Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Vysotskij » 28 mars 2009, 19:50

Stellan Bojerud skrev:Originellt! Jag har endast vid ett tillfälle upplevt samövning av en fullbemannad brigad, nämligen PB 9 i Skövde 1967.
Det var som attan. Det inbillade jag mig var något man strävade emot, åtminstone vid större manövrar med tiotusentals man.

Det innebär alltså att en brigadchef aldrig fick öva med sitt krigsförband? (Om förordnandena var kortare än fyra år fick de alltså inte ens öva alla sina bataljonschefer var för sig.)

Var inte det en lite konstig prioritering?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stellan Bojerud » 28 mars 2009, 20:08

Ekonomi. Vid Gardet repövade vi 2 bat vår och 2 bat höst. Om det var "brigadår" böts en bat ut mot "brigadomgången" dvs stabskomp, spaningskomp, pvkomp etc. Ibland lånades bat in, men oftast ersattes felande bat av spelgrupper och var fingerade.

Minns jag rätt bestod IB 38 vid KFÖ 1978 av fullständig brigad utom två skyttebat. De ersattes av spelgrupper.

Jag ingick i styrka B. Chef "Stridsgrupp Bojerud". Ett skkomp (mot), ett infpvkomp, ett strvkomp (attrapper).

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Vysotskij » 28 mars 2009, 20:18

Stellan Bojerud skrev:Ekonomi. Vid Gardet repövade vi 2 bat vår och 2 bat höst. Om det var "brigadår" böts en bat ut mot "brigadomgången" dvs stabskomp, spaningskomp, pvkomp etc. Ibland lånades bat in, men oftast ersattes felande bat av spelgrupper och var fingerade.
Hade det varit dyrare att öva hel brigad (d v s 3 bat + brigadomgång) vid samma tillfälle (förslagsvis i luckan mellan årsklasserna)?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stellan Bojerud » 28 mars 2009, 20:59

Det var inte vanligt att öva mellan åldersklasserna. Detta av bl a av hänsyn till markskador. Därför övningar vår och höst när marken var bärig och jordbruk inte lade hinder i vägen. Har aldrig upplevt KFÖ sommartid, endast höst och vår, samt i ÖN vinter.

KFÖ fördelades "rättvist" mellan förbanden. Detta var i befälsbristens dagar. En fullskalig brigad-KFÖ skulle ha knäckt i vart fall Gardet.

1978 var jag chef 8.komp. 11 befäl mig själv inräknad. 200 man. Det var tider!

8.trosskomp Kungl. Svea livgarde
Kompch: Kapten Stellan Bojerud
Stf: Vakant
Kompadj: Fanjunkare Åke Julius Norén
Motorbef: Vakant

1.Cykeltransportpluton
Plutch: Fanjunkare Göte Jönsson
Stf: Vakant
Instr: Vakant
Instr: Vakant

2.Förplägnadspluton
Chef: Fanjunkare Christer Hellström
Stf: Kapten Anders Bringborn (frivilligtjg reservofficer/Intendenturkåren)
Instr: Vakant
Instr: Vakant

3.Sjukvårdspluton
Chef: Löjtnant HEA Andersson
Stf: Fanjunkare Stig Nilegård
Instr: Överfurir Stig Gustafsson (frivilligtjg vpl bef, efter två veckor avskedad för alkoholism)
Instr: Vakant

4.Pionjärpluton
Chef: Sergeant Bengt Kvist (återanställd fd överfurir)
Stf: Sergeant Ulf Martinsson (frivilligtjg vpl serg/luftvärnet)
Instr: Vakant
Instr: Vakant

5.Värnpluton
Chef: Kapten Ulf Eklöf (frivilligtjg reservoff/I 1)
Stf: Överfurir Jonas Prawitz
Instr: Vakant
Instr: Vakant

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Wedman » 28 mars 2009, 22:33

Helt OT:
Olle Thörnkvist - namnet låter bekant. Vältalig klippa i Bodens föreningsliv under (åtminstone) 80/90-talet? Militärmusik?

Kanske inte helt OT:
Min egen enda erfarenhet av större arméövning var vad jag tror var brigadövningen Snöflinga 1992 eller 1993 för NB 19. Jag var skademarkör (via idrottsförening) under en helg och jag är säker på att åtminstone några repgubbar var inkallade - jag träffade på några i vad som kan ha varit en sjuktransportbussgrupp.

Första dagen fick jag följa hela sjukvårdskedjan från skadeplats (i pulka) till kompaniförbandsplats, sedan bandvagn till bataljonsförbandsplats (bandvagnsvarianten) och slutligen brigadförbandsplats. Mycket intressant!

