Kasernerna och Fortverket

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Kasernerna och Fortverket

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 juli 2007, 09:22

Är det någon som kommer ihåg när kaserner och andra militära anläggningar överläts till Fortverket? Hur mycket betalade Fortverket?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kasernerna och Fortverket

Inlägg av MD650 » 30 juli 2007, 11:11

Stellan Bojerud skrev:Är det någon som kommer ihåg när kaserner och andra militära anläggningar överläts till Fortverket? Hur mycket betalade Fortverket?
Ett svagt minne säger mig att det var någon gång kring mitten på 90-talet.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kasernerna och Fortverket

Inlägg av Hans » 30 juli 2007, 11:22

Varför inte göra som Hexmaster brukar göra, skicka dem ett e-mail och fråga.

http://www.fortv.se/default.aspx?id=3

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 31 juli 2007, 22:36

Hämtat från http://www.vagverketproduktion.se/uploa ... /1011.html
FORTV har inte sluppit undan 90-talets förändringsvindar. Fortifikationsförvaltningen (FORTF) avvecklades i juni 1994 och samtidigt bildades Fortifikationsverket. Från att tidigare varit ett tekniskt verk fick man nu en mer förvaltande roll nämligen att företräda staten för ett av de största fastighetsbestånden i landet. Tre år senare överfördes Försvarsmaktens resurser för fastighetsdrift till FORTV som innebar att personalstyrkan vid verket utökades med 1 700 personer. Ledning och stab förlades till Eskilstuna och landet delades in i tre regioner med regionkontor i Kristianstad, Eskilstuna och Boden. I dag är personalstyrkan cirka 1 600 personer.
Huruvida FortF förvaltade kaserner (som ingår i fredsorganisationen) vet jag inte, däremot vet jag att de ansvarade för bergrum och andra byggnader i krigsorganisationen.

Skriv svar