Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 13 april 2009, 22:08

larsnor skrev: att jämföra med tänkta mob och uppmarshctider på 3-7 dagar. Tur att det inte blev verklighet....
Intressant inlägg!!!

Nu var det ju vissa förband som hade så korta mobtider som 12 h vilket torde ha haft sin mtrl väldigt nära sin krigsuppgift.

:)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 maj 2009, 21:07

Nu när tråden har lugnat ner sig så kan jag passa på att fråga om det som jag inte har fått svar på ännu.

Är det någon som vet om det var stora övningar runt 1970-75, eftersom min avlidna fader var med i några av dem.

Stefan

VJ5
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juni 2008, 16:49

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av VJ5 » 9 maj 2009, 15:31

Stefan Lundgren skrev:Nu när tråden har lugnat ner sig så kan jag passa på att fråga om det som jag inte har fått svar på ännu.

Är det någon som vet om det var stora övningar runt 1970-75, eftersom min avlidna fader var med i några av dem.

Stefan
Åren 1970 - 1981 gick inga "större" övningar av stapeln. På Revingefältet med omnejd genomfördes dock s.k. SKÅP-övningar (SKÅneövning Pansar) under hela 1970-talet. En krigsorganiserad pansarbataljon och några brigadkompanier genomförde en s.k. slutövning under sin KFÖ och då som regel på hösten. I princip turades P2, P6 och P7 om att genomföra dessa övningar. 1982 blev det åter dags för en större övning, nämligen SYDFRONT 82 i Skåne. Under denna övning övades i princip nästan hela PB8.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2009, 19:45

VJ5 skrev:
Stefan Lundgren skrev:Nu när tråden har lugnat ner sig så kan jag passa på att fråga om det som jag inte har fått svar på ännu.

Är det någon som vet om det var stora övningar runt 1970-75, eftersom min avlidna fader var med i några av dem.
Åren 1970 - 1981 gick inga "större" övningar av stapeln. På Revingefältet med omnejd genomfördes dock s.k. SKÅP-övningar (SKÅneövning Pansar) under hela 1970-talet. En krigsorganiserad pansarbataljon och några brigadkompanier genomförde en s.k. slutövning under sin KFÖ och då som regel på hösten. I princip turades P2, P6 och P7 om att genomföra dessa övningar. 1982 blev det åter dags för en större övning, nämligen SYDFRONT 82 i Skåne. Under denna övning övades i princip nästan hela PB8.
Ingenting med S1?

Stefan

Hedin
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 3 mars 2007, 17:52
Ort: Sjuhärad

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Hedin » 10 maj 2009, 23:35

Ingen som känner till Älvsborgsbrigadens och Skaraborgsbrigadens deltagande i större övningar från 70 och framåt?

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 11 maj 2009, 16:14

Stellan Bojerud skrev:Jag var med både om NORRSKEN (var det 82 eller 83?) .
Det var 1982.
:)

MOTS
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 26 juli 2008, 23:04
Ort: NorrVidinge

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MOTS » 29 maj 2009, 22:53

Hedin skrev:Ingen som känner till Älvsborgsbrigadens och Skaraborgsbrigadens deltagande i större övningar från 70 och framåt?

:)
VMHÖ -73 borde innehållit minst en av de nämda brigaderna. Vill minna att Älvsborgsbrigaden ingick i 3:e fördelningen vid den tiden. Övningen avslutades med en praktfull stridsskjutning utan för Halmstad, mot fingerad landstigning på stranden, där allt från strandförsvarets kulsprutor och pansarvärnskanoner till fördeningsarteleriet, deltog.

apersson850
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 maj 2009, 23:25

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av apersson850 » 29 maj 2009, 23:55

Stefan Lundgren skrev:Ingenting med S1?
Stefan
Vad S1 hittade på vet jag inte, men våren 1981 genomfördes SSÖ-81 (Stabs- och SambandsÖvning) runt Karlsborg, där S2 då var beläget. Övningen varade i nio dagar. Jag vet detta eftersom vi släpade iväg hela 26. pansarbrigadstabskompaniet, så när som på två Pbv 302, från Kristianstad till Karlsborg för att deltaga i den övningen. I 40 km/h...

