P6 Kristainstad
P6 Kristainstad
Efter en hel dag nere i Skåne och vart runt och kolla på olika förband så kan jag inte låta bli nästan förälskad i gamla P6 området ! Resekompisen sa att dom han hade snackat med som var på P6 tyckte det var grått och trist Regemente . Men det var kärlek vid första ögonkastet när jag äntligen fick se området i sin helhet och trotts det är ex antal år sedan P6 försvann så har man inte förstört byggnader, Förutom gamla matsalen som fått någon konstig glasveranda
Men det är svårt att hitta bilder från den tiden P6 var aktivt
Men det är svårt att hitta bilder från den tiden P6 var aktivt
There are two kind of humans, gunners and targets
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17077
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: P6 Kristainstad
Såg du någon järnvägsstation vid regementet? Enligt obekräftade uppgifter skall det ha funnits 2000 hästar där och jag skulle gärna vilja veta hur logistiken såg ut runt foder in - skit ut. Med en egen järnvägsstation, eller åtminstone ett stickspår och en lastkaj, blir ju uppgiften hanterlig men tänk annars hur det måste sett ut där innan lastbilar blev på modet.
EDit en häst äter cirka 10 kilo hö om dagen, och skiter således ut ungefär samma mängd. Låt oss säga att ett hölass efter häst väger 500 kilo, om det skall framföras på stadens gator. Det räcker alltså till 50 hästar, varför det behövdes 40 lass in och lika många ut varje dag. Jag tror ärligen inte bönderna villa köra hö och gödsel i samma vagn, så, ja, 80 lass om dagen = ett lass var tolvte minut om vi räknar 16 förfogbara timmar om dygnet. Måste ha blivit trångt. Det är därför jag undrar om logistiken kring det.
EDit en häst äter cirka 10 kilo hö om dagen, och skiter således ut ungefär samma mängd. Låt oss säga att ett hölass efter häst väger 500 kilo, om det skall framföras på stadens gator. Det räcker alltså till 50 hästar, varför det behövdes 40 lass in och lika många ut varje dag. Jag tror ärligen inte bönderna villa köra hö och gödsel i samma vagn, så, ja, 80 lass om dagen = ett lass var tolvte minut om vi räknar 16 förfogbara timmar om dygnet. Måste ha blivit trångt. Det är därför jag undrar om logistiken kring det.
Re: P6 Kristainstad
Häradsekonomiska kartan från 1926-34 kanske kan ge svar. http://historiskakartor.lantmateriet.se ... rchive=RAK
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Re: P6 Kristainstad
2000 hästar? Ett infanteriregemente? Never. 2000 hästar räcker nästan till hela kavallerifördelningen.Markus Holst skrev:Såg du någon järnvägsstation vid regementet? Enligt obekräftade uppgifter skall det ha funnits 2000 hästar där och jag skulle gärna vilja veta hur logistiken såg ut runt foder in - skit ut. Med en egen järnvägsstation, eller åtminstone ett stickspår och en lastkaj, blir ju uppgiften hanterlig men tänk annars hur det måste sett ut där innan lastbilar blev på modet.
EDit en häst äter cirka 10 kilo hö om dagen, och skiter således ut ungefär samma mängd. Låt oss säga att ett hölass efter häst väger 500 kilo, om det skall framföras på stadens gator. Det räcker alltså till 50 hästar, varför det behövdes 40 lass in och lika många ut varje dag. Jag tror ärligen inte bönderna villa köra hö och gödsel i samma vagn, så, ja, 80 lass om dagen = ett lass var tolvte minut om vi räknar 16 förfogbara timmar om dygnet. Måste ha blivit trångt. Det är därför jag undrar om logistiken kring det.
Infreg: Ett dussin ridhästar för officerarna och lika många för regementets trossvagnar. Ett mobiliserat kompani hade rxempelvis 1 ridhäst för kompch, 1 för kokkärra, 3 för ammunitionskärror, 2 för baggagevagn, 1reserv = 8 hästar. 12 komp = 96 hästar. Kulsprutekomp ca 15. Bat- och regstab ca 30. Summa ca 150 hästar per infanteriregemente
Ett begränsat antal´stamhästar var utlejda till civila fodervärdar. I övrigt inkallades utskrivna civila hästar. Dessa var i fredstid krigsplacerade av kommunala hästuttagningsnämnder (verksamma ännu in på 1970-talet!).
Re: P6 Kristainstad
Lite off topic men ändå lite hästanstruket
Min far var plutonchef vid Nerikes regemente (I 33) 1942-43 och på kompaniet hade man en liten senig trosshäst vid namn Holger. Problemet var att Holger inte alls uppfattade sig som häst utan mer som människa och alltså gärna sökte mänskligt sällskap. När helst Holger var lös och ledig sökte han sig till folksamlingar och stack in sin mule i hopen och försökte möjligen ge uttryck för sin uppfattning om det militära läget. Vid något enstaka tillfälle fick han sova i trosstältet och kunde där ligga på fyra mäns platser och tydligen må ganska gott.
