Medan jag minns - hågkomster

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Erik Karlsson
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 januari 2023, 18:58
Ort: Kiruna

Re: Medan jag minns - hågkomster

Inlägg av Erik Karlsson » 3 februari 2023, 15:27

Hans skrev:
3 februari 2023, 14:09
Välkommen Erik.

Har du mer att berätta?

MVH

Hans
Tack! Jag bara dök ner här i er tråd!

Pappa var tyvärr väldigt hemlig kring det hela. Ända in i döden! Lite har han berättat, jag hade gärna velat veta mer. Den beskrivning som Stellan angivet ovan är lik den som pappa berättade.
Han har dock berättat om rekryteringen till FRA.
Under intervjun fick han inte veta vad han skulle jobba med eller vart, han fick bara svara om han ville ha jobbet. Den märkligaste intervjun han varit med om sa han. Han sa alltid att han jobbat vid en firma som inte fanns.
Jag har hans medalj kvar från FRAs militära sektion.
Han var kapten och innan tiden på FRA så var han bland annat en del av specialoperationerna som jobbade med fjärrspaning.

☺️

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Medan jag minns - hågkomster

Inlägg av kblomster » 3 februari 2023, 16:12

Erik Karlsson skrev:
3 februari 2023, 13:33
kblomster skrev:
21 augusti 2012, 23:37
Intressant tråd. Stellan bör ha varit ungefär samtida med min far (ryckte troligtvis in 1964). Jag vet att han var signalist men visste länge inget om vad han faktiskt sysslade med eftersom han länge menade att det nog fortfarande var hemligt; han har först på senare år sagt ett eller annat om att han huvudsakligen sysslade med signalspaning som (tydligen ovanligt) främst var på uppdrag av SÄPO, inte av FRA. Enligt vad jag förstått spanade/pejlade man alltså efter sovjetiska spioner i Sverige och de små sändare de använde för att skicka meddelanden österut. Jag vet dock faktiskt inte vilket regemente han utbildades på; han har dock nämnt att han en tid var förlagd i Sundbyberg/Rissne och då gissar jag att det var utbildning på ATS han sysslade med där. Borde verkligen be honom berätta mer om detta nästa gång jag pratar med honom.
Hej! Vad intressant! Min pappa var enhetschef under den tiden samtidigt som Stellan på FRAs militära sektion, så han borde rimligtvis ha känt eller stött på din far.
Min pappa har tyvärr gått bott. Men hade varit roligt att fått veta mer.
Vem var din far? Pappa berättade en del om sina kollegor ☺️
Min far heter liksom jag Blomster men han var bara en enkel värnpliktig vad jag vet, tror inte han lämnade några större avtryck på FRA. Det han har berättat för mig är väl ungefär det jag skrev ovan, inte några detaljer. Men han är fortfarande vid god vigör och minnet är det inte heller något fel på så jag kan ju fråga honom om han kan tänka sig att berätta mer om vad han minns. Underrättelsesekretessen gäller väl rent formellt i 90 år numera men jag tror knappast han kan ha haft insyn i något som skulle kunna skada dagens underrättelsearbete, och inga skarpa operationer heller.

Erik Karlsson
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 januari 2023, 18:58
Ort: Kiruna

Re: Medan jag minns - hågkomster

Inlägg av Erik Karlsson » 3 februari 2023, 16:30

kblomster skrev:
3 februari 2023, 16:12
Erik Karlsson skrev:
3 februari 2023, 13:33
kblomster skrev:
21 augusti 2012, 23:37
Intressant tråd. Stellan bör ha varit ungefär samtida med min far (ryckte troligtvis in 1964). Jag vet att han var signalist men visste länge inget om vad han faktiskt sysslade med eftersom han länge menade att det nog fortfarande var hemligt; han har först på senare år sagt ett eller annat om att han huvudsakligen sysslade med signalspaning som (tydligen ovanligt) främst var på uppdrag av SÄPO, inte av FRA. Enligt vad jag förstått spanade/pejlade man alltså efter sovjetiska spioner i Sverige och de små sändare de använde för att skicka meddelanden österut. Jag vet dock faktiskt inte vilket regemente han utbildades på; han har dock nämnt att han en tid var förlagd i Sundbyberg/Rissne och då gissar jag att det var utbildning på ATS han sysslade med där. Borde verkligen be honom berätta mer om detta nästa gång jag pratar med honom.
Hej! Vad intressant! Min pappa var enhetschef under den tiden samtidigt som Stellan på FRAs militära sektion, så han borde rimligtvis ha känt eller stött på din far.
Min pappa har tyvärr gått bott. Men hade varit roligt att fått veta mer.
Vem var din far? Pappa berättade en del om sina kollegor ☺️
Min far heter liksom jag Blomster men han var bara en enkel värnpliktig vad jag vet, tror inte han lämnade några större avtryck på FRA. Det han har berättat för mig är väl ungefär det jag skrev ovan, inte några detaljer. Men han är fortfarande vid god vigör och minnet är det inte heller något fel på så jag kan ju fråga honom om han kan tänka sig att berätta mer om vad han minns. Underrättelsesekretessen gäller väl rent formellt i 90 år numera men jag tror knappast han kan ha haft insyn i något som skulle kunna skada dagens underrättelsearbete, och inga skarpa operationer heller.
Tack för svar! Ja jag tror det är 90år. Hoppas man lever sen när det släpps lite mer info, hade varit spännande att veta.
Min pappa ledde värnpliktiga på FRA där i början på 70-talet, så fråga gärna din far om han vet vem Orvar Karlsson var. Och om han har något mer att berätta.

Skriv svar