Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 6 mars 2009, 08:50

Rickard skrev:Vad hette den relativt stora övningen som hölls något i stil med februari-mars 1997 i Övre Norrland?

Jag deltog själv i den och minns att vi var mycket i trakterna kring Överkalix, kanske Lansjärv något, hmm.
Polstjärnan.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Rickard » 6 mars 2009, 09:05

MD650 skrev: Polstjärnan.
:)
Just ja! Vet du något mer om den övningen? Hur många deltog? Vilka förband?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av lampros » 6 mars 2009, 09:40

MD650 skrev:
lampros skrev:

Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop :)
Fältgmässighet innebär inte att man ska ha det så djävligt som möjligt utan ha det så bra som möjligt utifrån rådande omständigheter.
Har jag möjlighet att förläggas i kvarter så gör jag det istället för att förläggas i bivack.
:)
... och som jag undrat över ovan, kanske bakades dessa semlor som gavs under VÄSTGRÄNS 85 av en bageripluton, ej av kommersiellt konditori: då är det väl okej. Och kostnaden per semla blir ju rätt liten om man bakar säg 10 000, man får mängdrabatt vid råvaruinköpet.

En gammal gåta är löst - semlor mitt under vinterövning :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 6 mars 2009, 11:14

[quote="Rickard
Just ja! Vet du något mer om den övningen? Hur många deltog? Vilka förband?[/quote]
Det var många kaderorganiserade förband som deltog. Bl.a. var P 7 upp med en pskplut.
:)

Mane
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 mars 2006, 11:17
Ort: Karlskrona

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Mane » 6 mars 2009, 13:29

ola skrev:Hummern 1996....

A-styrka:
-5 amfibiebataljonen som gjorde sin KFÖ....


B-styrka:
-I15
-I16


Andra deltagande förband:
-Helikopterdivisionen på Säve
-ytförband från MKV

32:a KA Batteriet medverkade också.

Användarvisningsbild
Lanrezac
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 september 2004, 14:33
Ort: Swe

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Lanrezac » 8 mars 2009, 16:17

1978 gick en stor övning som hette Poseidon(?) Den omfattade 3 KA Brigaden + ett antal rörliga KA förband och loklaförsvarsförband. Det var i Norrtälje-Väddö-Singö området som var berört

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 mars 2009, 16:51

Lanrezac skrev:1978 gick en stor övning som hette Poseidon(?) Den omfattade 3 KA Brigaden + ett antal rörliga KA förband och loklaförsvarsförband. Det var i Norrtälje-Väddö-Singö området som var berört
Var det inte KAB 1? Chef överste Kaj Nielsen.

Användarvisningsbild
Lanrezac
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 september 2004, 14:33
Ort: Swe

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Lanrezac » 10 mars 2009, 21:19

Stellan Bojerud skrev:
Var det inte KAB 1? Chef överste Kaj Nielsen.
Du har helt rätt, det är jag som är senil. Om han var chef då minns jag inte, men ca 1984 var han nog chef om inte minnet sviker igen.

Jag hade nöjet att ingå i B-Styrkan på den övningen och fick bla luftlandsätta med HKP4 på Batteri Örsten, då fanns det fortfarande pengar och flygtid för sånt

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 11 mars 2009, 21:15

Stellan Bojerud skrev:Stadsskytte v/s mekförband KICKEN-99. Stadsskyttekomp (kn Tagesson) lät pbat rulla igenom och "ta sina anfallsmål" innan de kröp upp ur kloakerna och öppnade striden på nytt med bakvänd front, d v s angrep pbat bakre stabs- och trossdelar. Kloaker, eltunnlar, dagvattentunnlar e t c är stadsskyttes trumfkort.

Skåningarna (ur P 2 och P 7) var bra och hade respekt för situationen. Skaraborgarna (P 4) klarade sig hyfsat. Sörmlänningarna (P 10) trodde att de i egenskap av en majoritet stockholmare kunde situationen och gick på grova nitar p g a noncharlans.
Kn Tagesson.. Min gamla PlutC. Full respekt!! Ni som känner honom förstår att han lyckas gömma sig precis överallt.. :D

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 mars 2009, 21:48

Lanrezac skrev:
Stellan Bojerud skrev:
Var det inte KAB 1? Chef överste Kaj Nielsen.
Du har helt rätt, det är jag som är senil. Om han var chef då minns jag inte, men ca 1984 var han nog chef om inte minnet sviker igen.

