Myt eller sanning om lumpen?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Vysotskij » 28 oktober 2020, 20:58

Tror inte att vår syn på idrott skiljer sig stort, utom i att den inte skulle bidra. Jag tycker att proffsidrott bidrar som andra betalda jobb, och att elitidrott i övrigt främst är viktigt som förebild för barn och ungdomar. Skillnaden kanske snarare ligger i att jag tycker att det i ett system med allmän värnplikt bör finnas vägar för att kombinera militärtjänst med karriärvägar även för de jobb som inte klarar ett uppehåll i 19-20-årsåldern. Kan även ex gälla dansare och kanske vissa musiker. Och säkert andra varken FM eller jag tänkt på.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Sarvi » 28 oktober 2020, 21:04

En artikel om bl.a. Idrottsplutonerna: https://www.forsvarsmakten.se/sv/inform ... forsvaret/

Tydligen infördes idrottsplutonerna 1967, vilket är tidigare än vad jag trodde. De olika musikplutonerna var ju också en möjlighet för hårdsatsande (orkester-)musiker att upprätthålla och inte sällan fördjupa färdigheterna, två av mina bekanta hamnade på arméns musikpluton när det begav sig.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av erep » 29 oktober 2020, 02:38

Hans skrev:
28 oktober 2020, 18:03
erep,

Hade/har ni i Östra Rikshalvan något som motsvarade de idrottsplutonerna vi hade i Västra?

MVH

Hans
Det finns en riksomfattande Försvarets idrottsskola dit man kan ansöka före man påbörjar sin tjänst, men bara idrottare på riksnivå antas. Den finns i Helsingfors på Sandhamn garnison, men vintergrenarnas idrottare tjänstgör i Kajana.
Se
https://intti.fi/forsvarsmaktens-idrottsskola

I början av 80-talet fanns det en idrottspluton i Dragsvik på ett av kompanierna. Jag har för mig att killarna där var löpare, skidlöpare orienterare o.s.v., men på regional nivå. De hade visst lite mera tid att träna än vi vanliga mosatramparna (uttalas med kort å-ljud :wink: ). Jag har för mig att motsvarande idrottsplutoner även fanns på andra garnisoner.

En del med att ha killarna i en skild pluton var ju för att när det blev olika idrottstävlingar inom försvarsmakten kunde brigaden skicka dit tränade killar.

Jag tittade på https://merivoimat.fi/documents/1951215 ... fo_120.pdf och där nämns inget om nån idrottspluton, men nog om möjligheter att få träningspermission. Se om idrotten från sida 69.

--------------

Försvarets idrottskola var annars på tapeten för kanske 5 år sedan då det var ett stort bråk om att idrottarna på skolan hade totalt andra villkor än vanliga beväringar. I extremfall sov de på kasernen 5-10 nätter under hela sin tjänstgöringstid. Under resten av tiden var de på "kommendering". Ärendet granskades år 2015 av justitieombudsämbetet, efter några klagomål, vilket noterade att försvaret gjort fel mot jämställdhet genom att inte utbilda idrottarna som andra beväringar och att de kom avsevärt lättare undan än andra, vilket var ett jämställdhetsproblem.

Se
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/ ... keyagenten

Så kan man ju även diskutera vad är idrott.
Se denna artikel från 2018 https://svenska.yle.fi/artikel/2018/06/ ... gon-som-ar

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Femtiotrean » 29 oktober 2020, 06:39


Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2591
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Der Löwe » 29 oktober 2020, 08:43