Det mest minnesvärda från den övningen var att på vägen hem tappade jag kardanaxeln på lastbilen. Bogsering tillbaks till Miloverkstaden i Skövde, där vi själva fick reparera, för de som jobbade där hade inte tid.
Därefter hemfärd på egen hand, i allt annat än 40 km/h. Några höjdpunkter längs den resan var bunkring på pizzeria i Jönköping (Vi var hungriga, så vi önskade snabb servering. Det fick vi, men om det berodde på att vi hade varsin kpist i handen eller på att vi var pansarövningsskitiga efter 1½ vecka i fält och en bilrepartion, det vet jag inte. Vi vågade inte lämna vapnen kvar i bilen.), godisstopp i Norrahammar, där jag, som vaktade bössorna i bilen medans andrechauffören handlade, erbjöds en packe porrtidningar av en lastbilschaufför, serviceuppehåll längs Rv 30 norr om Växjö (vi stannade ibland och efterdrog bultarna till kardanaxeln) då en civilblå golf med militära skyltar och fyra distingerade herrar med flygvapenuniformer stannade och frågade om våra befäl möjligen visste att vi befann oss där? Jag låg just då under bilen med skruvnyckel i handen, så min andreförare skötte snacket. "Det är lugnt, vi har bara tappat kardanaxeln, men den har han fixat nu", som om jag hade skruvat ihop bilen på en parkeringsplats efter ett totalhaveri med bara en skruvnyckel. Detta avslutade han med en nonchalant gest mot mina kängor, som var det enda som syntes från deras vinkel. Av de fyra herrarnas miner, när de tittade på varandra, framgick klart att de inte trodde på ett enda ord, men också att de fann det enklast att tänka att "Det där får armén reda ut själva". De körde igen.
Sen återstod bara besöket hos andreförarens släktingar. Vi hade ringt dit från Norrahammar för att förvarna om besöket. Han avslöjade dock inte några omständigheter kring vår belägenhet, så de förväntade sig bara honom i hans SAAB 95. Fönsterrutan i köket höll på att gå åt av familjens kombinerade näsavtryck när vi knölade in ltgb 939 med stabshytt på tomten och skuttade ut med bössorna i handen.

Tur man bara kommer ihåg sånt som var roligt. En annan gång ska jag berätta om hur det kunde komma sig att vi lyckades dra igång katastroflarm i Kristianstad, där alla tillgängliga resurser sattes in mot förmodad storbrand på P6:s motorområde. Om någon vill läsa, förstås... :?
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Hans » 30 maj 2009, 00:22

Jodå, apersson850 här finns det fölk som läser vad du skriver och gärna vill ha mer. I alla fall jag.

Välkommen.

MVH

Hans

Mattias E
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 mars 2009, 22:15
Ort: Västerås

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Mattias E » 3 juni 2009, 19:59

Lite om FMÖ Västgräns 1985 och FMÖ Väst-86.

Ur "Försvar i Örebro län, 1900-talet" om Västgräns 1985:
Militärbefälhavaren i Bergslagen fick uppdraget att genomföra 1985 års FMÖ, benämnd Västgräns, den 19-27 februari.
Den ena sidan utgjordes av en fördelning jämte lokalförsvarsförband, understödda av huvuddelen av flygvapnet, den andra av en förstärkt Norrlandsbrigad och smärre flygvapenförband. Totalt deltog 22000 man.
Under Västgräns krigsorganiserades transportledningsorganisationen inom försvarsområdet och fick leda flera av de deltagande förbanden till och från övningsområdet.
I försvarandesidans Värmlandsbrigad, IB2, ingick två skyttebataljoner med organisation 77 ur Närkebrigaden, IB33, under befäl av majorerna Carl Colliander och Ulf Södersten.

