Våra befäl sa till oss att vi skulle ge fan i att göra kockarna sura ! För det skulle hela kompaniet bli lidande över
Har ni oxå fått den orden från erat befäl??
Känner igen mig en del i det där, faktiskt. Jag var kvartermästare och chef för bl.a. kokgruppen på kompaniet. Vid en övning fick nästan hela kokgruppen (eller kanske t.o.m. hela, minns inte riktigt) influensa och fick ligga inne på luckan. Den enda kvarvarande kocken fick hjälp av några lastbilsförare som hade fått hjälplig kockutbildning tidigare. Den menige kocken hade tidigare varit en av de mest tillbakadragna och anonyma i gruppen, men det var verkligen roligt att se hur han växte med uppgiften och klarade av chefsskapet galant. Maten lagades i tid och vad jag minns var det absolut inte sämre än vanligt.B Hellqvist skrev:Våra kockar var bra, vilket bevisades av e-gruppen som "lånades" från ett annat kompani, och som trivdes bättre hos oss. "Våra kockar håller bara på med att kasta apelsiner på varandra!" Koket var väl inte de bäst vässade pennorna i skrinet, men de lagade bra mat, hade bra arbetsmoral, och fick maten klar i tid. Till repmötet lyckades kokgruppchefen få blindtarmen, så en menig kock skötte ruljangsen med den äran. Enligt övningsledningen var vi ett av få kompanier på övningen (totalt 16 kompanier) som fick käket i tid.
SolitaryMan skrev:(...)och vad jag minns var det absolut inte sämre än vanligt.
Dyngnet runt jobb var det och ytterst få gånger man sov mer än 5 tim i sträck! plus vi åkte på att vara vägpost med imellan åt.Men som du skriver att det är roligt att läsa om detta även om jag var på pjäs plut imellanåt oxåTorbjörn J skrev:Det är onekligen roligt att läsa om hur kockarnas arbete sågs "från andra sidan". Vi var en stor kokgrupp, sju man varav tre utbildade kockar. Vi tre lagade det mesta av maten, övriga gjorde förberedelser, diskade, skötte om elverk, kamouflage, tält och körde transporter av mat och vatten, en uppdelning som alla var nöjda med. Maten var oftast ute i tid, förutom den gången kompaniadjutanten, en löjtnant, fick för sig att vi skulle omgruppera koklastbilen mellan frukost och lunch. Innan vi var klara med inpackning/diskning var klockan 10.30, sen en timmes färd till nästa plats, uppslagning av tält och all utrustningen igen och snabbt som f-n påbörjades lunchen, som var brunabönor och fläsk. Runt två gick lunchen iväg. Kompaniets 220 man var inte glada...
Med gulaschkanon?A9-pjäsmannen skrev:Två intressen / Laga mat och skjuta med haubits