Högvakten

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Högvakten

Inlägg av ola » 31 oktober 2008, 22:37

Tittade på ett klipp på youtube ett klipp som heter 2mp högvakt del 1....
http://www.youtube.com/watch?v=Vgek9ltMrmA

Där gjorde en order som heter.....vänster om,halt.....lagom hög knäfaktor får man säga om det klaffar 8O .
Är det bara livgardets soldater som gör en sådan ??......


MVH//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Högvakten

Inlägg av MD650 » 31 oktober 2008, 23:28

Mig veterligen så ingår det in den "normala" högvaktsavlösningen så alla förband som genomför högvakt gör således det.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Högvakten

Inlägg av J.K Nilsson » 1 november 2008, 01:08

MD650 skrev:Mig veterligen så ingår det in den "normala" högvaktsavlösningen så alla förband som genomför högvakt gör således det.
:)
Därför får vissa passgångare med begränsad spatial förmåga bli kallfaktor eller stanna hemma vid högvakt.... :roll:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Högvakten

Inlägg av ola » 1 november 2008, 10:10

J.K Nilsson skrev:
MD650 skrev:Mig veterligen så ingår det in den "normala" högvaktsavlösningen så alla förband som genomför högvakt gör således det.
:)
Därför får vissa passgångare med begränsad spatial förmåga bli kallfaktor eller stanna hemma vid högvakt.... :roll:

J.K Nilsson

När jag gick högvakten genom HV så utfördes inte den "hotta" manövern....
Men det är nog så att dom inte har kanske allt för höga förväntningar på HV-soldater :roll: ...
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Högvakten

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 december 2008, 15:53

Nu chansar jag på att även personlig historia går hem i denna tråd. Min far gick högvakten under tidig 60-tal och han har berättat att det var ungefär samma sak som då. När det begav sig så var han stationerat när S1 låg i Uppsala och alla fick nog minnesbilder av det som hände på vägen; nämligen att någon av soldaterna var åksjuk.

Stefan

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Högvakten

Inlägg av KoteGaeshi » 10 december 2008, 03:38

Vi gjorde "vänster om halt" under GSUn på SkyddC nu i år, 2008, även om det inte var fråga om någon högvakt för vår del. Visserligen hade vi en löjtnant med bakgrund på gardesbataljonen, det kan ha spelat in. Riktigt rolig manöver jämfört med all annan excercis vi pysslade med.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Oscar E
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 augusti 2005, 19:48
Ort: Västra kusten

Re: Högvakten

Inlägg av Oscar E » 12 december 2008, 12:48

Vänster Om Halt är mer eller mindre ett högvaktsspecifikt kommando. Ungefär som Lystring Ställ.
Mig veterligen så förekommer de två kommandona bara på Livgardet som "standardexcersis".
Sen är det inte otänkbar att andra förband med tidigare gardesofficerare kör dem ochså.

Och ja. När det klaffar perfekt så är det jäkligt stiligt. Minst lika snyggt som marschanträde under marsch (Kommandot är Giv Akt) Giv kommer på vänster, Akt på höger. Och nästa vänsterfot gör man ett marschanträde med, dvs, smäller ner fotbladet i marken. Låter förjäkla najs på yttre borggården med paradkängorna på :)


//Oscar. Nymuckad livgardist.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Högvakten

Inlägg av Donkeyman » 12 december 2008, 17:44

Jag gick högvakt med Ing 1 för ungefär 40 år sedan och den gången så använde vi "Vänster om, Halt". Men det var ett dj****a övande hemma på kaserngården innan det satt. Det användes inte i något annat sammanhang. Minns för övrigt att plutonchefen ställde upp ett par jättehögtalare och drog kablar till en grammofon inne i kasernen för att vi skulle lära oss att marschera till musikkår.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Högvakten

Inlägg av KoteGaeshi » 12 december 2008, 22:58

Är "lystring ställ" verkligen ett högvaktsspecifikt - roligt ord förresten - kommando? Jag tycker det funkar bra som mellanting mellan "giv akt" och "manöver" till exempel vid lite högtidligare uppställningar, visitationer och dylikt annars med.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Oscar E
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 augusti 2005, 19:48
Ort: Västra kusten

Re: Högvakten

Inlägg av Oscar E » 12 december 2008, 23:31

KoteGaeshi skrev:Är "lystring ställ" verkligen ett högvaktsspecifikt - roligt ord förresten - kommando? Jag tycker det funkar bra som mellanting mellan "giv akt" och "manöver" till exempel vid lite högtidligare uppställningar, visitationer och dylikt annars med.

