Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 2 mars 2009, 22:04

Wedman skrev:
Är det försvaret som byggt höjderna eller har man utnyttjat befintliga tippar?
Jag tror att det är "befintliga". Det var nog ingen tanke från FM:s sida men som sagt det.... det är vad jag tror.
:)

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Rickard » 2 mars 2009, 23:23

Stellan Bojerud skrev:KICKEN 1999 var inte så stor, men hade en intressant svårighetsgrad.

...

Markskador för mindre än 100 000 kr.
Aha, den övningen antar jag att jag såg. Vid den tiden arbetade jag i Bromma / Ulvsunda på Johannesfredsvägen och minns att ett lite halvrisigt hus bredvid vårt var föremål för intensiva strider, gissningsvis stadsskytte. Jag minns även att ett antal staket i närheten förstördes av stridsfordon 90. :)

Drog man några intressanta slutsatser av denna övning? (Stridsfordon i bebyggelse, osv?)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 mars 2009, 01:28

Två saker.

27.lvbat (Rb-77) utbildades av Lv 4 i Ystad, men mobiliserade i Stockholm. Den ovannämnda konstgjorda höjden (sopberget) vid Haga Norra i Solna, var en grupperingsplats. Högdalstippen en annan. Hjulstatippen en tredje o s v.

Erfarenheterna från KICKEN 1999 var bl a att ett stadsskyttekompani lätt slår ut en pansarbataljon vid strid i bebyggelse.

Det omnämnda huset var en nerlagd gummifabrik. Byggföretaget JM var så hyggliga att de väntade med rivningen för att vi skulle hinna göra vår övning i det. Det kallades "Anderssons Pansarslakteri" efter den löjtnant som ledde försvaret av byggnaden.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av lampros » 3 mars 2009, 08:49

millgard skrev:Jag var med på Nordanvind och vi hade ingen mat på tre dagar då vi isolerades från kokgruppen. Vi samlade och åt bla brödsmulor från utrymmet under golvtrallen i bandvagnen... inte svält men en föraning därom.
Lite OT apropå "storövningar och bröd": ett absurt minne från VÄSTGRÄNS 85 var när alla bassar ute i busken, mitt i vintern, mitt i fastlagen, fick sig levererat varsin semla. En konditoribakad gräddsemla med mandelmassa och florsocker och allt.

Jag vet besked, ty jag var med...

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Rickard » 4 mars 2009, 17:05

Stellan Bojerud skrev: Erfarenheterna från KICKEN 1999 var bl a att ett stadsskyttekompani lätt slår ut en pansarbataljon vid strid i bebyggelse.
Det är ju en ganska intressant slutsats. Har stadsskytte tillgång till något tyngre än pansarskott/grg, dvs inte pv-robot?

Hade man möjlighet att nyttja hustak i övningsområdet?

Hade pansarbataljonen "bara" stridsfordon 90 eller ingick stridsvagn också?
Stellan Bojerud skrev: Det omnämnda huset var en nerlagd gummifabrik. Byggföretaget JM var så hyggliga att de väntade med rivningen för att vi skulle hinna göra vår övning i det. Det kallades "Anderssons Pansarslakteri" efter den löjtnant som ledde försvaret av byggnaden.
Var försvararna enbart grupperade inuti själva huset ifråga? Hur lyckades man hantera problemet med att de flesta (alla?) pansarvärnsvapen på grund av bakblås ej är lämpliga att skjutas inomhus?

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av macken » 4 mars 2009, 20:13

Hösten 1987 genomfördes en övning som jag tror hette "Mitt Sverige" och hölls i Jämtland, Västernorrland. Skulle vara intressant om någon har mer information om deltagande förband mm.

Minns ett passagerarplan av typen Caravelle som flög lågt över utkanterna av Östersund. Det va mäktigt och man kunde se röda kors banderoller fladdra på sidan av planet.

Enligt tidningarna ÖP och LT genomförde underhållstransporter via en "undervattensväg" i södra jämtland. Vadande fordon på astfalterad bottenväg. Ett annat reportage handlade om en lokalförsvarsbataljon som skulle ut i "kriget"

Mr information??

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Possi » 4 mars 2009, 22:00

Att ingen nämnt Sydväst 94, 40 000 man, alla Sveriges Pansarförband var med, bland annat övades Mekaniseradbrigads anfall -Kommer speciellt ihåg övningens egen tidning "Sydvästen" detta pga.

Helt plötsligt under övningen blir vi provianterade med färskt bröd och färsk krov i olika och många former, order:
-Ät och ta hur mycket ni vill! ,
Detta pågår under hela övningen, efter 8 månader i armen blir man minst sagt förbryllad över denna klass resa från guldburken. Tills jag läser i övningstidningen "Sydvästen" att bageri och slaktar plutonen är med på övningen. :lol:

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av lampros » 5 mars 2009, 08:40

Som jag skrev ovan fick alla bassar semlor under VÄSTGRÄNS 85. Och så detta:
Possi skrev:Att ingen nämnt Sydväst 94, 40 000 man, alla Sveriges Pansarförband var med, bland annat övades Mekaniseradbrigads anfall -Kommer speciellt ihåg övningens egen tidning "Sydvästen" detta pga.