Jag vill påstå att samhällets idrottande mycket väl kan vara en fördel för försvaret. Genom dessa idrottsplutoner och senare officersprogram kan försvaret stödja blivande symboler och förebilder för detta idrottande. Skytterörelsen, hästsport, modern femkamp, skidskytte och orientering är ju dessutom "militära" i sin ursprungsform.
En reflektion kring min egen värnplikt, på I13 fanns idrottspluton för backhoppning, inte direkt militärt tillämpbar, och skidorientering, nästan militär i sin art. Skidorienteringen är ingen mängdssport och den var inte heller med på sportnyheterna särskilt mycket. Backhoppning är inte heller en mängdsport, men den var överrepresenterad på sportnyheterna. På plutonen där jag var placerad som KB fanns två ishockeyspelare från Leksands IF. De var inte på idrottspluton, men de hade förmånen att få ledigt från 15 varje dag för träning och var borta många dagar vid bortamatch med övernattning. På samma pluton hade vi en tiokampare i Sverigeelit som inte fick någon ledighet för träning. Som jag uppfattade det fans det något slags stående direktiv om hur spelare i lagsport i högsta serien skulle kunna ges omfattande ledighet, motsvarande fanns inte för individuella idrotter utanför idrottsplutonerna.
Den ideologiska frågan kring idrottens särställning kan väl lättast hittas på idrottsgymnasierna där dessa varit helt accepterade i folkdjupet. När det skulle sättas upp ett "mattegymnasium" tog det hus i helvete om elitism och hur fel det var att satsa på elit på de svagas bekostnad.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Vysotskij » 29 oktober 2020, 11:13

1. Tror kanske idrottsplutonerna och andra lättnader också ska ses som en defensiv åtgärd: att tvinga folkkära (nationellt eller lokalt) idrottare att avbryta/försena/försämra sin karriär skulle kunna skada anseendet för Försvarsmakten och den allmänna värnplikten.
2. Något hus i helvete mot mattegymnasier har jag inte sett. Men inriktningar inom den obligatoriska grundskolan tycker jag att man kan diskutera och ifrågasätta utifrån principen om allas lika möjlighet (vilken förstås ska ställas mot eventuella fördelar).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Hans » 29 oktober 2020, 12:59

Tack för informationen om Östra Rikshalvan.
Der Löwe skrev:
29 oktober 2020, 08:43
Backhoppning
Helt OT men jag har varit hembjuden på middag till Jan Boklöv, kommer inte ihåg om han berättade något om lumpen men han visste att jag var avdankad officer.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Grönis » 29 oktober 2020, 23:51

En av mina bästa vänner spelade fotboll på elitnivå, superettan och allsvenskan. Han fick höra att platserna på idrottsplutonerna var tillsatta för det året och erbjöds en lösning där han blev malaj på orten han spelade och fick sen i prinip obegränsad ledighet för matcher och träningar. Det var det bästa för honom. Intressant nog hade han toppresultat rakt igenom på mönstringen och kunde i princip få göra värnplikt var som helst.. Det fanns någon form av regel att de högsta ligorna i fotboll och hockey "automatiskt" hade lätt att få ledigt.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Grönis » 29 oktober 2020, 23:53

Kanske ska göra en egen tråd om idrotssplutoner. Utbildades de ofta till spaningsplutoner eller kunde inriktningen variera?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Hans » 3 november 2020, 13:47

Jag tror att spaning gällde för i princip alla.
Tidigare hade jag utbildat spaningssoldater på regementet och det var också som spaningssoldater idrottsmännen skulle krigsplaceras efter värnplikten.
https://www.uddevallabloggen.se/2007/05 ... tonen.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av millgard » 3 november 2020, 15:50

Grönis skrev:
29 oktober 2020, 23:53
Kanske ska göra en egen tråd om idrotssplutoner. Utbildades de ofta till spaningsplutoner eller kunde inriktningen variera?
På I5 var idrottspluton spaning iaf. Sedan fanns det några lovande fotbollsspelare som tjänstgjorde som dagelever för att kunna fortsätta spela i laget...

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Myt eller sanning om lumpen?

Inlägg av Vysotskij » 3 november 2020, 17:28

Krigsplacerades hela idrottsplutonen som en spaningspluton, eller var det individuell placering? I vilka förband?

Skriv svar