Som jag har förstått det så är lystring ställ rättså specifikt för just högvakten och livgardet.
Men jag kan ha fel ochså.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Högvakten

Inlägg av ola » 13 december 2008, 10:23

Oscar E skrev:
KoteGaeshi skrev:Är "lystring ställ" verkligen ett högvaktsspecifikt - roligt ord förresten - kommando? Jag tycker det funkar bra som mellanting mellan "giv akt" och "manöver" till exempel vid lite högtidligare uppställningar, visitationer och dylikt annars med.

Som jag har förstått det så är lystring ställ rättså specifikt för just högvakten och livgardet.
Men jag kan ha fel ochså.

Hej Oscar...

Du som är då nymuckad Livgardist...

Dum fråga då..Hur lät kommandot för vänster om halt och hur var det då med fotarbetet ????....
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Högvakten

Inlägg av Per Andersson » 13 december 2008, 10:31

Oscar E skrev: Som jag har förstått det så är lystring ställ rättså specifikt för just högvakten och livgardet.
Men jag kan ha fel ochså.
1991-92 så använde då I19's fanvakt och P5's standarvakt detta kommando.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3051
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Högvakten

Inlägg av Bjernevik » 13 december 2008, 11:55

"Lystring" är helt enkelt lystringsgraden mellan "Givakt" och "Manöver". Den är på inget sätt specifikt för vare sig Livgardet eller Högvakten.

Däremot så används den lystringsgraden framförallt i samband med parad, vilket numera är i stort sett synonymt med Högvakten. Livgardet ägnar sig förmodligen mer åt parad än andra förband varför jag förstår att man kan tro att det är något unikt för Livgardet, men så är alltså inte fallet.

"Vänster om - halt" är däremot specifikt för ceremoniexercisen - men ej heller den är något unikt för Livgardet.

Ur Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 3 – Formella grunder för enskilds och förbands uppträdande – ceremoniexercis (CerR FM 3):

Halt med vändning
”Halt” skall kommenderas omedelbart innan höger (vänster) fot sätts i marken, varvid
• vänster (höger) fot tar ut ett helt steg och armarna låses med tryckning intill sidan,
• höger (vänster) fot sätts med kraft i marken (taktsteg) ca 1 dm framför den andra varvid kroppsvikten överförs till den främre foten,
• vändning sker åt vänster (höger) på fotbladen med stadigt liv och raka ben,
• den bakre foten sätts med tryckning intill den främre. Stampning får inte ske.

Kommando: ”Kompani! (0. pluton!) (Avdelning!) Vänster om (höger om) – halt!”

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Högvakten

Inlägg av ola » 13 december 2008, 16:07

Bjernevik skrev:"Lystring" är helt enkelt lystringsgraden mellan "Givakt" och "Manöver". Den är på inget sätt specifikt för vare sig Livgardet eller Högvakten.

Däremot så används den lystringsgraden framförallt i samband med parad, vilket numera är i stort sett synonymt med Högvakten. Livgardet ägnar sig förmodligen mer åt parad än andra förband varför jag förstår att man kan tro att det är något unikt för Livgardet, men så är alltså inte fallet.

"Vänster om - halt" är däremot specifikt för ceremoniexercisen - men ej heller den är något unikt för Livgardet.

Ur Ceremonireglemente för Försvarsmakten Del 3 – Formella grunder för enskilds och förbands uppträdande – ceremoniexercis (CerR FM 3):

Halt med vändning
”Halt” skall kommenderas omedelbart innan höger (vänster) fot sätts i marken, varvid
• vänster (höger) fot tar ut ett helt steg och armarna låses med tryckning intill sidan,
• höger (vänster) fot sätts med kraft i marken (taktsteg) ca 1 dm framför den andra varvid kroppsvikten överförs till den främre foten,
• vändning sker åt vänster (höger) på fotbladen med stadigt liv och raka ben,
• den bakre foten sätts med tryckning intill den främre. Stampning får inte ske.

Kommando: ”Kompani! (0. pluton!) (Avdelning!) Vänster om (höger om) – halt!”

Tackar för beskrivningen... :)

Bara till att öva hemma då :lol:


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar