Udda förband

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Udda förband

Inlägg av MD650 » 24 december 2010, 11:46

Hittade på följande sida avseende dessa två förband:

Forskningsdetachement 6
Specialdetachement 5

Är det nån som har en aning vad dessa var för något?
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Udda förband

Inlägg av ola » 24 december 2010, 11:58

MD650 skrev:Hittade på följande sida avseende dessa två förband:

Forskningsdetachement 6
Specialdetachement 5

Är det nån som har en aning vad dessa var för något?
:)
Liten gissning på smittskydd/NBC-forskning kanske när det gäller forskningsdetachement 6.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Udda förband

Inlägg av MD650 » 24 december 2010, 14:00

ola skrev: Liten gissning på smittskydd/NBC-forskning kanske när det gäller forskningsdetachement 6.
Iofs men det var Fo 63 som var mobmyndighet.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Udda förband

Inlägg av Lasse O » 24 december 2010, 14:35

MD650 skrev:
ola skrev: Liten gissning på smittskydd/NBC-forskning kanske när det gäller forskningsdetachement 6.
Iofs men det var Fo 63 som var mobmyndighet.
:)
Låter väldigt mycket som om SkyddS (SkyddC) var inblandat men att Fo 63 var mobmyndighet betyder kanske inte så mycket. Det intressanta var vem som var utbildningsmyndighet.
Inom parentes har jag ofta undrat vem som utbildade fospeckomp och som lär ha haft krigsgravtjänst som specialitet.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Udda förband

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 december 2010, 14:59

Fospecialkompanier utbildades inte utan var urvalsförband. Personalen uttogs bland begravningsentreprenörer, dödgrävare, obduktionstekniker samt erforderligt antal bilförare, kockar e t c. Befälet uttogs bland begravningsentreprenörer som hade befälsutbildning (vanligen vpl off och uoff) truppslagsoberoende.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Udda förband

Inlägg av Lasse O » 24 december 2010, 15:07

Stellan Bojerud skrev:Fospecialkompanier utbildades inte utan var urvalsförband. Personalen uttogs bland begravningsentreprenörer, dödgrävare, obduktionstekniker samt erforderligt antal bilförare, kockar e t c. Befälet uttogs bland begravningsentreprenörer som hade befälsutbildning (vanligen vpl off och uoff) truppslagsoberoende.
Så var den gåtan löst och dessbättre behövde vi aldrig komma i åtnjutande av deras tjänster :)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Udda förband

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 december 2010, 18:42

Forskningsdetachement var nog en framsänd enhet ur Försvarets Forskningsanstalt (FOA), numera FOI. Specialdetachement borde vara folk för att förstärka de kommunala kyrkogårdarnas personal för att hantera de volymer döda, som krig medför.

För övrigt ingick det i fospecialkompaniernas "ammunitionsuppbörd" Reymersholms Renat Brännvin i syfte att hålla personalen tillräckligt mentalt avtrubbad för att under långa arbetspass kunna samla ihop likdelar.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Udda förband

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 december 2010, 18:51

I Fospecialkompaniet ingick även präst med utbildning i att genomföra massbegravningar under måttot "blommor undanbedjes". I mobtabellen i första posten på denna tråd nämns 7.Radiodetachementet. Det var en framskjuten enhet ur Försvarets Radioanstalt (FRA).

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Udda förband

Inlägg av Lasse O » 24 december 2010, 19:11

Stellan Bojerud skrev:Fospecialkompanier utbildades inte utan var urvalsförband. Personalen uttogs bland begravningsentreprenörer, dödgrävare, obduktionstekniker samt erforderligt antal bilförare, kockar e t c. Befälet uttogs bland begravningsentreprenörer som hade befälsutbildning (vanligen vpl off och uoff) truppslagsoberoende.
Det borde jag kunnat lista ut på egen hand men jag brydde mig aldrig om att forska vidare i kompaniernas utbildning och verksamhet utan nöjde mig med att konstatera att det i mobtabellerna fanns ett 44.fospeckomp och eventuellt ett till.
Annars är det spännande att tänka sig hur GU av ett sådant förband skulle ha gått till. Tanken svindlar.

I Pälkäne var det i morse -30 grader och julfred utlystes i vanlig ordning i Åbo kl 1200.
God jul till alla.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Udda förband

Inlägg av MD650 » 24 december 2010, 20:50

Krigsrätt nr 40 är ett annat förband/enhet.
Där kan man ju iofs höra på namnet vad det handlar om.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Udda förband

Inlägg av MD650 » 28 december 2010, 08:44

Vad var VI. Jägarstaben för nåt? Fanns fram till 1955 då V. Jägarstaben sattes upp.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Udda förband

Inlägg av Rickard » 29 december 2010, 22:25

Stellan Bojerud skrev:Specialdetachement borde vara folk för att förstärka de kommunala kyrkogårdarnas personal för att hantera de volymer döda, som krig medför.
Skulle stupade svenskar begravas på närmast vanliga kyrkogård som fanns tillgänglig? Eller skulle kroppar efter förmåga återsändas till hembygden för begravning?

Och vad skulle ske med döda fiender, fanns någon planering kring det?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Udda förband

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 december 2010, 09:00

Det fanns gott om reglementen och anvisningar angående krigsgravtjänst. I första hand hemortskyrkogård, i annat fall ortskyrkogård, i nödfall fältgrav. Även fiender. Särbestämmelser för andra religioner, t ex muslimer.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Udda förband

Inlägg av Ornellaia » 30 december 2010, 12:13

På Armémuseum i Stockholm står, (stod är jag hundra på, har dock inte varit där på 4-5 år), en krigskista tillverkad av Founs i enlighet med 1975 års krigsgravsinstruktion.

När jag såg den frös jag till i kroppen och helt plötsligt fick min bild av kalla kriget ur svensk synvinkel en annan innebörd. Kistan gav en hård påminnelse om vad "mjuka mål" innebär i slutändan.

För den som inte kan/orkar/vill gå och kolla på den är den av obehandlad trä och väldigt tunn i materialet med Sveriges tre kronor i övre vänstra hörnet inbränt eller sprejat med svart schablonmålning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Udda förband

Inlägg av MD650 » 30 december 2010, 15:17

Ornellaia skrev:På Armémuseum i Stockholm står, (stod är jag hundra på, har dock inte varit där på 4-5 år), en krigskista tillverkad av Founs i enlighet med 1975 års krigsgravsinstruktion.
Det finns bl.a. i Afghanistan.
:)

Skriv svar