Andra dagen skulle den gruppen jag tillhörde levereras direkt till brigadförbandsplatsen. Jag var sist och sjukvårdsinstruktören passade på att hälla på extra rödfärg och sminka ansiktet grått och instruerade mig att vara medvetslös. Sjukvårdspersonalen tyckte inte att det var någon idé att ta in mig till förbandsplatsen utan jag fick i stället följa med ambulansbussen som skulle gå till (spelat) sjukhus. Som militärt intresserad gymnasist tog jag min roll på stort allvar och blundade genomgående, och höll andan när de kollade andningen, så efter någon timme sa repgubben att jag var död. Väl framme vid det spelade sjukhuset frågade instruktören om hur jag upplevt omhändertagandet men jag när förklarade att jag inte fått någon vård alls utan bara blivit dödförklarad så förklarade hon upprört att det inte alls var någon som dog :) . Jag fick i alla fall en positiv bild av repgubbarna som verkade ta övningen på allvar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 28 mars 2009, 23:44

Wedman skrev:Helt OT:
Olle Thörnkvist - namnet låter bekant. Vältalig klippa i Bodens föreningsliv under (åtminstone) 80/90-talet? Militärmusik?

.
Stämmer. Bl.a. pappa till Norrlands musikkår.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 28 mars 2009, 23:47

Wedman skrev:Min egen enda erfarenhet av större arméövning var vad jag tror var brigadövningen Snöflinga 1992 eller 1993 för NB 19. Jag var skademarkör (via idrottsförening) under en helg och jag är säker på att åtminstone några repgubbar var inkallade - jag träffade på några i vad som kan ha varit en sjuktransportbussgrupp.

.
Stämmer att det var -93. Bl.a. gjorde 2.nskbat KFÖ.
:)

Chenapan
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 5 mars 2008, 14:23

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Chenapan » 29 mars 2009, 09:55

B Hellqvist skrev:Vid mitt repmöte i maj 1989 samövades vår brigad (IB 42, Smålandsbrigaden) i trakten av Hultsfred - Högsby - Oskarshamn. Jag tror övningen hette något så originellt som Högland -89 eller något i den stilen. Vårt kompani, 1. brigskkomp i 1. bataljonen (org = Infbrig 77) var det enda repförbandet av de 16 skyttekompanierna, och vi hade muckat två år tidigare, men vi var likväl snabbast med att lösa våra uppgifter. Slutklämmen var ett anfall in i Oskarshamn kl 06.30 en lördagsmorgon, med vårt kompani understött av en pluton Ikv 91:or. Vi anföll norrifrån mot hamnen, medan andra bataljonen anföll från söder. Som stabsgruppchef hade jag problem med sambandet, då en polsk trålare med alldeles för många antenner för torskfiske utsattes för FRA:s uppmärksamhet, och störsändningarna spillde över på bataljonsnätet. Vårt kompani hade troligen de största fordonsförlusterna under övningen, med en påbackad MC, en skadad Tgb 20, en trossbil med havererad transmission, och en brunnen Pvbv 206. Skadorna på personalen begränsades till en brännskadad hand (felaktig hantering av knallskott) och ett fall av lättare kemisk lunginflammation (en pv-gruppchef fick i sig rök när bandvagnen brann). Vad jag förstått så hörde vårt kompani till de sista som repövade vid en större kfö i Småland, men om någon vet mer så är jag tacksam för info.
Redan samma år, 1989, genomfördes försvarmaktsövningen Sydfront - 89 i Småland, Blekinge och NÖ Skåne. Inledande moment genomfördes också på Öland. Kriteriet för en försvarsmaktsövning var deltagande från alla vapengrenar. Lufthavet och Hanöbukten m m var således även övningsområde. Sammanlagt deltog ca 30.000 man ur de flesta förband i södra Sverige, både grundutbildning och repetetionsutbildning, 225 bandfordon, 3.000 hjulfordon, 60 fartyg och 125 flygplan och helikoptrar. Bland ifanteriförbanden fanns delar ur IB 4 och IB 11.

Under större övningar övades alltid förbanden i åtgärder vid störsändning. Milovis fanns utrustningar för detta ändamål. Syftet var att prova förmåga till att övergå till reservfrekvens eller annat sambandsmedel, byta sändningsplats eller möjligen att tillfälligt "få tyst på" dem som för grovt bröt mot signaldiciplinen.

