Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet
-
- Medlem
Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet
Det verkar finnas en enorm kunskap och kompetens på forumet. Själv gjorde jag min värnplikt 89/90 på Span.plut på Gardesbataljon. Vi hade ingen större slutövning, men jag vill minnas att befälen pratade om de "riktiga" övningarna när Värmlandsbrigaden slogs mot Dalabrigaden i de djupa skogarna.
Kan någon redogöra för de större övningarna på tiden då det begav sig? Vilka var med. Hur många soldater var med? GU förband resp REP förband. Bataljoner, Brigader och fördelningar? Fungerade sambandet? Har ett helt fältsjukhus någonsin satts upp? Samverkan flyg / armé?
Någon som har sysslat med logistik bakom en sådan övning? Hur löste det sig med drivmedel till en panasrbrigad? Mat och ved till en norrlandsskyttebataljon i väglös terräng?
/Anders
Kan någon redogöra för de större övningarna på tiden då det begav sig? Vilka var med. Hur många soldater var med? GU förband resp REP förband. Bataljoner, Brigader och fördelningar? Fungerade sambandet? Har ett helt fältsjukhus någonsin satts upp? Samverkan flyg / armé?
Någon som har sysslat med logistik bakom en sådan övning? Hur löste det sig med drivmedel till en panasrbrigad? Mat och ved till en norrlandsskyttebataljon i väglös terräng?
/Anders
-
- Redaktör emeritus
Re: Stora övningar i Sverige 70-80-90-talet
Norrsken -82
Nordanvind -91
Nordanvind -91
-
- Redaktör emeritus
På en nskbat fanns det en trossplut bv och en trossplut hjul.anders.turner@hotmail.com skrev: Någon som har sysslat med logistik bakom en sådan övning? Mat och ved till en norrlandsskyttebataljon i väglös terräng?
/Anders
På resp. nskkomp fanns det en 8 tons lb, tgb 30 och en s.k. "grisbil". Dessa tre fordon underställdes trosskomps huvuddel när bataljonen lämnade vägslut.
När man behövde uh (livsmedel, ved m.m.) så "beställdes" det fram antingen via trplut bv eller genom komp egna samlade hjulfordon (förutsatt att vägnätet medgav det).
Drivmedelsersättning i terräng genomfördes från trossplut bv som jag tror hade fyra st bvkärror med ca en kubik motorbensin på varje kärra.
-
- Redaktör emeritus
Drivmedelsersättning på en pbat genomfördes genom drivmedelsersättning från hjulburna drivmedelsbilar. Antingen på speciella TOLO-platser eller som drivmedelsersättning i stridsställning (i pratiken bakom stridsställning).
-
- Stödjande medlem 2024
Hummern 1996....
A-styrka:
-5 amfibiebataljonen som gjorde sin KFÖ....
B-styrka:
-I15
-I16
Andra deltagande förband:
-Helikopterdivisionen på Säve
-ytförband från MKV
A-styrka:
B-styrka:
-I15
-I16
Andra deltagande förband:
-Helikopterdivisionen på Säve
-ytförband från MKV
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- Redaktör emeritus
Menar du fem amfbat eller 5.amfbat?ola skrev:Hummern 1996....
A-styrka:
-
- Redaktör emeritus
Nordanvind -91
A -sidan:
NB 50
NB 51
+ andra förband
B-sidan:
1.Strvbat ÖN
18.nskbat F
??.njbat???
kjkomp???
Kolla i boken från Brunkeberg till Nordanvind.
A -sidan:
NB 50
NB 51
+ andra förband
B-sidan:
1.Strvbat ÖN
18.nskbat F
??.njbat???
kjkomp???
Kolla i boken från Brunkeberg till Nordanvind.
-
- Stödjande medlem 2024
5. amfbat eller femte amfibiebataljonen eller 5th amphibian battalionMD650 skrev:Menar du fem amfbat eller 5.amfbat?ola skrev:Hummern 1996....
A-styrka:
-
- Redaktör emeritus
Då ska det nog vara 5th Amphibian Battalionola skrev: eller 5th amphibian battalion
-
- Stödjande medlem 2024
Hummern 1996
Älvsborgsregemente deltog Gäsenedskompani ur GU-bat.