Helt plötsligt under övningen blir vi provianterade med färskt bröd och färsk krov i olika och många former, order:
-Ät och ta hur mycket ni vill! ,
Detta pågår under hela övningen, efter 8 månader i armen blir man minst sagt förbryllad över denna klass resa från guldburken. Tills jag läser i övningstidningen "Sydvästen" att bageri och slaktar plutonen är med på övningen. :lol:
Ska man alltså i skenet av detta se det som att semlorna 1985 bakades av fältmässig bageripluton?

I så fall kommer ju saken i ett annat ljus.

Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 5 mars 2009, 08:55

lampros skrev:Som jag skrev ovan fick alla bassar semlor under VÄSTGRÄNS 85. Och så detta:

Ska man alltså i skenet av detta se det som att semlorna 1985 bakades av fältmässig bageripluton?

I så fall kommer ju saken i ett annat ljus.

Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop :)
Det är inte orimligt att det var en bageripluton som genomförde det.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 5 mars 2009, 08:59

Rickard skrev:
Stellan Bojerud skrev: Erfarenheterna från KICKEN 1999 var bl a att ett stadsskyttekompani lätt slår ut en pansarbataljon vid strid i bebyggelse.
Det är ju en ganska intressant slutsats. Har stadsskytte tillgång till något tyngre än pansarskott/grg, dvs inte pv-robot?

Man ska nog vara lite försiktig att dra allt för långtgående slutsatser. Om simulatorer användes så är det lätt under övn att skjuta simulatorskott från byggnader emedan det i praktiken är "omöjligt" m.h.t. bakblås.

Enl. mitt förmenande så har kunskaperna avseende SIB med mekförband ökat rejält sedan -99.

Men samtidigt så är det ingen lek att genomföra strid i bebyggelse med strf.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av MD650 » 5 mars 2009, 09:02

lampros skrev:

Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop :)
Fältgmässighet innebär inte att man ska ha det så djävligt som möjligt utan ha det så bra som möjligt utifrån rådande omständigheter.
Har jag möjlighet att förläggas i kvarter så gör jag det istället för att förläggas i bivack.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Sarvi » 5 mars 2009, 10:29

MD650 skrev:Man ska nog vara lite försiktig att dra allt för långtgående slutsatser. Om simulatorer användes så är det lätt under övn att skjuta simulatorskott från byggnader emedan det i praktiken är "omöjligt" m.h.t. bakblås.

Enl. mitt förmenande så har kunskaperna avseende SIB med mekförband ökat rejält sedan -99.
Likaså ger simulatorstrid en inte helt rättvisade bild av verkan av tung indirekt och direkt eld mot mål i byggnader. Dels ger sim-utrustningen inte utslag även om du bara har skyl istället för skydd, och svenska stridsdomare dömer inte ut så mycket folk som de borde mht till ras och sekundärsplitter. Det är iallafall min uppfattning efter att ha sett div vapenverkan i olika byggnader på Balkan, och jämfört med övningar i Sverige (t.ex. Syd 2000 i Malmö).
MD650 skrev:Men samtidigt så är det ingen lek att genomföra strid i bebyggelse med strf.
Absolut.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 mars 2009, 11:41

Stadsskytte v/s mekförband KICKEN-99. Stadsskyttekomp (kn Tagesson) lät pbat rulla igenom och "ta sina anfallsmål" innan de kröp upp ur kloakerna och öppnade striden på nytt med bakvänd front, d v s angrep pbat bakre stabs- och trossdelar. Kloaker, eltunnlar, dagvattentunnlar e t c är stadsskyttes trumfkort.

Skåningarna (ur P 2 och P 7) var bra och hade respekt för situationen. Skaraborgarna (P 4) klarade sig hyfsat. Sörmlänningarna (P 10) trodde att de i egenskap av en majoritet stockholmare kunde situationen och gick på grova nitar p g a noncharlans.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Wedman » 5 mars 2009, 23:44

lampros skrev:Ska man alltså i skenet av detta se det som att semlorna 1985 bakades av fältmässig bageripluton?

I så fall kommer ju saken i ett annat ljus.

Eller gör det egentligen det; jag kan inte få ekvationen "semla + fältmässighet" att gå ihop :)
I Flottan kunde vi bara drömma om färska semlor när vi var till sjöss och knaprade ballerinakex. Det var ett riktigt sisyfosarbete att äta slut på en kartong ballerinakex så att kocken skulle kunna beställa en ny sort men vad han än beställde så kom bara en ny kartong - med ballerina :( Men det var väl ungefär likadant i armén?

Fast nu när jag tänker efter så kan jag inte utesluta att kocken bakade semlor någon gång - jag minns att han alltid bakade tårta när någon i besättningen fyllde år - men det var i vart fall inte varje dag.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet

Inlägg av Rickard » 5 mars 2009, 23:59

Vad hette den relativt stora övningen som hölls något i stil med februari-mars 1997 i Övre Norrland?

Jag deltog själv i den och minns att vi var mycket i trakterna kring Överkalix, kanske Lansjärv något, hmm.

Skriv svar