Jag hade nöjet att ingå i B-Styrkan på den övningen och fick bla luftlandsätta med HKP4 på Batteri Örsten, då fanns det fortfarande pengar och flygtid för sånt
Jag var också med i styrka B. Mitt kompani, 3.komp I 1, luftlandsatte en pluton (lt Jörgen Elfving) och landsteg ur tre 200-båtar med komp huvuddel (kn Stellan Bojerud) på Stora Roten och tog batteri RN 1.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 mars 2009, 21:50

anders.turner@hotmail.com skrev:
Stellan Bojerud skrev:Stadsskytte v/s mekförband KICKEN-99. Stadsskyttekomp (kn Tagesson) lät pbat rulla igenom och "ta sina anfallsmål" innan de kröp upp ur kloakerna och öppnade striden på nytt med bakvänd front, d v s angrep pbat bakre stabs- och trossdelar. Kloaker, eltunnlar, dagvattentunnlar e t c är stadsskyttes trumfkort.

Skåningarna (ur P 2 och P 7) var bra och hade respekt för situationen. Skaraborgarna (P 4) klarade sig hyfsat. Sörmlänningarna (P 10) trodde att de i egenskap av en majoritet stockholmare kunde situationen och gick på grova nitar p g a noncharlans.
Kn Tagesson.. Min gamla PlutC. Full respekt!! Ni som känner honom förstår att han lyckas gömma sig precis överallt.. :D
Att denne store men till kroppen lille man kan gömma sig är förståeligt. Men den stora konsten - som han kunde - var att gömma ett helt kompani.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 12 mars 2009, 21:14

Snödrev genomfördes -99.
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av lampros » 14 mars 2009, 10:15

lampros skrev:
MD650 skrev:
lampros skrev:

Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop :)
Fältgmässighet innebär inte att man ska ha det så djävligt som möjligt utan ha det så bra som möjligt utifrån rådande omständigheter.
Har jag möjlighet att förläggas i kvarter så gör jag det istället för att förläggas i bivack.
:)
... och som jag undrat över ovan, kanske bakades dessa semlor som gavs under VÄSTGRÄNS 85 av en bageripluton, ej av kommersiellt konditori: då är det väl okej. Och kostnaden per semla blir ju rätt liten om man bakar säg 10 000, man får mängdrabatt vid råvaruinköpet.

En gammal gåta är löst - semlor mitt under vinterövning :)
OK alltså - men det hela var ändå lite overkill om man säger.

Jag menar: får man en semla som civil i en stad blir man glad, medan man som basse på övning är nöjd om man får en macka och en tupplur. Semlor mitt i skogen, semlor mitt i militärövning? Missriktat och bisarrt, men man får väl säga: "those were the 80's, tiderna var sådana"...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 14 mars 2009, 10:22

lampros skrev: Jag menar: får man en semla som civil i en stad blir man glad, medan man som basse på övning är nöjd om man får en macka och en tupplur. Semlor mitt i skogen, semlor mitt i militärövning? Missriktat och bisarrt, men man får väl säga: "those were the 80's, tiderna var sådana"...
Det är inte så konstigt!
Bl.a. i samband med återhämtning brukade man få extra förplägnad t.ex. godis, läsk eller nåt lite extra.
Syftet var att få en lite boost på förbandet.
Enligt mitt förmenande så ärdet inte missriktat eller bissart. Och det var inte något som var exeptionellt för 80-talet.
Fenomenet förekommer i olika former än idag såväl nationellt som i utlandsstyrkan.

:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av lampros » 15 mars 2009, 08:02

MD650 skrev:
lampros skrev: Jag menar: får man en semla som civil i en stad blir man glad, medan man som basse på övning är nöjd om man får en macka och en tupplur. Semlor mitt i skogen, semlor mitt i militärövning? Missriktat och bisarrt, men man får väl säga: "those were the 80's, tiderna var sådana"...
Det är inte så konstigt!
Bl.a. i samband med återhämtning brukade man få extra förplägnad t.ex. godis, läsk eller nåt lite extra.
Syftet var att få en lite boost på förbandet.
Enligt mitt förmenande så ärdet inte missriktat eller bissart. Och det var inte något som var exeptionellt för 80-talet.
Fenomenet förekommer i olika former än idag såväl nationellt som i utlandsstyrkan.

:)
OK, tack MD650, det var visst metod i galenskapen...

Det är bara det att man "nere på verkstadsgolvet" inte alltid fattar de subtila tankarna bakom såna här grejer.

(Intressant att få det hela utrett, jag kanske skriver ett blogginlägg om det en vacker dag (på Svenssongalaxen). En gammal gåta i min värld är löst, gåtan med semlor under Värmlandsövningen...)

Skriv svar