Armékårernas + gruppers placeringar....

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2984
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Armékårernas + gruppers placeringar....

Inlägg av ola » 10 mars 2012, 16:12

Under slutet av VKII så kunde krigsmakten sätta upp 3 kårer + övre norrlandsgruppen + Jämtlandsgruppen.

1. armékåren i södra delarna av Sverige
2. armékåren i västra delarna av Sverige
3. armékåren i östra delarna av Sverige
Jämtlands gruppen i Jämtland/dalarnaområdet
Övre norrlandsgruppen i norra delarna av Sverige


Min fråga i största allmänhet om det stämmer att 3. armékåren var i de östra delarna
eller om det var tänkt att den skulle vara någon annan stans ???

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

VJ5
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juni 2008, 16:49

Re: Armékårernas + gruppers placeringar....

Inlägg av VJ5 » 10 mars 2012, 19:03

ola skrev:Under slutet av VKII så kunde krigsmakten sätta upp 3 kårer + övre norrlandsgruppen + Jämtlandsgruppen.

1. armékåren i södra delarna av Sverige
2. armékåren i västra delarna av Sverige
3. armékåren i östra delarna av Sverige
Jämtlands gruppen i Jämtland/dalarnaområdet
Övre norrlandsgruppen i norra delarna av Sverige


Min fråga i största allmänhet om det stämmer att 3. armékåren var i de östra delarnaeller om det var tänkt att den skulle vara någon annan stans ???

Mvh Ola
I en brevväxling med en äldre reservofficer som tjänstgjort i 3.Kårstaben berättade han bl.a. följande:
”…Jag tillhörde underrättelseavdelningen vid 3.Kårstaben och vi gjorde KFÖ 1952. 1954 stod två LYNXAR i ett varmgarage i Garagestaden på I 6. De skulle sedan köras ut till ett mobförråd i Bäckaskog. De var nog något sorts skydd till Kårstaben…”.
3.Kårstaben hade sin mobplats i Bäckaskog. En mobplats som sedan övertogs av 1.Fördelningsstaben även om det står Oppmanna i flera dokument (Oppmanna och Bäckaskog ligger i princip väldigt nära, så säger folk från bygden). Om 3.Kårstaben hade sin mobplats i NV Skåne borde man väl ha sina krigsuppgifter närmare södra än östra Sverige.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2984
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Armékårernas + gruppers placeringar....

Inlägg av ola » 10 mars 2012, 20:17

Det hade inte att göra beroende krigsfall att den kåren hamnade så långt ner i landet ?

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 903
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Armékårernas + gruppers placeringar....

Inlägg av Vysotskij » 11 mars 2012, 08:35

Kårernas krigsplanläggning finns i Si vis pacem - para bellum av Wallerfelt. Har för mig att bilder finns här på forumet.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2984
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Armékårernas + gruppers placeringar....

Inlägg av ola » 11 mars 2012, 12:03

Aaaah okej.....tackar :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar