Milosambandsbataljoner

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Arn
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 juli 2007, 17:08
Ort: Stockholm

Milosambandsbataljoner

Inlägg av Arn » 23 juli 2007, 17:41

Hej,

Jag gjorde värnplikten 97/98 för att krigsplaceras på 201.MiloSbBat med mob-område NN sydost Östersund.

Under vilken tidsperiod fanns dessa bataljoner och till vilken del av krigsorganisationen tillhörde de?

När jag kikar på OOB 89-91 av Bengt Larsson så ser jag bara sambandsplutoner, varav en har beteckningen 201.sbplut, likadant för 601:a i Milo ÖN.

Vilka förband hade till uppgift att säkerställa samband på Milonivå (FTN med RL/Televäxel) 89-91?

Är dessa bataljoner idag ersatta av transmissionsbataljoner som betjänar både Armén, Marinen och Flygvapnet?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Milosambandsbataljoner

Inlägg av Stellan Bojerud » 23 juli 2007, 18:49

Ursprunget finner du i VK 2. Fram till 1939 var Milo en ren krigsorganisation. De blev enligt FB 1942 både freds- och krigsförband. 201 kommer från gamla (till 1966) numreringen av Milo:
I KRISTIANSTAD
II ÖSTERSUND
III SKÖVDE
IV STOCKHOLM (STRÄNGNÄS)
V KARLSTAD
VI BODEN
VII VISBY

Milosbbat var under kalla krigets period "avkastningsförband" d v s de vpl utbildades för Fördelningsstabsbataljon och överfördes vid tredje KFÖ till Milosbbat eller Milostabsbat.

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Inlägg av Chrein » 23 juli 2007, 22:40

Några sambandsplutoner med angivna nummer existerade inte som fristående krigsförband vid den angivna tidpunkten. Sannolikt har författaren inte haft tillgång till korrekt information om miloförbanden.

Milosambandsbataljonerna var, åtminstone från mitten av 1970-talet, grundrekryterade. Vissa delar, bl a radiolänkkompanierna, torde alltid ha grundrekryterats. Orsaken är att skillnaden mellan milosambandsbataljon och fördelningsstabsbataljon i tekniskt avseende var för stor för att omhändertas genom omskolnings-KFÖ. Fram till 1970-talets början fanns dessutom radiolänk endast i milosambandsbataljon, och användes bl a för att förstärka fördelningsnivån. Milosambandsbataljon var ett mycket intressant förband ur (sambands-)taktisk synvinkel, därför att något normaluppträdande eller någon normalgruppering inte kunde tillämpas, utan de flesta uppgifter innebar tillfällig indelning. Batljonen kan närmast liknas vid en Legolåda.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 23 juli 2007, 23:38

Mobbade inte milosambandsbat i Häggenås 3mil norr östersund=?

Arn
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 juli 2007, 17:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Arn » 24 juli 2007, 01:16

Aha, intressant!
:)
Uppgiften för den dåvarande mobila digitala televäxeln som jag förstod det i slutet av 90-talet var ju att vid behov förstärka sambandsplatser på milo eller annan hög nivå alt förstärka civil infrastruktur, antingen genom att flytta in delar av växeln i mindre bergrum om det skulle uppstå problem med de befintliga systemen, eller skapa nya sambandsplatser i skog och bebyggelse.

Vid utbildningen var det 4 växel-grupper som användes, men i krigstid kan jag inte säga hur många som hade mobiliserats, enligt uppgift skulle det bara vara 3 st vxl i den sk förmedlingsplutonen som ingick i sambandsförstärkningskompaniet.
Vi övade en hel del med stomnät-radiolänk samt optokabelpluton som också utbildades till 201:a det året.
Det mest udda var att flytta in en del av miljöskåpen med kretskorten in i ett mindre bergrum och sen ut igen, det var en lustig övning kan jag säga, ett under att det fungerade med alla kablar överallt.
Antagligen hade de olika radiolänk-grupperna & resp växelgrp spritts ut i milot (efter behov) och eventuellt angränsade milon, lite som legobitar (lego va kanon juh) precis som du skriver hehe, ett ganska utspritt förband mao, med en hel del små 4-8pers grupper utspridda över hela milot.
Känns detta igen macken/chrein?

Jag antar att det då under "Garbo"-åren fanns en MiloSbBat motsv 201 med televäxel samt stomnät-radiolänk för att ersätta och förstärka FTN om de nu hade hunnit mobilisera något i Milo NN förstås?

En annan fråga jag undrade över är hur milo-förstärknings samband ser ut idag, hur blev det, jag vet att det talades om att lägga ned armens milosbbataljoner när jag muckade -98 och skapa en ny typ av bataljoner som skulle vara gemensam för både Armén, Flygvapnet och Marinen, tror de kallade idén för transmissionsbataljoner.

Arn
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 juli 2007, 17:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Arn » 24 juli 2007, 01:20

hmm...det där med mob-plats kan nog stämma hehe, blandar antagligen ihop minnen med slutövningen före muck

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Inlägg av Chrein » 24 juli 2007, 06:59

Televäxeln, en abonnentväxel från Philips som i FM benämns Televäxel 400, lever sedan början av 90-talet i högönsklig välmåga i sin fasta variant som garnisonsväxlar, dock moderniserade både vad avser hård- och mjukvara. De transportabla varianterna Televäxel 403 (lastbilstransportabel, två hyddor) resp Televäxel 405 (bär/släpbar) har idag ingen given plats i organisationen.

Den organisation du beskriver förefaller - som så ofta - ha varit en utbildningsorganisation, betingad av personalomsättningsbehovet i krigsförbanden, men iblan även för att skapa en mera övningsvänlig utbildningsorganisation i krigsorganisationen.

Det du beskriver, att bygga upp en ledningsplats eller sambandsknutpunkt från komponentnivån tilll färdig plats, var det speciella - och krävande - med milosambandsbataljon.

Milosambandsbataljonerna lades ner i samband med FB 2000. Vissa försök har gjorts med efterföljare, och det som just nu har störst släktskap är FHQ betjäningsförband i NBG.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Milosamband

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 juli 2007, 09:43

Chrein skrev:Några sambandsplutoner med angivna nummer existerade inte som fristående krigsförband vid den angivna tidpunkten. Sannolikt har författaren inte haft tillgång till korrekt information om miloförbanden.

Milosambandsbataljonerna var, åtminstone från mitten av 1970-talet, grundrekryterade. Vissa delar, bl a radiolänkkompanierna, torde alltid ha grundrekryterats. Orsaken är att skillnaden mellan milosambandsbataljon och fördelningsstabsbataljon i tekniskt avseende var för stor för att omhändertas genom omskolnings-KFÖ. Fram till 1970-talets början fanns dessutom radiolänk endast i milosambandsbataljon, och användes bl a för att förstärka fördelningsnivån. Milosambandsbataljon var ett mycket intressant förband ur (sambands-)taktisk synvinkel, därför att något normaluppträdande eller någon normalgruppering inte kunde tillämpas, utan de flesta uppgifter innebar tillfällig indelning. Batljonen kan närmast liknas vid en Legolåda.
Jag skriver om 1960-talet. Radiolänkkompanierna var exklusiva och grundutbildade. Delar av Milostabs- och Milosbbat grundutbildades under s k Miloår. Detta gällde de delar som hanterade tekniskt avvikande materiel. Kryptörer, telefonister, ordonnanser, bilförare, kockar, vaktsoldater o s v överfördes från fördelningsförband.

Jag gjorde 1966 KFÖ vid Milo NN. Jag arbetade som chef sambandscentralen i treskift jämte två fanjunkare ur FV (yrkesbefäl). Vi hade fyra vpl uoff 2.gr (=serg) ur Flottan samt två furirer ur KA som kryptörer. Härtill en mängd lottor ur FV och Marinen.

Jag uppfattade det som Milostabsbat betjänade MB fasta anläggningar. Milosambandsbataljonen betjänade MB samband inom Milo och till ev fördelningar inom området. Minns jag rätt fanns det då tio fördelningar. De numrerades fram till 1963 med romerska siffror. Milo fick geografiska benämningar omkr 1966 dessförinnan romerska siffror.

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Inlägg av Chrein » 24 juli 2007, 12:06

Stämmer. Milosambandsbataljonerna utvecklades under 1970- och 1980-talen till att kunna fler konster, i samband med detta, samt för att skapa bättre balans inom signaltrupperna mellan grundrekryterade och överföringsförband, gjordes milosambandsbataljonerna till grundrekryterade förband.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 12 januari 2008, 17:43

Va det i dessa förband som signalkontrollterrängbil 9397 hörde hemma?

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Milosambandsbataljoner

Inlägg av Forskaren » 2 maj 2012, 19:46

Tar upp en fråga med anknytning till den gamla tråden milosambandsbataljoner. Det nämns i tråden att milosambandsbataljonerna ju omsattes genom GU fr.o.m 1970 - talet. Samtidigt förekom ju s.k. miloår på signaltruppernas fredsförband redan tidigare. Frågan är vad som konkret kom att skilja senare års förbandsomsättning vid GU av milosbbat från miloåren . Om det vid tidigare miloår bara utbildades för befattningar som var knutna till organisationsbestämmande mtrl som bara fanns i milosbbat och milostabsbat, låter det ju som det blev ganska tråkiga utb.år utan möjligheter till riktiga förbandsövningar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Milosambandsbataljoner

Inlägg av MD650 » 2 maj 2012, 20:05

Stellan B borde kunna svara.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Milosambandsbataljoner

Inlägg av Stellan Bojerud » 2 maj 2012, 21:01

Tyvärr inte. Jag lämnade Sign för Inf 1974 och har ingen koll på senare tider vad gäller Sign.

Sann anekdot: RO/Kn F ombads ta avsked ur Sign Res enär de sambandssystem han behärskade var föråldrade. Han ringde mig, som var C Terrsekt I 1/Fo 44, och frågade om vi hade behov av en resoff. Jag frågade vilka system han kunde och han uppgav att de var föråldrade. Mitt svar: "Hos infanteriet är dessa en hisnande framtidsversion!"

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Milosambandsbataljoner

Inlägg av Erik Ljungberg » 3 maj 2012, 08:19

Forskaren skrev:Tar upp en fråga med anknytning till den gamla tråden milosambandsbataljoner. Det nämns i tråden att milosambandsbataljonerna ju omsattes genom GU fr.o.m 1970 - talet. Samtidigt förekom ju s.k. miloår på signaltruppernas fredsförband redan tidigare. Frågan är vad som konkret kom att skilja senare års förbandsomsättning vid GU av milosbbat från miloåren . Om det vid tidigare miloår bara utbildades för befattningar som var knutna till organisationsbestämmande mtrl som bara fanns i milosbbat och milostabsbat, låter det ju som det blev ganska tråkiga utb.år utan möjligheter till riktiga förbandsövningar.
Hur det var på 70-talet vet jag inte men senare genomfördes det förbandsövningar under GU med Milosbbat. Bataljon var ett fältförband med samma omsättningstakt som Fördstabsbat. Gick utmärkt att upprätta stabsplats, bygga nät, köra lite samband och sen börja om igen som förbandsövning under GU.

/Erik

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Milosambandsbataljoner

Inlägg av Sarvi » 3 maj 2012, 08:25

Erik Ljungberg skrev:Gick utmärkt att upprätta stabsplats, bygga nät, köra lite samband och sen börja om igen som förbandsövning under GU.
Usch ja. Efter timmars slit med att allt ovanstående göra ett sambandsprov - "QSL? QSL." - och sen riva och packa allt och köra två kilometer för att göra om skiten igen... och igen... och igen. Repetition är kunskapens moder.

/Stabskryptör Sarvi

Skriv svar