Attackföretag mot mål i Baltikum...

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av King Kong » 4 mars 2008, 20:54

— Det gällde att ta reda på vad det fanns för anläggningar på andra sidan Östersjön, i närheten av marina utskeppningshamnar och flygfält som kunde användas för ett krig mot Sverige.
— Avsikten var, det framgår tydligt, att slå till mot dessa faciliteter med svenskt attackflyg. Och det var skälet till varför man var tvungen att göra de här signalspaningsflygningarna, säger han.
Den öppnade dokumenten visar hur det svenska flygvapnet skulle vedergälla om Sovjetunionen anföll. Målen var förutom hamnar och flygbaser även industrier, kommunikationer och befolkningscentra. Också mål i Baltikum fanns med.
http://hd.se/inrikes/2007/05/25/sverige ... -i-sovjet/


Ponera att detta är riktigt, vilka förutsättningar hade flygvapnet att framgångsrikt genomföra attackföretag mot hamnar o dyl i t.ex. Baltikum vid ett krig mot Sovjet - låt säga runt 1980....

mattias101
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
Ort: Köpenhamn

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av mattias101 » 6 mars 2008, 12:29

Kan bekräfta att detta är riktigt och att planer funnits sedan mitten 50-talet. Om det fanns 1980, vet jag inte, men F10,F5,F17 och Martin Blå i Norrköping övade ju alltid 'lågsniffning' ut över SÖ Östersjön. Minns föredrag om operationstid för flygföretag i SÖ Östersjön. Max 3-5 minuters aktivitet sen hem igen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av Hans » 6 mars 2008, 15:10

1980, tja då hade vi väl kunnat skramla ihop drygt 100 AJ 37. Med lite diversion och lågflygning hade nog svenskarna kunnat ställa till en del oreda i någon eller några baltiska hamnar. Nu vet jag inte exakt vad sovjeterna kunde ställa upp med för jaktförsvar där men man får inte förglömma att de svenska piloterna var avsevärt bättre. De fick mycket mer flygtid per år än sina sovjetiska motparter och desutom tränades de i att ta egna initiativ.

MVH

Hans

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av King Kong » 8 mars 2008, 12:16

Hans skrev:Nu vet jag inte exakt vad sovjeterna kunde ställa upp med för jaktförsvar där men man får inte förglömma att de svenska piloterna var avsevärt bättre. De fick mycket mer flygtid per år än sina sovjetiska motparter och desutom tränades de i att ta egna initiativ.
Intressant... :D

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av Axial » 9 mars 2008, 19:50

Nu vill inte jag vara den som är den och därigenom förstöra den mentala eldfesten men vi kanske ska skilja lite på 50- och 80-talen?

På 50-talet hade Sverige världens fjärde största flygvapen (i antal plan räknat). Visserligen hade Sovjetunionen tydligen världens näst största men det var väl utspritt över en lite större yta. Mot bakgrund av denna styrka är det väl närmast självklart att man inte såg attackföretag mot bland annat baltiska hamnar som något orimligt. Ett av de mer udda uttrycken för denna inställning är väl det närmast mytiska "flygplan 36" som påstås ha projekterats närmast uteslutande för att kunna bära en svensk atombomb till Leningrad.

Men säg den lycka som varar...

Utan att kunna peka på någon uppgiftskälla så tror jag nog inte att det är alltför vågat att påstå att vågskålen i början av 80-talet hade tippat över till rysk fördel. Så det hade kanske varit rätt vanskligt att skicka iväg ett gäng AJ37 för att anfalla mål i baltiska hamnar. Kanske hade man skickat med ett gäng JA37 också som skärm. Visserligen hade det nog varit den våtaste av drömmar för ÖB att kunna sänka landstigningstonnaget i sin hemmahamn, gärna tillsammans med lite specialtonnage men frågan är väl om man hade tagit risken att bli av med dyrbart attackflyg? Om vi antar att förlusterna ökar med avståndet till målet så kanske det varit mer ekonomiskt att låta båtarna segla åtminstone halvvägs till Sverige? Invasionsflottan hade naturligtvis haft sin egen skärm av jaktflyg men troligen inte lika många flygplan som över eget territorium. Det torde också ha funnits fler lv-batterier vid och omkring hamnarna än mitt ute på böljan.