Den allmänna uppfattningen inom kompaniet var att Holger i ett tidigare liv varit schäferhund vid något militärt förband och inte kunnat frigöra sig från tidigare upplevelser.
Holger var mycket lojal och energisk men stupade 1944 vid ett fysiskt ansträngande uppdrag och sörjdes av hela kompaniet.
Min far var plutonchef vid Nerikes regemente (I 33) 1942-43 och på kompaniet hade man en liten senig trosshäst vid namn Holger. Problemet var att Holger inte alls uppfattade sig som häst utan mer som människa och alltså gärna sökte mänskligt sällskap. När helst Holger var lös och ledig sökte han sig till folksamlingar och stack in sin mule i hopen och försökte möjligen ge uttryck för sin uppfattning om det militära läget. Vid något enstaka tillfälle fick han sova i trosstältet och kunde där ligga på fyra mäns platser och tydligen må ganska gott.
Den allmänna uppfattningen inom kompaniet var att Holger i ett tidigare liv varit schäferhund vid något militärt förband och inte kunnat frigöra sig från tidigare upplevelser.
Holger var mycket lojal och energisk men stupade 1944 vid ett fysiskt ansträngande uppdrag och sörjdes av hela kompaniet.
Re: P6 Kristainstad
Ytterligare en OT är att P6 har funnits som ett förband fastän i mindre officiell tappning.
Alltid lär man sig något nytt
Källa: WikipediaP 6 Kongo
P 6 Kongo var ett inofficiellt namn på ett svenskt pansarbilsförband ingående i ONUC mellan åren 1962 och 1964.
Namnet uppkom genom att den svenska bataljonsledningen gav tillstånd till bataljonen att iordningställa och använda sig av ett antal pansarbilar av typen M8 Greyhound. Dessa hade tidigare erövrats efter en strid mot det katangesiska gendarmeriet. Bakgrunden till att styrkan fick beteckningen P 6 var på grund av att det vid den tiden ej existerade något svenskt förband med den beteckningen. Förbandet har dock ingen koppling till det senare svenska regementet Norra skånska regementet (P 6).
Styrkan kom totalt att bestå av fyra stycken M8 Greyhound och två stycken M3 Scout Car. Dessa fick ett eget emblem i blått och gult med inskriptionen P 6 i svart. Emblemet var utformat som en sköld och placerat i pansarbilens front över höger framhjul.
I samband med att det svenska engagemanget började avvecklas i Kongo, var det tänkt att dessa fordon skulle föras över till den första svenska bataljonen på Cypern 1964. Dock så kom dessa aldrig att föras över på grund av att FN beslutade om att bland annat dessa fordon skulle återlämnas till den nya regimen i Kamina.
Alltid lär man sig något nytt
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: P6 Kristainstad
Länge hade Wendes artilleriregemente (A3) sin förläggning inne i Kristianstad, inte så väldigt långt från I6/P6. Där fanns det väl inte 2 000 hästar, men i alla fall en försvarlig mängd. Enligt regementshistoriken från 1944 hade regementet t.ex. år 1918 591 stamhästar och 160 ackordshästar och år 1936 300 stamhästar och 500 ackordshästar.
- Fredrik Andersson
- Medlem
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
- Ort: Södermanland
Re: P6 Kristainstad
När lades P6 ned? Jag vill minnas att när jag under en period under GU 1989-90 tjänstgjorde vid en Flygvapenanläggning i norra Skåne vid ett antal tillfällen anlände med tåg till Kristianstad, bytte från civil klädsel till militär dito och därefter skjutsades ut till anläggningen. Verkade vara ett trivsamt regemente även om man blev kallad "Stockholms-jävel" så fort man öppnade munnen. Detta sades dock med ett brett leende av beväringarna så det var inget man led av.
- A9-pjäsmannen
- Medlem
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 23 juli 2009, 20:39
- Ort: Lysekil. Västkustens pärla
Re: P6 Kristainstad
Jo, de var P 6 officiellt avvecklat men redan -93 började mtrl bl.a. pbv 302 transporteras över till P 18.A9-pjäsmannen skrev:1994 försvann P6 !
Re: P6 Kristainstad
Och inte glömma 104:orna till P 10 vid samma tidpunktMD650 skrev:Jo, de var P 6 officiellt avvecklat men redan -93 började mtrl bl.a. pbv 302 transporteras över till P 18.A9-pjäsmannen skrev:1994 försvann P6 !