Polstjärnan.Rickard skrev:Vad hette den relativt stora övningen som hölls något i stil med februari-mars 1997 i Övre Norrland?
Jag deltog själv i den och minns att vi var mycket i trakterna kring Överkalix, kanske Lansjärv något, hmm.
Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet
-
- Redaktör emeritus
Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet
-
- Medlem
Just ja! Vet du något mer om den övningen? Hur många deltog? Vilka förband?MD650 skrev: Polstjärnan.
-
- Medlem
... och som jag undrat över ovan, kanske bakades dessa semlor som gavs under VÄSTGRÄNS 85 av en bageripluton, ej av kommersiellt konditori: då är det väl okej. Och kostnaden per semla blir ju rätt liten om man bakar säg 10 000, man får mängdrabatt vid råvaruinköpet.MD650 skrev:Fältgmässighet innebär inte att man ska ha det så djävligt som möjligt utan ha det så bra som möjligt utifrån rådande omständigheter.lampros skrev:
Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop
Har jag möjlighet att förläggas i kvarter så gör jag det istället för att förläggas i bivack.
En gammal gåta är löst - semlor mitt under vinterövning
-
- Redaktör emeritus
[quote="Rickard
Just ja! Vet du något mer om den övningen? Hur många deltog? Vilka förband?[/quote]
Det var många kaderorganiserade förband som deltog. Bl.a. var P 7 upp med en pskplut.
Just ja! Vet du något mer om den övningen? Hur många deltog? Vilka förband?[/quote]
Det var många kaderorganiserade förband som deltog. Bl.a. var P 7 upp med en pskplut.
-
- Medlem
ola skrev:Hummern 1996....
A-styrka:
-5 amfibiebataljonen som gjorde sin KFÖ....
B-styrka:
-I15
-I16
Andra deltagande förband:
-Helikopterdivisionen på Säve
-ytförband från MKV
32:a KA Batteriet medverkade också.
-
- Medlem
1978 gick en stor övning som hette Poseidon(?) Den omfattade 3 KA Brigaden + ett antal rörliga KA förband och loklaförsvarsförband. Det var i Norrtälje-Väddö-Singö området som var berört
-
- Saknad medlem †
Var det inte KAB 1? Chef överste Kaj Nielsen.Lanrezac skrev:1978 gick en stor övning som hette Poseidon(?) Den omfattade 3 KA Brigaden + ett antal rörliga KA förband och loklaförsvarsförband. Det var i Norrtälje-Väddö-Singö området som var berört
-
- Medlem
Du har helt rätt, det är jag som är senil. Om han var chef då minns jag inte, men ca 1984 var han nog chef om inte minnet sviker igen.Stellan Bojerud skrev:
Var det inte KAB 1? Chef överste Kaj Nielsen.
Jag hade nöjet att ingå i B-Styrkan på den övningen och fick bla luftlandsätta med HKP4 på Batteri Örsten, då fanns det fortfarande pengar och flygtid för sånt
-
- Medlem
Kn Tagesson.. Min gamla PlutC. Full respekt!! Ni som känner honom förstår att han lyckas gömma sig precis överallt..Stellan Bojerud skrev:Stadsskytte v/s mekförband KICKEN-99. Stadsskyttekomp (kn Tagesson) lät pbat rulla igenom och "ta sina anfallsmål" innan de kröp upp ur kloakerna och öppnade striden på nytt med bakvänd front, d v s angrep pbat bakre stabs- och trossdelar. Kloaker, eltunnlar, dagvattentunnlar e t c är stadsskyttes trumfkort.
Skåningarna (ur P 2 och P 7) var bra och hade respekt för situationen. Skaraborgarna (P 4) klarade sig hyfsat. Sörmlänningarna (P 10) trodde att de i egenskap av en majoritet stockholmare kunde situationen och gick på grova nitar p g a noncharlans.
-
- Saknad medlem †
Jag var också med i styrka B. Mitt kompani, 3.komp I 1, luftlandsatte en pluton (lt Jörgen Elfving) och landsteg ur tre 200-båtar med komp huvuddel (kn Stellan Bojerud) på Stora Roten och tog batteri RN 1.Lanrezac skrev:Du har helt rätt, det är jag som är senil. Om han var chef då minns jag inte, men ca 1984 var han nog chef om inte minnet sviker igen.Stellan Bojerud skrev:
Var det inte KAB 1? Chef överste Kaj Nielsen.
