Antal norrlandsjägarbataljoner?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Antal norrlandsjägarbataljoner?

Inlägg av MD650 » 9 januari 2011, 23:35

larsleo skrev:

Md650: kan tänka mig att en stor del av terrängen var uppbokad av div norrlandsskytteförband en sisådär 2-3 Brig och ett några fristående Nskbat.. och då knövla in lite jägarförband.. borde blivit trångt även om man planerat för det.. det är ju inte så många vägar in en tänkt angripare kunde ta
Det är lite det jag menar. Om hela mobilseringen hade få gå relativt smärfritt och huvuddelen av förbandet blivit mobiliserade och alla förbanden kommit på plats så torde det varit lite trångt.
:)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Antal norrlandsjägarbataljoner?

Inlägg av varjag » 10 juli 2011, 12:21

Läsvärd tråd i ett ämne om vilket jag intet vet. Men ville fråga - baserat på utbrott av Storkrig;

Förefaller ju som försvaret var byggt kring antagandet att sovjeterna;

1) hade skapat en korridor genom norra Finland till Torneälv

2) att sagda korridor a) skapats genom finsk kapitulation - eller b) finskt motstånd fortsätter norr & söder om den

I händelse av b) som jag ser troligast, då det var bråttom......undrar jag:

Det fanns - en landsväg från Salla-Kemijärvi-Rovaniemi-Tornio, cirka 300 km lång och i inte alltför bra skick.

Det fanns - en järnväg, den s.k. Salla-banan (byggd under tvång av finnarna som ett villkor för marsfreden 1940 :roll: )
- järnvägen anslöt på ryska sidan till Murmanskbanan vid Kandalaksa, men hade av finnarna demolerats mellan Salla och ryska gränsen ( :D ) och befann sig på den sovjetiska sidan i uruselt skick.

P.g.a. det klena ryska vägnätet - ser jag Kandalaksa som den logiska utgångspunkten för ett sovjetiskt företag mot norra Sverige

Hur stora styrkor kunde ryssen ha avdelat för att bryta in i Norrbotten?

Hur bred front - hade den ryska ''spetsen'' orkat med?

Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Antal norrlandsjägarbataljoner?

Inlägg av MD650 » 10 juli 2011, 15:14

varjag skrev:
Hur stora styrkor kunde ryssen ha avdelat för att bryta in i Norrbotten?

Hur bred front - hade den ryska ''spetsen'' orkat med?

Varjag
Har svagt för mig att terrängen och vägnätet i Norrbotten medgav anfall med två divisioner i bredd.
:)

Skriv svar