dödsfall i Försvarsmakten

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
zodiac
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 september 2010, 18:54

dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av zodiac » 18 maj 2011, 10:23

kanske en bisarr fråga nu men har funderat på detta ända sedan jag råkade ut för det 1988 på A9
En kompis till mig på Gu komp på A9 som begick självmord under en fältvecka på Villingsberg
Snackade med han i frukostkön på måndags morgon och Tisdag morgon hade han tagit sitt liv
Så min fråga är! var det vanligt att det var självmord på förbanden när vi hade värnplikt ?
har aldrig hört att någon har råkat ut för att en lumpar polare begick självmord

Om denna fråga är osmaklig så ta bort mitt inlägg
There are two kind of humans, gunners and targets

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33820
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av Hans » 18 maj 2011, 10:45

Jag spenderade dussinet år i hären och på de förbanden jag tillhörde hörde jag aldrig talas om några självmord bland beväringarna. Däremot vet jag om två officerskollegor som begick självmord. Beröringspunkten var att bägge hade tjänstgjort på InfSS - där jag själv tillbringade fem år. Spontant skulle jag gissa att självmordsfrekvensen bland beväringar är aningen högre än genomsnittet - då unga ibland instabila män hamnar i en ny miljö.

MVH

Hans

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av Erik Ljungberg » 18 maj 2011, 11:02

En i min GU-pluton gjorde ett försök i hemmet under helgledighet. Blev därefter sjukskriven och frikallad. Träffade honom aldrig igen. Allt väldigt tragiskt.
En av lärare på OHS "lyckades" när jag låg där,

Har för mig att jag läste att i snitt en vpl per år tog livet av sig under 80-talet.

/Erik

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av Stellan Bojerud » 18 maj 2011, 13:08

Från 1959 och fram till idag har jag inte råkat ut för något självmord bland vpl, men däremot flera befäl. Ett slarvigt uttryck var att genomsnittsliga kostnaderna för nedläggning av ett regemente var två självmord och sex alkoholister.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av NIL » 18 maj 2011, 15:45

Jag vet bara en till namnet som gjorde sig själv illa (Yoff), dock så har jag hört många skrönor...nästan alltid med sprängmedel inblandat.

Ofta så var det någon alkad kapten som lindade en massa pentylstubin runt kroppen och...ja ni vet.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
zodiac
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 september 2010, 18:54

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av zodiac » 18 maj 2011, 16:36

Det kanske var så att dödsantalet var 1 var femte år ? Dödsolyckor är nog högre men inget som mitt Regemente hade råkat ut för dom senaste åren när jag rycket i 1988
There are two kind of humans, gunners and targets

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av Krook » 18 maj 2011, 17:45

Jag känner till fyra fall de senaste 8 åren.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av B Hellqvist » 18 maj 2011, 18:32

När jag gjorde lumpen 1986-87 var det en vpl på ett annat kompani som hängde sig i hemmet. Ingen förstod varför - han trivdes i lumpen, hade flickvän, och hade just köpt en MC. Kanske akut depression?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av Wooster » 18 maj 2011, 19:51

Hans skrev:Jag spenderade dussinet år i hären och på de förbanden jag tillhörde hörde jag aldrig talas om några självmord bland beväringarna. Däremot vet jag om två officerskollegor som begick självmord. Beröringspunkten var att bägge hade tjänstgjort på InfSS - där jag själv tillbringade fem år. Spontant skulle jag gissa att självmordsfrekvensen bland beväringar är aningen högre än genomsnittet - då unga ibland instabila män hamnar i en ny miljö.
Unga män ligger väl generellt högre i självmordsfrekvens än övriga befolkningen? Frågan är ju om självmordsfrekvensen var högre bland beväringar än motsvarande grupp som inte låg inne - det är jag ganska tveksam till.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av Krook » 18 maj 2011, 20:54

Spekulation: Det går kanske inte att utesluta tillgången till vapen och ammunition i kombination med tämligen hög stressnivå som avgörande för utfallet i jämförelse med civila motsvarande?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2637
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av Der Löwe » 18 maj 2011, 22:45

På den tiden fick ju alla 18 åriga pojkar besöka en psykolog, någon slags urgallring av riskbeteenden borde de väl kunna gjort?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av NIL » 19 maj 2011, 11:54

Der Löwe skrev:På den tiden fick ju alla 18 åriga pojkar besöka en psykolog, någon slags urgallring av riskbeteenden borde de väl kunna gjort?
Det stämmer i sak men filtret var väldigt grovmaskigt, jag vet inte om VPV psykologer förutsatte att alla knasbollar var simulanter.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
zodiac
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 september 2010, 18:54

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av zodiac » 19 maj 2011, 17:31

Min kompis var stabil(tror jag) för han tillhörde sjukvplut och gick/skulle gå utbildningen efter lumpen
så det var nog tillfällig depression ! Men ryktet spred sig som en löpeld om varför han sköt sig
There are two kind of humans, gunners and targets

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av MD650 » 19 maj 2011, 17:48

zodiac skrev:Så min fråga är! var det vanligt att det var självmord på förbanden när vi hade värnplikt ?
Enl. mitt förmenande så var det inte vanligt.
:)

Användarvisningsbild
zodiac
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 september 2010, 18:54

Re: dödsfall i Försvarsmakten

Inlägg av zodiac » 21 maj 2011, 11:18

MD650 skrev:
zodiac skrev:Så min fråga är! var det vanligt att det var självmord på förbanden när vi hade värnplikt ?
Enl. mitt förmenande så var det inte vanligt.
:)
Nej jag tror heller nu att det inte var vanligt
har frågat runt som jag känner som gjort sin vpl och ingen känner till
bara befäl som dött fast ej självmord utan olyckor
fast där vet jag att statistiken är och var högre
There are two kind of humans, gunners and targets

Skriv svar