skrev:
På många platser kunde hemvärn bemanna delar av värnförbands anläggningar på enstaka timme.
66 h var ovanligt. Har aldrig sett det tidigare.Zizka skrev: Milo V: 24-66 timmar
)
MD650 skrev:66 h var ovanligt. Har aldrig sett det tidigare.Zizka skrev: Milo V: 24-66 timmar
)
Går det att se vilket förband?