Finns det "Skuggförband" idag?
-
mattias101
- Medlem
Finns det "Skuggförband" idag?
Läste i aftonblaskan att en reduktion skulle ske av försvaret. Men tänkte om det finns så kallade skuggförband idag?
Re: Finns det "Skuggförband" idag?
Hur menar du?
Det finns säkert förband som är hemliga (om än i liten omfattning) men de redovisas ju inte av förklarliga skäl.

Det finns säkert förband som är hemliga (om än i liten omfattning) men de redovisas ju inte av förklarliga skäl.
-
mattias101
- Medlem
Menar i andan utan den "6.pansargruppen" (dvs ikke brigad men av brigads storlek) , dvs att det finns mera förband än de 8 (?) bataljoner som tidningarna talar om.
Mig veterligen så är svaret nej.mattias101 skrev:Menar i andan utan den "6.pansargruppen" (dvs ikke brigad men av brigads storlek) , dvs att det finns mera förband än de 8 (?) bataljoner som tidningarna talar om.
Däremot finns det obskyra fredsförband kvar i olika tappningar....

Med en gigantisk krigsorganisation med stor mängd mtrl är det "lätt" att dölja förband under annan beteckning.mattias101 skrev:Menar i andan utan den "6.pansargruppen" (dvs ikke brigad men av brigads storlek) , dvs att det finns mera förband än de 8 (?) bataljoner som tidningarna talar om.
I en liten organisation där t.o.m. våra försvarpolitiker
...så går det inte. Däremot finns fortfarande ett visst materellt överskott (Ak 5, Strf, Grk, Strfpl mm) , vilket dock försvinner i snabb takt
Men man jobbar för fullt från FM Log för att avveckla det överskottet.FNP skrev: Däremot finns fortfarande ett visst materellt överskott (Ak 5, Strf, Grk, Strfpl mm) , vilket dock försvinner i snabb takt
mmm... men " skuggförband" finns ju.. Men nu handlar det ju mer om kompanier ..
Jaha, och vad skulle det vara för kompanier då?tristan skrev:mmm... men " skuggförband" finns ju.. Men nu handlar det ju mer om kompanier ..
Ingen aning 
Vilka skuggförband finns enl. dig?tristan skrev:Ingen aning
Så du "vet" att det finns skuggförband av kompanis storlek men du vet inte vad det är för kompanier?tristan skrev:Ingen aning
Vad är det du vet då?
Men hur är det då med SIG,SSG....de låg väl ett tag i gråzonen som "skuggförband"..
innan de dök upp i tidningarna..
Sedan vet jag inte om man skall gå tillbaks till VKII
för att hitta sk "skuggförband"..Är väl en lös tanke..
innan de dök upp i tidningarna..
Sedan vet jag inte om man skall gå tillbaks till VKII
för att hitta sk "skuggförband"..Är väl en lös tanke..
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Specialförbanden redovisas öppet i försvarsprop:ar, mm, och kan knappast kallas skuggförband med innebörden att de skulle finnas utöver "ramen".
nej jag "vet" inte
mer slarvigt skrivet av mig. " men skuggförband finns väl nu också" skulle ha åtföljts av ett ?
med kompani tänkte jag mera på att dagens " hemliga "förband" borde vara mer av mindre storlek än förut.
Jag tror dock att inte alla special grupper är offentliga. utan "göms" i anslag... men vad vet jag
med kompani tänkte jag mera på att dagens " hemliga "förband" borde vara mer av mindre storlek än förut.
Jag tror dock att inte alla special grupper är offentliga. utan "göms" i anslag... men vad vet jag