Riksbataljonen?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Riksbataljonen?

Inlägg av Henke78 » 1 januari 2011, 15:33

Satt i julhelgen och läste lite olika bloggar om försvar och säkerhet, och i denna blogg http://tnsexton.wordpress.com/2009/09/1 ... armen-dor/ nämns något som Riksbataljonen? Vad är det för bataljon? Vid en sökning på Google så ger det endast 9 träffar? Är det ett hemligt förband eller bara en pappersprodukt för något "ifall kriget kommer"?

Om nu Riksbataljonen fanns, var det ett fristående förband och vem utbildade det? Var det ett stående förband eller plockade man delar från fristående bataljoner eller från brigader? Verkar hur som helst i min mening vara någon form av beredskapsförband?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Riksbataljonen?

Inlägg av MD650 » 1 januari 2011, 15:46

Riksbataljonen bestod av ett antal tillfälligt uppsatta GU-förband som hade en högre beredskap.
Olika regementen bidrog till Riksbataljonen.
Och mycket riktigt så var det ett beredskapsförband.
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Riksbataljonen?

Inlägg av Axial » 1 januari 2011, 17:38

Vi har varit inne förut och nosat på riksbataljonen:
viewtopic.php?f=54&t=29183
Men de få googleresultat som dyker upp ger ärligt talat lite motstridiga uppgifter. Man ska naturligtvis inte lägga någon större vikt vid kommentarer till ett blogginlägg som det här:
Historisk har sverige aldrig tagit hand om hemvändande soldater, eller de som under kalla kriget ingick i "riksbataljonen" Allt tystades ned och fick försvinna! Många av mina kamrater blev aldrig sig själva igen
Källa: http://svt.se/2.80939/1.1000514/las_hel ... ik_1000514
Men samtidigt finns det information som antyder att riksbataljonen inte enbart bestod av tillfälligt sammandragna GU-klossar:
Grundandet av SSG påbörjades i slutet av 1980-talet och blev ett svenskt krigsförband år 1994. SSG:s ursprung kommer ifrån den så kallade Jägarbefälsgruppen som organiserades vid Livregementets husarer (K 3) för att ingå i den numera nedlagda Riksbataljonen.
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rsk ... onsgruppen

Om inte annat så kanske någon insatt skalmanit kan reda ut det hela en gång för alla? Gärna med källhänvisningar i den mån det låter sig göras.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Riksbataljonen?

Inlägg av MD650 » 1 januari 2011, 17:44

Det verkar ha funnits flera "Riksbataljoner".
Den jag avser är det som jag skrev ovan.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Riksbataljonen?

Inlägg av MD650 » 1 januari 2011, 17:46

Axial skrev: den så kallade Jägarbefälsgruppen som organiserades vid Livregementets husarer (K 3) för att ingå i den numera nedlagda Riksbataljonen.
Det kan ha varit så att Jägarbefälsgruppen ingick i den s.k. Riksbataljonen.
:)

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Riksbataljonen?

Inlägg av Der Löwe » 1 januari 2011, 18:25

Jag kan bara säga att jag under min värnplikt under en tiodagars period ingick i vad "befälen" sa var riksbataljonen. Vi hade inte ständig nattpemision utan alla soldater sov på luckan. Under en övning testade vi organisationen när en av fredsplutonsbefälet var plutonchef och jag som KB elev var stf plutchef. Vi kontrollerade att vi hade all utrustning och fältlastade. Något mer om var eventuell insats skulle ska yppades inte.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Riksbataljonen?

Inlägg av MD650 » 1 januari 2011, 18:29

Der Löwe skrev:Jag kan bara säga att jag under min värnplikt under en tiodagars period ingick i vad "befälen" sa var riksbataljonen. Vi hade inte ständig nattpemision utan alla soldater sov på luckan. Under en övning testade vi organisationen när en av fredsplutonsbefälet var plutonchef och jag som KB elev var stf plutchef. Vi kontrollerade att vi hade all utrustning och fältlastade. Något mer om var eventuell insats skulle ska yppades inte.
Under motsvarande förutsättningar har jag deltagit i densamma.
:)

Skriv svar