Under slutet av VKII så kunde krigsmakten sätta upp 3 kårer + övre norrlandsgruppen + Jämtlandsgruppen.
1. armékåren i södra delarna av Sverige
2. armékåren i västra delarna av Sverige
3. armékåren i östra delarna av Sverige
Jämtlands gruppen i Jämtland/dalarnaområdet
Övre norrlandsgruppen i norra delarna av Sverige
Min fråga i största allmänhet om det stämmer att 3. armékåren var i de östra delarna
eller om det var tänkt att den skulle vara någon annan stans ???
Mvh Ola
Armékårernas + gruppers placeringar....
Armékårernas + gruppers placeringar....
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: Armékårernas + gruppers placeringar....
I en brevväxling med en äldre reservofficer som tjänstgjort i 3.Kårstaben berättade han bl.a. följande:ola skrev:Under slutet av VKII så kunde krigsmakten sätta upp 3 kårer + övre norrlandsgruppen + Jämtlandsgruppen.
1. armékåren i södra delarna av Sverige
2. armékåren i västra delarna av Sverige
3. armékåren i östra delarna av Sverige
Jämtlands gruppen i Jämtland/dalarnaområdet
Övre norrlandsgruppen i norra delarna av Sverige
Min fråga i största allmänhet om det stämmer att 3. armékåren var i de östra delarnaeller om det var tänkt att den skulle vara någon annan stans ???
Mvh Ola
”…Jag tillhörde underrättelseavdelningen vid 3.Kårstaben och vi gjorde KFÖ 1952. 1954 stod två LYNXAR i ett varmgarage i Garagestaden på I 6. De skulle sedan köras ut till ett mobförråd i Bäckaskog. De var nog något sorts skydd till Kårstaben…”.
3.Kårstaben hade sin mobplats i Bäckaskog. En mobplats som sedan övertogs av 1.Fördelningsstaben även om det står Oppmanna i flera dokument (Oppmanna och Bäckaskog ligger i princip väldigt nära, så säger folk från bygden). Om 3.Kårstaben hade sin mobplats i NV Skåne borde man väl ha sina krigsuppgifter närmare södra än östra Sverige.
Det hade inte att göra beroende krigsfall att den kåren hamnade så långt ner i landet ?
//Ola
//Ola
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Kårernas krigsplanläggning finns i Si vis pacem - para bellum av Wallerfelt. Har för mig att bilder finns här på forumet.
Aaaah okej.....tackar