Jag hade nöjet att ingå i B-Styrkan på den övningen och fick bla luftlandsätta med HKP4 på Batteri Örsten, då fanns det fortfarande pengar och flygtid för sånt
-
- Saknad medlem †
Att denne store men till kroppen lille man kan gömma sig är förståeligt. Men den stora konsten - som han kunde - var att gömma ett helt kompani.anders.turner@hotmail.com skrev:Kn Tagesson.. Min gamla PlutC. Full respekt!! Ni som känner honom förstår att han lyckas gömma sig precis överallt..Stellan Bojerud skrev:Stadsskytte v/s mekförband KICKEN-99. Stadsskyttekomp (kn Tagesson) lät pbat rulla igenom och "ta sina anfallsmål" innan de kröp upp ur kloakerna och öppnade striden på nytt med bakvänd front, d v s angrep pbat bakre stabs- och trossdelar. Kloaker, eltunnlar, dagvattentunnlar e t c är stadsskyttes trumfkort.
Skåningarna (ur P 2 och P 7) var bra och hade respekt för situationen. Skaraborgarna (P 4) klarade sig hyfsat. Sörmlänningarna (P 10) trodde att de i egenskap av en majoritet stockholmare kunde situationen och gick på grova nitar p g a noncharlans.
-
- Redaktör emeritus
Snödrev genomfördes -99.
-
- Medlem
OK alltså - men det hela var ändå lite overkill om man säger.lampros skrev:... och som jag undrat över ovan, kanske bakades dessa semlor som gavs under VÄSTGRÄNS 85 av en bageripluton, ej av kommersiellt konditori: då är det väl okej. Och kostnaden per semla blir ju rätt liten om man bakar säg 10 000, man får mängdrabatt vid råvaruinköpet.MD650 skrev:Fältgmässighet innebär inte att man ska ha det så djävligt som möjligt utan ha det så bra som möjligt utifrån rådande omständigheter.lampros skrev:
Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop
Har jag möjlighet att förläggas i kvarter så gör jag det istället för att förläggas i bivack.
En gammal gåta är löst - semlor mitt under vinterövning
Jag menar: får man en semla som civil i en stad blir man glad, medan man som basse på övning är nöjd om man får en macka och en tupplur. Semlor mitt i skogen, semlor mitt i militärövning? Missriktat och bisarrt, men man får väl säga: "those were the 80's, tiderna var sådana"...
-
- Redaktör emeritus
Det är inte så konstigt!lampros skrev: Jag menar: får man en semla som civil i en stad blir man glad, medan man som basse på övning är nöjd om man får en macka och en tupplur. Semlor mitt i skogen, semlor mitt i militärövning? Missriktat och bisarrt, men man får väl säga: "those were the 80's, tiderna var sådana"...
Bl.a. i samband med återhämtning brukade man få extra förplägnad t.ex. godis, läsk eller nåt lite extra.
Syftet var att få en lite boost på förbandet.
Enligt mitt förmenande så ärdet inte missriktat eller bissart. Och det var inte något som var exeptionellt för 80-talet.
Fenomenet förekommer i olika former än idag såväl nationellt som i utlandsstyrkan.
-
- Medlem
OK, tack MD650, det var visst metod i galenskapen...MD650 skrev:Det är inte så konstigt!lampros skrev: Jag menar: får man en semla som civil i en stad blir man glad, medan man som basse på övning är nöjd om man får en macka och en tupplur. Semlor mitt i skogen, semlor mitt i militärövning? Missriktat och bisarrt, men man får väl säga: "those were the 80's, tiderna var sådana"...
Bl.a. i samband med återhämtning brukade man få extra förplägnad t.ex. godis, läsk eller nåt lite extra.
Syftet var att få en lite boost på förbandet.
Enligt mitt förmenande så ärdet inte missriktat eller bissart. Och det var inte något som var exeptionellt för 80-talet.
Fenomenet förekommer i olika former än idag såväl nationellt som i utlandsstyrkan.
Det är bara det att man "nere på verkstadsgolvet" inte alltid fattar de subtila tankarna bakom såna här grejer.
(Intressant att få det hela utrett, jag kanske skriver ett blogginlägg om det en vacker dag (på Svenssongalaxen). En gammal gåta i min värld är löst, gåtan med semlor under Värmlandsövningen...)