Jag tror att det är "befintliga". Det var nog ingen tanke från FM:s sida men som sagt det.... det är vad jag tror.Wedman skrev:
Är det försvaret som byggt höjderna eller har man utnyttjat befintliga tippar?

Jag tror att det är "befintliga". Det var nog ingen tanke från FM:s sida men som sagt det.... det är vad jag tror.Wedman skrev:
Är det försvaret som byggt höjderna eller har man utnyttjat befintliga tippar?
Aha, den övningen antar jag att jag såg. Vid den tiden arbetade jag i Bromma / Ulvsunda på Johannesfredsvägen och minns att ett lite halvrisigt hus bredvid vårt var föremål för intensiva strider, gissningsvis stadsskytte. Jag minns även att ett antal staket i närheten förstördes av stridsfordon 90.Stellan Bojerud skrev:KICKEN 1999 var inte så stor, men hade en intressant svårighetsgrad.
...
Markskador för mindre än 100 000 kr.
Lite OT apropå "storövningar och bröd": ett absurt minne från VÄSTGRÄNS 85 var när alla bassar ute i busken, mitt i vintern, mitt i fastlagen, fick sig levererat varsin semla. En konditoribakad gräddsemla med mandelmassa och florsocker och allt.millgard skrev:Jag var med på Nordanvind och vi hade ingen mat på tre dagar då vi isolerades från kokgruppen. Vi samlade och åt bla brödsmulor från utrymmet under golvtrallen i bandvagnen... inte svält men en föraning därom.
Det är ju en ganska intressant slutsats. Har stadsskytte tillgång till något tyngre än pansarskott/grg, dvs inte pv-robot?Stellan Bojerud skrev: Erfarenheterna från KICKEN 1999 var bl a att ett stadsskyttekompani lätt slår ut en pansarbataljon vid strid i bebyggelse.
Var försvararna enbart grupperade inuti själva huset ifråga? Hur lyckades man hantera problemet med att de flesta (alla?) pansarvärnsvapen på grund av bakblås ej är lämpliga att skjutas inomhus?Stellan Bojerud skrev: Det omnämnda huset var en nerlagd gummifabrik. Byggföretaget JM var så hyggliga att de väntade med rivningen för att vi skulle hinna göra vår övning i det. Det kallades "Anderssons Pansarslakteri" efter den löjtnant som ledde försvaret av byggnaden.
Ska man alltså i skenet av detta se det som att semlorna 1985 bakades av fältmässig bageripluton?Possi skrev:Att ingen nämnt Sydväst 94, 40 000 man, alla Sveriges Pansarförband var med, bland annat övades Mekaniseradbrigads anfall -Kommer speciellt ihåg övningens egen tidning "Sydvästen" detta pga.
Helt plötsligt under övningen blir vi provianterade med färskt bröd och färsk krov i olika och många former, order:
-Ät och ta hur mycket ni vill! ,
Detta pågår under hela övningen, efter 8 månader i armen blir man minst sagt förbryllad över denna klass resa från guldburken. Tills jag läser i övningstidningen "Sydvästen" att bageri och slaktar plutonen är med på övningen.
Det är inte orimligt att det var en bageripluton som genomförde det.lampros skrev:Som jag skrev ovan fick alla bassar semlor under VÄSTGRÄNS 85. Och så detta:
Ska man alltså i skenet av detta se det som att semlorna 1985 bakades av fältmässig bageripluton?
I så fall kommer ju saken i ett annat ljus.
Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop
Man ska nog vara lite försiktig att dra allt för långtgående slutsatser. Om simulatorer användes så är det lätt under övn att skjuta simulatorskott från byggnader emedan det i praktiken är "omöjligt" m.h.t. bakblås.Rickard skrev:Det är ju en ganska intressant slutsats. Har stadsskytte tillgång till något tyngre än pansarskott/grg, dvs inte pv-robot?Stellan Bojerud skrev: Erfarenheterna från KICKEN 1999 var bl a att ett stadsskyttekompani lätt slår ut en pansarbataljon vid strid i bebyggelse.
Fältgmässighet innebär inte att man ska ha det så djävligt som möjligt utan ha det så bra som möjligt utifrån rådande omständigheter.lampros skrev:
Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop
Likaså ger simulatorstrid en inte helt rättvisade bild av verkan av tung indirekt och direkt eld mot mål i byggnader. Dels ger sim-utrustningen inte utslag även om du bara har skyl istället för skydd, och svenska stridsdomare dömer inte ut så mycket folk som de borde mht till ras och sekundärsplitter. Det är iallafall min uppfattning efter att ha sett div vapenverkan i olika byggnader på Balkan, och jämfört med övningar i Sverige (t.ex. Syd 2000 i Malmö).MD650 skrev:Man ska nog vara lite försiktig att dra allt för långtgående slutsatser. Om simulatorer användes så är det lätt under övn att skjuta simulatorskott från byggnader emedan det i praktiken är "omöjligt" m.h.t. bakblås.
Enl. mitt förmenande så har kunskaperna avseende SIB med mekförband ökat rejält sedan -99.
Absolut.MD650 skrev:Men samtidigt så är det ingen lek att genomföra strid i bebyggelse med strf.
I Flottan kunde vi bara drömma om färska semlor när vi var till sjöss och knaprade ballerinakex. Det var ett riktigt sisyfosarbete att äta slut på en kartong ballerinakex så att kocken skulle kunna beställa en ny sort men vad han än beställde så kom bara en ny kartong - med ballerinalampros skrev:Ska man alltså i skenet av detta se det som att semlorna 1985 bakades av fältmässig bageripluton?
I så fall kommer ju saken i ett annat ljus.