Den svenska "högsjöflottan" var också betydligt starkare på 50-talet än 30 år senare, m a o så var matroserna inte lika beroende av attackflygets framgångar då som senare.

Vidare tror jag nog att dåtidens politiker (men nu spekulerar jag vilt) inte hade haft lika svårt att trycka igång mob-larmen som sina kollegor på 80-talet. Dessutom smög det sig väl nån gång under dessa 30 år in en tanke om "kustnära försvar" i försvarspolitiken? Och jodå, trots ett eller annat skämt om att man inte skulle fråga vilken kust som avsågs, så var det den svenska kusten man avsåg.

Till yttermera visso har jag litet svårt att tänka mig att Sverige skulle ha dragit igång nåt slags pre-emptive, right out of the blue-företag mot baltiska hamnar. Rimligen hade man ju väntat på vissa tecken på att en invasion var att vänta, som t ex att svenska radarmaster började falla som furor under en höststorm och att tätregementena ur 72. gardespansardivisionen började rulla ombord på roro-fartygen. Och om den lede fi verkligen avsåg dra igång en invasion över havet så är det väl inte orimligt att tänka sig att även han räknade med möjliga svenska attackföretag mot hamnarna? Och därmed ökade sitt luftförsvar. Naturligtvis lika sant 1950 som 1980 men den stora skillnaden är alltså sammanfattningsvis enligt mig att:
På 50-talet hade vi fler flygplan, både räknat i faktiska antal och relativt Sovjetunionen. Vi kunde alltså kosta på oss lite större förluster.
Den svenska flottan utgjorde en betydligt starkare "andra linje" även om KA troligen var lite vassare 1980 än 1950.
Den icke-flygande delen av det sovjetiska luftförsvaret, dvs sam-batterier och lv-artilleri kan väl tänkas ha varit betydligt farligare för anfallande attackflyg på 80-talet. Helt enkelt beroende på teknikutveckling. Visserligen gäller motsvarande för flygplanens motmedel. Men tänk er bara en sån sak som att ryssen parkerade ett par feta luftvärnsfregatter med lvrb strax innanför sin territoralvattengräns. Då blir det en ganska lång anflygning.

Fast vad begriper jag? Jag gjorde lumpen som stubbsnubblare :P

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av Bjernevik » 9 mars 2008, 21:55

Är benägen att hålla med Axial i den här frågan.

1980 var det svenska attackflyget i stort sett utrustat, utbildat och avsett för en enda sak - att skjuta sjömålsrobotar mot fartyg till havs. För den uppgiften hade man ett jättebra vapensystem, rb 04. Skulle man däremot ha gett sig på att anfalla hamnar och andra landmål så hade man varit hänvisad till frifallande bomber och attackraketer, samt kanske någon enstaka rb 05 som piloten var tvungen att manuellt styra in i målet. Förlusterna torde ha blivit avsevärda, och det för en högst tveksam nytta.

1950 var det en annan sak. Då hade man i princip bara frifallande bomber och attackraketer att tillgå, och då kan det ha varit en bra idé att satsa på större mål a la hamnar i hopp om att åtminstone försvåra en sovjetisk utskeppning. Överlevnadschanserna för eget flyg torde också ha varit avsevärt högre i och med att det sovjetiska luftförsvaret inte hade tillnärmelsevis den förmåga som det senare byggde upp under det kalla kriget.

Men även 1950 är det frågan om inte det svenska attackflyget hade gjort större nytta uppe i Norrland...

King Kong
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: 31 januari 2007, 22:30
Ort: Norrbotten

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av King Kong » 10 mars 2008, 22:38

Ok, vi kan alltså dra slutsatsen att förutsättningarna för att genomföra attackföretag mot mål i Baltikum runt 1980 var dåliga och skulle sannolikt inte ens försökas i händelse av krig, även om ambitionen eventuellt varit så tidigare under det kalla kriget.

