"Hemvärnet" - "Reservister"

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

"Hemvärnet" - "Reservister"

Inlägg av Psilander » 20 oktober 2007, 10:31

Funderade över en ganska intressant sak, hemvärnet är/var en organisation för de gamla och unga som passerat mobiliseringsbar ålder. Varför utnyttjade man inte vissa människors önskan att bära vapen, trots att de inte ville vara yrkesmilitärer genom att sätta upp reservistförband av folk som är intresserade att genomföra tätare och fler repövningar etc, som en elit till de vanliga vpl förbanden under kalla kriget.

Idagsläget är väl det mer intressant, att utnyttja hemvärnet som reservist soldater snarare än som en klubb av skjutglada gubbar och ungdomar?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 20 oktober 2007, 12:16

I dagens samhälle borde man snarare göra om Hemvärnet till en styrka som kan användas som en reserv i samhället för insatser vid katastrofer och andra extraordinära tillfällen. De används ju redan nu till sådant men man kanske skulle betona den sidan av verksamheten mer på bekostnad av det militära.

Som du antyder borde man rekrytera även folk från mellanliggande årsgrupper. Kanske man skulle kunna krigsplacera folk som vill göra en insats på det planet i Hemvärnet. Kanske till och med en sammansmältning av Hemvärn och Civilförsvar vore på sin plats.

Ungefär så funkar Hemvärnet här i Norge. En vanlig vuxen man kan ansöka om krigsplacering där. Då gör han ett antal övningar årligen - mot betalning - och Hemvärnet kallas ofta ut till insats när det blir översvämningar, snöskred, stora idrottsevenemang och andra extraordinära händelser.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 20 oktober 2007, 17:05

Donkeyman skrev: Ungefär så funkar Hemvärnet här i Norge. En vanlig vuxen man kan ansöka om krigsplacering där. Då gör han ett antal övningar årligen - mot betalning - och Hemvärnet kallas ofta ut till insats när det blir översvämningar, snöskred, stora idrottsevenemang och andra extraordinära händelser.
Det är väl precis så det svenska hemvärnet fungerar?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 oktober 2007, 00:40

I dagarna pågår en ganska intensiv debatt inom FM hur/om man ska använda HV i sambamnd med terroristattacker. Personligen tror jag att HV ska hålla sig borta från den typen av verksamhet och överlåta detta till Polisen. Ska FM sättas in i samband med eventuella terroristattacker så är det Marinen och flyget i första hand. Eventuellt SSG och/eller MP. Det militära behovet av HV är nog överspelat. Dock fyller organisationen en funktion i samband med eftersök, översvämningar och liknande.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 21 oktober 2007, 00:58

Egentligen borde HV vara mer aktuellt än någonsin med tanke på hur invasionsförsvaret har bantats, nu vet inte jag hur mycket det kostar jmf med vpl, men HV kan mobiliseras väldigt snabbt och användas för att lösa väldigt många uppgifter, även vid terroristattacker, kravaller osv, nu menar inte jag att man skall sätta in dem mot terrorister och fotbollshuliganer, men de kan understödja polisen på andra områden där polisen inte räcker till för att de kraftsamlar mot en speciell händelse.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 oktober 2007, 08:59

Problemet består snarast av Hemvärnets kvalitet. Många över regelbundet men många övar också mindre än 20 timmar per år. En soldat som knappt har rört sin utrustning under ett eller flera år - vill man verkligen sätta in honom/henne i ett skarpt läge?

Jag är aktiv i organisationen själv och blir tyvärr ofta förvånad/chockad av vad jag ser hos vissa förband avseende kapacitet och färdigheter.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 21 oktober 2007, 14:18

mrsund skrev:Egentligen borde HV vara mer aktuellt än någonsin med tanke på hur invasionsförsvaret har bantats, nu vet inte jag hur mycket det kostar jmf med vpl, men HV kan mobiliseras väldigt snabbt och användas för att lösa väldigt många uppgifter, även vid terroristattacker, kravaller osv, nu menar inte jag att man skall sätta in dem mot terrorister och fotbollshuliganer, men de kan understödja polisen på andra områden där polisen inte räcker till för att de kraftsamlar mot en speciell händelse.
Vad gäller understöd till polisen så finns Beredskapspolisen som inrättades för några år sedan (men som mig veterligen bara använts en gång, vid stormen Gudrun).

Om beredskapspolisen på polisens hemsida: http://polisen.se/inter/nodeid=13511&pageversion=1.jsp

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 21 oktober 2007, 16:06

Jo förmodligen går det inte att göra i dagsläget, men synd är det att inte låta mäniskor som vill hjälpa till göra det och att inte använda de resurser vi lägger en massa pengar på.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 22 oktober 2007, 21:26

Rent juridiskt sett finns ju möjligheten att sätta upp förband med "krigsfrivilliga" kvar. Denna term användes under kalla kriget för att kunna ta emot hjälp från personer som annars inte omfattades av pliktlagstiftningen av olika orsaker.

Skriv svar