Mvh
Chenapan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av B Hellqvist » 29 mars 2009, 11:56

Intressant! Angående störsändningarna, så påverkades även reservfrekvenserna när jag försökte med dem. Till sist fuskade vi genom att dra på oss B-styrkans armbindlar, korsa linjen, och ringa regementets växel för vidarekoppling till batstaben från Shellmacken nära hamnen. :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av lampros » 29 mars 2009, 12:49

Stellan Bojerud skrev:Det var inte vanligt att öva mellan åldersklasserna. Detta av bl a av hänsyn till markskador. Därför övningar vår och höst när marken var bärig och jordbruk inte lade hinder i vägen. Har aldrig upplevt KFÖ sommartid, endast höst och vår, samt i ÖN vinter.
Mönstret går igen även tidigare; läser man t ex C. A. Ehrensvärds memoarer så nämns HÖSTMANÖVERN samt övningar under vintern men aldrig sommarövningar. Och då vill jag minnas att det är under hans kadettid som väl var före VKI.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av ola » 29 mars 2009, 12:58

lampros skrev:
Stellan Bojerud skrev:Det var inte vanligt att öva mellan åldersklasserna. Detta av bl a av hänsyn till markskador. Därför övningar vår och höst när marken var bärig och jordbruk inte lade hinder i vägen. Har aldrig upplevt KFÖ sommartid, endast höst och vår, samt i ÖN vinter.
Mönstret går igen även tidigare; läser man t ex C. A. Ehrensvärds memoarer så nämns HÖSTMANÖVERN samt övningar under vintern men aldrig sommarövningar. Och då vill jag minnas att det är under hans kadettid som väl var före VKI.
Off topic...

Redan under VKII hjälpte åldersklasserna eller delar ur mobiliseringsomgångarna med intagande av höstskörden
m.m. för oftast var bönderna själva ute i beredskapen.
Detta gjordes ju för att folket skulle få mat och att inte skörden skulle gå till spillo.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 mars 2009, 19:37

För att återknyta till mitt föregående inlägg!!!

Är det någon som har uppgifter om stora övningar eller manöver i början av 1970-talet, frågan kanske blir lite för stor och åren skall alltså vara 1970-73.

Stefan

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av lampros » 31 mars 2009, 10:36

lampros skrev:
Stellan Bojerud skrev:Det var inte vanligt att öva mellan åldersklasserna. Detta av bl a av hänsyn till markskador. Därför övningar vår och höst när marken var bärig och jordbruk inte lade hinder i vägen. Har aldrig upplevt KFÖ sommartid, endast höst och vår, samt i ÖN vinter.
Mönstret går igen även tidigare; läser man t ex C. A. Ehrensvärds memoarer så nämns HÖSTMANÖVERN samt övningar under vintern men aldrig sommarövningar. Och då vill jag minnas att det är under hans kadettid som väl var före VKI.
Jag vet att kategorin heter SVENSKA FÖRBAND EFTER 1925, men jag vill bara säga: vid närmare eftertanke kallades detta höstliga, pre-VKI-övningskomplex för REGEMENTSMÖTET, en kvarleva från indelningsverkets dagar. Det var alltså under Ehrensvärds kadett-subalterntid på 1910-talet.

Intressant i alla fall hur gamla traditioner lever vidare: sedan gammalt (indelningsverkets tid, stormaktstid!) hade man ett slags storövning på hösten och detsamma gäller modern tid, hösten ska man öva på, sedan dess även vintern - men aldrig sommaren. Eller menförestiden på våren.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 31 mars 2009, 10:39

På sommaren var det ju dessutom jordbruket som tog tid.
:)

larsnor
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 januari 2007, 23:34
Ort: Kummelnäs

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av larsnor » 13 april 2009, 21:55

Jag hade turen att under min värnplikt tjänstgöra i Milostab ÖN under NORDANVIND, staben var ju inte fullt organiserad under övningen, utan fungerade som spel/övnignsledning vilket var nog så intressant. Det var en väldigt hårt uppstyrd övning, i och med alla inplanerade skarpskjutningar med tillhörande avlysningar. Förbanden måste rycka fram i en takt som de inte riktigt klarade av. Under ett långt skede ledde AR 4 framryckningen - de hade nämligen tillgång till de bästa plogresurserna så de kunde röja väg för de efterföljande Norrlandsskytte förbanden.

Vill också minnas en övning som hette SNÖSTORM (1995?) där NB50 krigade sig från Umeå älv till upp till fyrkanteområdet. Med lite tur har jag en massa papper kvar i källaren. Tjänstegjorde vid den tidpunkten som Sambandsbefäl i brigadstaben.

Vad gäller logistiken bakom övningarna, som ju fanns med i första frågan, så har det alltid fascinerat mig hur det var tänkt att fungera i krig. Planeringsarbetet och transportledningen inför en storövning pågick ju i upp till ett år innan övningen - att jämföra med tänkta mob och uppmarshctider på 3-7 dagar. Tur att det inte blev verklighet....

Skriv svar