Övning och övning.....
Jag gjorde min Gu som pskgrpC på P10 81/82.
"Alla" vet ju att U-137 gick på grund i Karlskrona i oktober -81.
Då var ju inte nyhetsflödet som det är idag. (Jösses det låter som stenåldern - men så var det iallafall)
Jag kommer ihåg att jag var på väg från soldathemmet till kasern på kvällen, och innanför grindarna så stod BERTO uppställd. Jag hade en kompis, som också var grpC på 2:a (pskkomp), och var uppställd då.
"Alla" vet ju att BERTO övades inte på normala tider utan helst då man sussade som bäst på söta örat, kom dagbefälet och störde den skönhetssömnen.
I allafall så gick jag tillräckligt nära för att lite diskret kunna fråga varför dom stod uppställa nu??
Och då svarade kompisen att en rysk U-båt hade gått på grund i Karlskrona.
- Men helvete också...
Jag hade vid det tillfället förmånen/turen/lyckan att gå som kompaniets dagelev.....
Det gick iallafall ut order kors och tvärs, eftersom jag höll till mycket inne på komp. exp då så hörde man ju det mesta.
Det var ruggigt (diskuterades väldigt mycket fram och tillbaka mellan officerarna på komp. exp) nära att att åtminstone vi (2:a och 5:e psk komp) skulle få ut skarp am, och förläggas ute i skogen.
Nu blev det inte så varefter händelserna utvecklades i Karlskrona.
Man diskuterade efter några dagar att helgpermisen skulle ställa in, och det var en viss oro på hela regementet vill jag minnas,men man drog tillbaka det också.
För att komp. skulle få åka hem på helgpermis så fick jag då i egenskap av dagelev den emineta uppgiften att sätta upp en lista över alla i hela komp. med adress och telefon där man kunde nås under helgen. För att kunna ringas in till regemtet ifall...(det brakade åt helvete) Vilket jävla gnäll det var på det. Och den listan fick sedan vakten kvittera av mig.
Alla vet ju hur det gick.......
Tja det var faktiskt ganska spännande dagar då. Ingen visste i klara besked. Man började fundera på rekvisitioner av skarpt, och fundera på förläggningsplatser i skogen.....Som sagt en viss oro och lite spänt läget på regementet. Och ändå låg ju Strängnäs en bit från Karlskrona. Men närheten till Stockholm och risken för en eventuell kup vet jag att man pratade om
Mitt lilla bidrag