Jag försökte hålla mig undan militärtjänsten så länge jag återfanns inom handelsflottan men blev till slut tvungen att rycka in efter att jag blivit landkrabba. Jag placerades inom kustartilleriet vilket jag tyckte var bra eftersom de har så fina landstigningsbåtar som jag borde vara mycket lämpad att köra med mina navigeringskunskaper och mångåriga sjöerfarenhet (PÅ DÄCK, EJ I MASKIN). De som bestämde var tydligen av en annan åsikt eftersom dessa fina båtars befälhavare blev bondpojkar från inlandet (med Kretschmerlutning på mössan och allt), och vad mig beträffar så slängde de ned mig i en nedgrävd 12 cm pjäs på en ö med uppgift att sköta elförsörjningen, jag som knappt sett en dieselmotor? Kanske jag sitter här och avslöjar militära hemligheter nu om vårt hemliga försvar? Knappast! Jag har nämligen fått veta att min pjäs är bortmonterad och gropen är igenfylld med sten! Så om någon hotar vårt rike i framtiden från den riktningen så får vi lita till den finländska försvarsförmågan nu när min potenta 12 cm pjäs tydligen är bortplockad!!!

Nå!!! Nu åter till min frågeställning. Var det så att det fanns en medveten policy att olika arbetsuppgifter skulle spridas i största möjliga utsträckning eller var det bara slumpen och det hela är bara en klassisk skröna?