SÄKI i Försvarsmakten
SÄKI i Försvarsmakten
Ytterligare en "bright" fråga.....
Hur är det med hemvärnet och förhållande till SÄKI....
Hur görs det då vid brott mot dessa, där befäl och soldater bryter mot dessa ???.....
MVH//Ola
Hur är det med hemvärnet och förhållande till SÄKI....
Hur görs det då vid brott mot dessa, där befäl och soldater bryter mot dessa ???.....
MVH//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Re: SÄKI i hemvärnet
SäkI ska följas vid militär verksamhet.
Om brott mot säkerhetsinstruktionerna uppmärksammas så ska detta påtalas omedelbart så att det kan rättas till innan någon/något skadas.
Det bör även påtalas till utbildningsgrupp om det sker, så att de kan agera och tilläggsutbilda alt. vidta andra åtgärder.
SäkI ligger på Försvarsmaktens sida.
Om brott mot säkerhetsinstruktionerna uppmärksammas så ska detta påtalas omedelbart så att det kan rättas till innan någon/något skadas.
Det bör även påtalas till utbildningsgrupp om det sker, så att de kan agera och tilläggsutbilda alt. vidta andra åtgärder.
SäkI ligger på Försvarsmaktens sida.
OOOOJ....snabbt svar tackar Herr Krook
....
Kan det bli tal om bot eller indragande av tjänst eller utebliven inkomst ???......
MVH//Ola
Kan det bli tal om bot eller indragande av tjänst eller utebliven inkomst ???......
MVH//Ola
Vilka påföljder det blir beror nog på vem som gör det under vilka förhållanden och varför. Lagom politiskt?
Säkerhetsinstruktion för Försvarsmakten SäkI är ingen lag och därför torde brott mot mot instruktionerna endast kunna rendera i ett åtal för Tjänstefel, om man nu vill driva det civilrättsligt.
En förutsättning då är uppsåt, dvs att man medvetet och med vilja bryter mot SäkI som man vet är en order.
Det är dock inte troligt att Försvarsmakten skulle vilja driva ett sånt fall i fredstid om inte det uppstått skador.
För Hemvärnspersonal så bör det kunna rendera i (förutom ovanstående) återkallat bemyndigande att vara övningsledare/biträde och i värsta fall ett krav på avmönstring. I det sista fallet torde det vara så grovt att personen inte åtnjuter förtroende att bära vapen längre.
Min bedömning är att man inte kommer att begära tillbaka hemvärnsmannens dagpenning utan att man ser stegringen som:
1. Varning
2. Avmönstring (och ev polisanmälan)
Under krig så omfattas Hemvärnspersonalen, likväl som övrig militär personal, av andra lagar som endast är tillämpliga i krig. Dessa saknar moderna prejudikat av någon konstig anledning.
Säkerhetsinstruktion för Försvarsmakten SäkI är ingen lag och därför torde brott mot mot instruktionerna endast kunna rendera i ett åtal för Tjänstefel, om man nu vill driva det civilrättsligt.
En förutsättning då är uppsåt, dvs att man medvetet och med vilja bryter mot SäkI som man vet är en order.
Det är dock inte troligt att Försvarsmakten skulle vilja driva ett sånt fall i fredstid om inte det uppstått skador.
För Hemvärnspersonal så bör det kunna rendera i (förutom ovanstående) återkallat bemyndigande att vara övningsledare/biträde och i värsta fall ett krav på avmönstring. I det sista fallet torde det vara så grovt att personen inte åtnjuter förtroende att bära vapen längre.
Min bedömning är att man inte kommer att begära tillbaka hemvärnsmannens dagpenning utan att man ser stegringen som:
1. Varning
2. Avmönstring (och ev polisanmälan)
Under krig så omfattas Hemvärnspersonalen, likväl som övrig militär personal, av andra lagar som endast är tillämpliga i krig. Dessa saknar moderna prejudikat av någon konstig anledning.
Tack för bra svar
....
Jag var med om att en hv-kille drog av ett vådaskott med AK4 rätt genom gasmaskväska på skjutvallen
och han drogs ut och sedan försvann han för gott
.....
//Ola
Jag var med om att en hv-kille drog av ett vådaskott med AK4 rätt genom gasmaskväska på skjutvallen
och han drogs ut och sedan försvann han för gott
//Ola
Tufft straff för ett vådisskott tycker jag....
jag låg bredvid han och hans väska par dm ifrån och det var ju inte direkt i skjutriktning
....man blev liksom skraj.... 7.62 är inget att leka med
befälet lyfte ut han från paviljongen och fick hålla på dom sista 30 min med torrövn av ladda och patron ur.
Sedan därefter han var puts väck.....
....man blev liksom skraj.... 7.62 är inget att leka med
befälet lyfte ut han från paviljongen och fick hålla på dom sista 30 min med torrövn av ladda och patron ur.
Sedan därefter han var puts väck.....
Det var nog inte bara det som var orsaken.Zizka skrev:Tufft straff för ett vådisskott tycker jag....
Precis som krook skriver så gäller SäkI "överallt", såväl nationellt som internationella operationer.
Vid internationella insatser så förekommer dock fler tillåtna avsteg från SäkI.

Vid internationella insatser så förekommer dock fler tillåtna avsteg från SäkI.
Du menar väl skyddsmaskväskan...ola skrev:
och han drogs ut och sedan försvann han för gott.....
//Ola
Va hemskt!inte åtnjuter förtroende att bära vapen längre.
Zizka skrev:Tufft straff för ett vådisskott tycker jag....
Hej !
Jag var bara ironisk över att mannen "Försvann för alltid och var puts väck"...
Hårda straff i hemvärnet på Sveriges framsida
Minnes-flashback från Lumpen 88:
I lumpen hade vi en kille som kroniskt inte fattade att ta ur magasinet vid patron ur med k-pisten.
När vi en gång stod på två led vid Tåme skjutfält och han drar av en salva över våra huvuden så lackade
en kamrat i plutonen till och däckade honom med en rak höger i ansiktet.
Befälet tyckte det var bra för annars hade han gjort det och då hade det säkert blivit skriverier i tidningarna om att det finns pennalism i försvaret...
MEN efter det så blev det felfria patron-ur från killen och han fick godkända betyg vid muck.
Ha det//Z
Man har ju ingen större lust att få en 7.62 i ansiktet
......
Bättre för hårt en att få en olycksalig olycka...
//Ola
Bättre för hårt en att få en olycksalig olycka...
//Ola
Senast redigerad av 1 ola, redigerad totalt 25 gånger.
Hemvärnet är en del av försvarsmakten.
Alltså gäller samma regler som för övriga förband.
mvh
lubewr
Alltså gäller samma regler som för övriga förband.
mvh
lubewr