Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
iqbad
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 maj 2012, 17:26

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av iqbad » 19 september 2014, 19:11

När det gäller utbildningskontrollen (ubk) så stämmer det att man normalt inte får sova. Man är i aktivitet mer eller mindre hela tiden i typ 4-5 dygn. Jag har gått den 2 gånger, fick sova 15min här och där under nån båttransport, och vid ett tilfälle så lät jag min grupp sova i en timme med endast en post vaken så vi fick upp stridsvärdet lite. Men detta sker normal bara en gång per kull, vid en vanlig bataljonsövning så tycker jag att vi fick sova 4-5 timmar per natt i alla fall, och på kansern så kunde man ju slagga typ 8 timmar per natt om man ville. Så jag tycker fortfarande att 2-3 timmar är en grov överdrift.

När jag låg inne var de väldigt noga med att båtförarna skulle följa bestämmelserna för vila under övningar. De ska ju köra runt i skärgården med 20 man i transporten i 45 knop mitt i natten. Vi fick till och med avbryta en landstigningsövning med ett helt kompani när det bara var 200 m kvar till stranden för att båtförarna skulle vila.

Användarvisningsbild
Goteborg
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 juni 2013, 07:47
Ort: Göteborg

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Goteborg » 20 september 2014, 09:47

När var detta? Inte när man ställde iordning de första amfibiebatalionerna. Såg ett program på SVT 2-3 år efter min tjänstgöring då det drunknat en soldat under stridshinderbanan, den bild man då målade upp av utbildningen var betydligt "enklare" en när vi låg inne.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Der Löwe » 20 september 2014, 11:07

Bodde ni i en kasern på botten av en sjö med, och fick lov att städa sjön varje morgon?

https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo

Användarvisningsbild
Goteborg
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 juni 2013, 07:47
Ort: Göteborg

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Goteborg » 20 september 2014, 11:38

Haha, det var värst vad känsligt detta var som jag sa tidigare så var jag signalist och detta till kompanichefen. Pjäserna sov betydligt mer en mig men å andra sida kunde jag sitta i t shirt och blev det kallt vred jag upp värmen. Pjäserna kanske sov mer men de hade betydligt tuffare tillvaro i övrigt.

iqbad
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 maj 2012, 17:26

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av iqbad » 21 september 2014, 09:19

Ett gammal djungelordspråk: Ju längre tillbaka i tiden man gjorde militärtjänstgöring, desto hårdare var det alltid.

Så min gamle farfars kavalleritjänst på 40-talet var egentligen direkt jämförbar med Special Air Service uttagningen idag.

[IRONI OFF]

Jag låg på Amf 1 2001-2002.

Användarvisningsbild
Goteborg
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 juni 2013, 07:47
Ort: Göteborg

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Goteborg » 21 september 2014, 20:31

Ja det var känsligt när barnen kom hem som psykiska och fysiska vrak till mamma. Det plus psykologer gjorde att man trappa ner.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av millgard » 21 september 2014, 22:15

Får man tillfälle till stödvila på tio minuter en kvart här och var så klarar man flera dygn utan egentlig sömn, helt klart. Den hårda bataljonsövningen i december 1990 innebar för egen del mer är 72 timmars sömnlöshet i sträck, men det skall sägas att jag efter detta somnade direkt under bandvagnsmarsch i terräng och vaknade inte ens av att det ramlade ned pärmar i huvudet på mig... Och under Nordanvind somnade bandvagnsföraren varje gång vi stannade under nattlig marsch. Vi andra turades om att väcka honom.

But when you tell the youth of today, they won't believe you!

Användarvisningsbild
Goteborg
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 juni 2013, 07:47
Ort: Göteborg

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Goteborg » 22 september 2014, 21:48

De skulle nog behöva känna på det, har genom åren som elektriker fått en hel del lärlingar på halsen. Fast kanske inte en då, befälen skulle slagit ihjäl dem :D

Martin82
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 januari 2016, 22:09
Ort: Göteborg

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Martin82 » 25 januari 2016, 23:47

Gammal tråd men eftersom det verkar råda tveksamheter kring Amfibiekårens UBK så kan jag bara intyga att det Goteborg säger stämmer med mina erfarenheter. Kanske kan vara intressant för nästa person som halkar in här.

Vi tillryggalade 20+ mil med full utrustning (måste röra sig om i runda slängar 50 kg personlig utrustning + vapen och ammunition) under 4 fältdygn + tid på kasern och i simhall utan sömn (en bra bit över 100 timmar utan sömn i alla fall) . Det är nu 15 år sedan men jag minns det ungefär så här:

Natten till måndag, revelj - bussades iväg till Valhallabadet för vattenfys (helt tyst, bara lyda befälets tecken med handen, fem fingrar dyk var det jobbigaste) och olika övningar (ex. simma viss sträcka och sedan hämta docka på 5m djup på tid. Minns att jag missade första försöket (hade crawlat och brände för mycket syre för att klara dyket och få med dockan upp) och att det svartnade för ögonen vid försök 2, men uthärdade), hopp från 10:an, trampa vatten, göra kullerbyttor i vatten, kräkas i hinkar vid kanten osv.

Måndag förmiddag. Tillbaka till regementet för skytte och staffetter mm. för att ta olika utb. märken.

Måndag eftermiddag. Buss till Bulid om jag minns rätt (Uddevallatrakten), där fältveckan startade.
Den bestod i marschövning i varierad terräng (20+ mil), vi släpade gummibåt och paddlade vissa sträckor, satte upp tält/riva på tid, ak5 isär/ihop med ögonbindel på tid (minns ej, men det rörde väl sig om isär på 10-15 sek och ihop på det dubbla kanske. Det är lätt för er att googla kritierierna. Springa sträckor med bår, givetvis var det inte de små killarna som blev "skottskadade" och fick bäras. Skarpskytte på mekaniska måltavlor i en bana i skogen där även spränggranat kastades (samtidigt som det går på tid och man skulle memorera och återberätta ett meddelande). Gräva värn i bohusländska myllan (läs: stenblandad lera), eldöverfall mot b-styrka, säkert massa annat jag förträngt. Det är i princip hela gröntjänsten komprimerad under otacksammaste tänkbara förhållanden.

Minns att Larsson dåsade till lite i värnet han grävt efter att ha fått i sig lite frystorkat käk i spritköket. Fk: "För i helvete Larsson sitter du och sover?" L vaknar till: "Nä, jag rengör matkärlet fänrik", Fk: "Men du har suttit så där i 10 minuter nu", L: "Jag är noggrann fänrik". Kvicktänkt kille det där.

Själv minns jag att benen slutade bära vid något tillfälle under marsch och jag vaknade till när knät slog i backen. Och så såg jag helstekt kyckling och korv som dinglade från ryggsäcken framför mig i marschkolonnen. Dessutom var jag helt säker på att jag såg en gammal vän i skogen när jag kapade slanor till en lägerplats. Tappade nästan 10% av min vikt under dessa dagar, uteslutande muskelmassa.

Vi bussades hem (torsdag natt antar jag) och tänkte att man skulle få i sig lite mat, en dusch och lite sömn, men icke. Jag tror det var nu vi ställdes upp i fortet på regementsområdet för en ceremoni. Jag önskar jag kom ihåg den, men jag är helt blank. Därefter tror jag vi fick nån timme sömn. Därefter materielvård - resten av dagen. På lördagen var det baskerceremoni öppet för anhöriga och civila.

Kan tillägga att jag inte vågade köra bil på 3 veckor efter UBK:n pga tunnelseende.

iqbad
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 maj 2012, 17:26

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av iqbad » 7 februari 2016, 12:00

Martin82 skrev:Gammal tråd men eftersom det verkar råda tveksamheter kring Amfibiekårens UBK så kan jag bara intyga att det Goteborg säger stämmer med mina erfarenheter. Kanske kan vara intressant för nästa person som halkar in här.
.
De flesta är nog överens om UBK:n, det var nog snarare uttalandet om 2-3 timmars sömn i snitt som var lite mer tveksamt.

Du säger att ni åkte till valhallabadet, låg du på AMF1? Vilket år låg du inne?

EDIT: Kom på att du antagligen legat på AMF4 =)

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Grönis » 26 mars 2019, 23:05

Väcker liv i en gammal tråd. Hur var ett amfibiekompani organiserat? Enligt Wikipedia så hade ett amfibiekompani i amfibiebataljon 95:

Robotplut.
Min.plut.
Stab.pluton
Trosspluton.

Fanns inte ngt som hette amfibieskytteplutoner, eller kom de senare? ÄR ganska säker på att dessa fanns när jag gjorde lumpen 97 och att en kompis låg på amfibieskyttepluton. Eller kan det hetat markstridspluton? Ovanstående organisation känns lite tunn för att vara ett kompani.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Wedman » 27 mars 2019, 13:22

Grönis skrev:
26 mars 2019, 23:05
Väcker liv i en gammal tråd. Hur var ett amfibiekompani organiserat? Enligt Wikipedia så hade ett amfibiekompani i amfibiebataljon 95:

Robotplut.
Min.plut.
Stab.pluton
Trosspluton.

Fanns inte ngt som hette amfibieskytteplutoner, eller kom de senare? ÄR ganska säker på att dessa fanns när jag gjorde lumpen 97 och att en kompis låg på amfibieskyttepluton. Eller kan det hetat markstridspluton? Ovanstående organisation känns lite tunn för att vara ett kompani.
På ett annat forum hittade jag denna historiska översikt (daterad 2010) som jag tror är en bra beskrivning:
Länk,

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Grönis » 27 mars 2019, 21:40

Intressant, tack för länken. Att uppgifterna har ändrats under åren är ju välkänt men jag tyckte ändå man fick lite perspektiv av detta.

Intressant när man provade att bredda utbildningen till bl.a. Fårö. Någon som vet mer om detta?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Vysotskij » 30 mars 2019, 10:46

Grönis skrev:
26 mars 2019, 23:05
Väcker liv i en gammal tråd. Hur var ett amfibiekompani organiserat? Enligt Wikipedia så hade ett amfibiekompani i amfibiebataljon 95:

Robotplut.
Min.plut.
Stab.pluton
Trosspluton.

Fanns inte ngt som hette amfibieskytteplutoner, eller kom de senare? ÄR ganska säker på att dessa fanns när jag gjorde lumpen 97 och att en kompis låg på amfibieskyttepluton. Eller kan det hetat markstridspluton? Ovanstående organisation känns lite tunn för att vara ett kompani.
Organisationen för amfkomp stämmer med vad jag fick lära mig om amfbat i mitten av 90-talet. Jag fick dock intrycket av att både min- och robotpluton hade en del skyttetjänst för att vara av nytta när de stora vapnen hade smällts. Därtill tror jag att det bedrevs mycket försöksverksamhet på KA-regementena för att omvandla markstridsförbanden till amfskytte (även kallat skärgårdsskytte på något håll; tror att grundaren till SoldF.com gjorde lumpen på KA 3 i Fårösund i den funktionen). Enligt boken Kustjägarna utbildades 1997-98 på KA 2 ett nästan helt kustjägarkompani bestående av amfuttagna, vilket blev inledningen till ordinarie kustjägarutbildning i Karlskrona under några år kring sekelskiftet.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Amfibiebrigaden sedermera amfibiebataljonen

Inlägg av Grönis » 30 mars 2019, 16:12

Tack! För många herrans många år sen träffade jag på en kille som påstod att han varit kustjägare men inte utbildats i Stockholm. Killen var från Göteborg och väldigt trevlig och kändes inte som en mytoman. Han var lika gammal som mig plus max något år så värnplikt 97/98 låter högst rimligt.

Skriv svar