Ur Arménytt 6/86 om Väst-86:
Den 1 oktober på morgonen låg förband beredda att återta Göteborg; i norr fanns Bohuslänningarna från I17, i söder Hallänningarna från I16, Älvsborgarna från I15 och Smålänningarna från I12.
Specialtruppslagens förband var utgångsgrupperade för att skydda och understödja anfallsförbanden...
Inne i Göteborg var B-sidan beredd. Där fanns en mekaniserad bataljon från Strängnäs försvarsgrupperad, liksom huvuddelen av arméns årsklassförband från Syd- och Västsverige.
7000 man med pansar och artilleri, understödda av marin- och flygstridskrafter anföll på fem täter.
Totalt deltog omkring 16000 personer från de tre försvarsgrenarna och totalförsvarets civila delar.
Omkring 4000 fordon, varav ett hundratal pansarfordon, deltog likaså. Mer än 180 flygplan var med i övningen.
Ett drygt femtiotal fartyg ur marinen understödde operationerna.

/Mattias

kexchoklad
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 januari 2010, 22:14
Ort: Uppsala

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av kexchoklad » 11 januari 2010, 21:56

Övning och övning.....

Jag gjorde min Gu som pskgrpC på P10 81/82.

"Alla" vet ju att U-137 gick på grund i Karlskrona i oktober -81.

Då var ju inte nyhetsflödet som det är idag. (Jösses det låter som stenåldern - men så var det iallafall)
Jag kommer ihåg att jag var på väg från soldathemmet till kasern på kvällen, och innanför grindarna så stod BERTO uppställd. Jag hade en kompis, som också var grpC på 2:a (pskkomp), och var uppställd då.

"Alla" vet ju att BERTO övades inte på normala tider utan helst då man sussade som bäst på söta örat, kom dagbefälet och störde den skönhetssömnen.

I allafall så gick jag tillräckligt nära för att lite diskret kunna fråga varför dom stod uppställa nu??
Och då svarade kompisen att en rysk U-båt hade gått på grund i Karlskrona.

- Men helvete också...

Jag hade vid det tillfället förmånen/turen/lyckan att gå som kompaniets dagelev..... :(

Det gick iallafall ut order kors och tvärs, eftersom jag höll till mycket inne på komp. exp då så hörde man ju det mesta.
Det var ruggigt (diskuterades väldigt mycket fram och tillbaka mellan officerarna på komp. exp) nära att att åtminstone vi (2:a och 5:e psk komp) skulle få ut skarp am, och förläggas ute i skogen.
Nu blev det inte så varefter händelserna utvecklades i Karlskrona.

Man diskuterade efter några dagar att helgpermisen skulle ställa in, och det var en viss oro på hela regementet vill jag minnas,men man drog tillbaka det också.

För att komp. skulle få åka hem på helgpermis så fick jag då i egenskap av dagelev den emineta uppgiften att sätta upp en lista över alla i hela komp. med adress och telefon där man kunde nås under helgen. För att kunna ringas in till regemtet ifall...(det brakade åt helvete) Vilket jävla gnäll det var på det. Och den listan fick sedan vakten kvittera av mig.

Alla vet ju hur det gick.......

Tja det var faktiskt ganska spännande dagar då. Ingen visste i klara besked. Man började fundera på rekvisitioner av skarpt, och fundera på förläggningsplatser i skogen.....Som sagt en viss oro och lite spänt läget på regementet. Och ändå låg ju Strängnäs en bit från Karlskrona. Men närheten till Stockholm och risken för en eventuell kup vet jag att man pratade om

Mitt lilla bidrag :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 14 januari 2011, 15:08

Stellan Bojerud skrev: 401.värnkomp (KFÖ I 1, motoriserat!)
Vad innebar det?
:)

Hedin
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 3 mars 2007, 17:52
Ort: Sjuhärad

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Hedin » 15 januari 2011, 11:04

För övrigt är jag intresserad av stora övningar där I3s förband deltagit. Någon som sitter på något? :milsmile:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 15 januari 2011, 11:15

Tråd om övningar under 2000-talet är flyttad hit.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28542
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Hans » 15 januari 2011, 16:19

Hedin skrev:För övrigt är jag intresserad av stora övningar där I3s förband deltagit. Någon som sitter på något? :milsmile:
Titta här.

http://arkivcentrum.my123eshop.com/prod ... duct_id=36

Jag tillhörde Livregementets grenadjärer och var skytteplutonchef på Västgräns.

MVH

Hans

Skriv svar