Älvsborgsregemente deltog Gäsenedskompani ur GU-bat.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Ni förvillar Anders med all irrelevant info för urspungsfrågan. Boken "Från Brunkeberg till Nordanvind" av Bertil Nelsson undantagen
Vid övningen Nordanvind 1991 så fann på plats över 20 000 man, 100 pansarfordon, 1 200 bandvagnar, 4 000 övriga fordon samt sporadiskt uppemot 150 flygplan och 40 helikoptrar. Även om boken ger den finputsade officiella versionen så svalt ingen mig veterligen ihjäl
Det finns flera exempel med stora övningar på åttio-nittiotalet, Västgräns och Sydfront och vad de nu hette.
Huvudsyftet med övningarna var inte att öva soldater eller lägre befäl - utan högre befäl samt den logistiska förmågan. Jag såg några av övningarna underifrån och tyckte de var kassa men idag har jag viss förståelse och hoppas att de högre staberna i alla fall lärde sig något - då motiverade det hela övningen.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Edit - Kåckschtavninq
Vid övningen Nordanvind 1991 så fann på plats över 20 000 man, 100 pansarfordon, 1 200 bandvagnar, 4 000 övriga fordon samt sporadiskt uppemot 150 flygplan och 40 helikoptrar. Även om boken ger den finputsade officiella versionen så svalt ingen mig veterligen ihjäl
Det finns flera exempel med stora övningar på åttio-nittiotalet, Västgräns och Sydfront och vad de nu hette.
Huvudsyftet med övningarna var inte att öva soldater eller lägre befäl - utan högre befäl samt den logistiska förmågan. Jag såg några av övningarna underifrån och tyckte de var kassa men idag har jag viss förståelse och hoppas att de högre staberna i alla fall lärde sig något - då motiverade det hela övningen.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Edit - Kåckschtavninq
-
- Stödjande medlem 2020
Jag var med på Nordanvind och vi hade ingen mat på tre dagar då vi isolerades från kokgruppen. Vi samlade och åt bla brödsmulor från utrymmet under golvtrallen i bandvagnen... inte svält men en föraning därom.
För övrigt var Nordanvind en fantastisk övning ur många aspekter, bla att man fick uppleva samverkan med flyg, artilleri och andra vapengrenar som man inte träffat vid batövningarna.
För övrigt var Nordanvind en fantastisk övning ur många aspekter, bla att man fick uppleva samverkan med flyg, artilleri och andra vapengrenar som man inte träffat vid batövningarna.
-
- Stödjande medlem 2023
Jag var själv inte inblandad men jag kommer ihåg 'Norrsken' från min ungdom och att det civila samhället (framförallt vissa näringsidkare) inte var rustade för den kundbelastning som tusentals soldater innebar. Affärer och kiosker som fick sina lager av godis och tobaksvaror fullständigt dammsugna till lokalbefolkningens stora förtret. Vi skulle få middagsgäster och farsgubben fick köa i närmare en timme för två flaskor vin. Hela kompanier i vadmal som oblygt stod och pinkade vid vägkanten (till min mors stora förtret).
Äh, det löser sig.
-
- Medlem
Någon som minns ORKAN 1994. Jag var inkallad men blev överförd till annan befattning precis innan repet och fick inte vara med
-
- Saknad medlem †
Jag var med både om NORRSKEN (var det 82 eller 83?) och ORKAN 94.
Under NORRSKEN var jag stationerad i Hotell Globetrotter i Luleå som informatör för de utländska observatörerna och tillika adjutant år Chefen för Armén, generallöjtnant Nils Sköld, som blev min personliga vän till hans alltför tidiga bortgång.
Under ORKAN var jag stabschef för fogrupp Syd. Stabsplats HvSS Vällinge. Minns jag rätt var det 14.fördelningen som övades. Det var i trakten av Södertälje.
Under NORRSKEN var jag stationerad i Hotell Globetrotter i Luleå som informatör för de utländska observatörerna och tillika adjutant år Chefen för Armén, generallöjtnant Nils Sköld, som blev min personliga vän till hans alltför tidiga bortgång.
Under ORKAN var jag stabschef för fogrupp Syd. Stabsplats HvSS Vällinge. Minns jag rätt var det 14.fördelningen som övades. Det var i trakten av Södertälje.