Angående Robot 04 - finns det någon sorts utvärdering (eller liknande) över vapensystemets effektivitet mot sjömål...?

Så här i efterhand, vet man något om hur Rb 04 (senare versioner) hade fungerat i strid. (Jmf den franska Exocet som användes skarpt vid ett antal tillfällen med viss framgång - trots att det vid några tillfällen inte är helt klart att de avfyrade robotarna verkligen detonerade. Finns det några uppgifter om verklig precision osv idag? Vilka förväntingar hade man i verkligheten...???

Hur många Robotar hade Sverige egentligen runt år 1980...??

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av Hans » 10 mars 2008, 23:25

Axial & Bjernevik,

Delar i grund er uppfattning. Dock frågar jag mig om hurivida en J/A 21 eller en J 28 kunde flyga dit och tillbaka? Det kunde i alla fall en AJ 37'a. 1980 fanns f.ö. inte många JA.

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av Gutekrigaren » 11 mars 2008, 09:33

Hans skrev:Axial & Bjernevik,

Delar i grund er uppfattning. Dock frågar jag mig om hurivida en J/A 21 eller en J 28 kunde flyga dit och tillbaka? Det kunde i alla fall en AJ 37'a. 1980 fanns f.ö. inte många JA.

MVH

Hans
Kanske ännu intressantare: En A32?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av Hans » 11 mars 2008, 10:26

Gutekrigaren skrev:
Kanske ännu intressantare: En A32?

Mvh Petter
Dock inte 1950 :P :wink:

En 21R sägs ha 450km aktionsradie.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

ÖB's klubba.

Inlägg av Hans » 11 mars 2008, 12:08

Lite OT men fortfarande intressant, Attack - Piloternas vardag både fars och katastrof.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: ÖB's klubba.

Inlägg av Hans » 11 mars 2008, 12:20

År 1952
En krigsmaktsövning genomförs detta år samt ett antal eskaderövningar. I dessa
medverkar flygvapnet och besättningarna uppträder på samma sätt som tidigare
år. Det finns få dokument under detta år som beskriver flygets taktik och användning.
Detta medför att det finns tydliga indikationer på omfattande övningar
avseende anfall mot markmål, men det är svårt att bedöma samverkan.
En skrivelse från E1 berör anskaffningen av en ny bomb, men denna är tänkt för
operativ eller strategisk attack. De tilltänkta målen är flygfält, hamnar och staber
på djupet.
Det kan vara så att flygvapnet har tillräckligt med ammunition för att
klara förmågan DFU och att nya behov ska tillgodoses. Det kan även vara så att
det är en indikation på en ny taktik. Detta kan ses som en antydan till nya tider.
Samverkan bör ha förekommit. Även om det skrivs litet om det 1951- 52 måste
kunskapen funnits eftersom det under 1953 och 54 pratas om det i vardagliga
termer samt att det då finns ett etablerat samverkanssystem. Föregående års
genomförda övningar finns dessutom kvar i form av ett kunskapsarv.

Min fetstil.
http://www.annalindhbiblioteket.se/publ ... y_2033.pdf

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Attackföretag mot mål i Baltikum...

Inlägg av Psilander » 12 mars 2008, 22:40

Min uppfattning är ett sådant företag nog planerats "ad hoc" då mig veterligen Sverige aldrig funderat över SEAD vapen och mer dedikerade telekrigskärror(eller varianter av Lansen/ Viggen än de som flög i målflygdivisonen och de sista SK 37orna) som Tornado och Prowler under kalla kriget. Hade det ingått i krigsplaneringen hade nog vi införskaffat rätt vapen också som tex HARM, ALRAM eller SHRIKE till iallafall AJ 37 Viggen med erfarenheterna av ryska LV system från Vietnam och krigen i mellanöstern i färskt minne.

IOFS hae en SSRB varit trevligt att kombinera med anfall med sjömålsrobotar mot fartyg.

Skriv svar