Skiss om svenska stående förband från 1982

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skiss om svenska stående förband från 1982

Inlägg av MD650 » 7 juni 2008, 23:14

Vysotskij skrev: Detta påminner mig om en annan sak jag undrat över:
Var lika många stridsvagnsbesättningar krigsplacerade per förband som det fanns stridsvagnar? Jag kan se många anledningar att kriga minst dubbelt så många besättningar som vagnar. (Bortsett för risken för bortfall vid mob så borde det öka tillgängligheten och uthålligheten hos strvförbanden ganska radikalt om inte varje vagn är beroende av en besättning 24/7).

Om mitt resonemang stämmer borde man ha en högre kvot pansar/infanteri bland GU-förbanden ('stående', med Geijers terminologi) än i krigsförbanden.

(Givetvis är även våra strfbesättningar högkvalificerade :wink: , men det är ju efter att Stormakten fallit bort...)
Det fanns en reservpluton på varje strvkomp som innehöll lite "extrapersonal". Motsvarande fanns även på pskkomp och bpvkomp men var grupp resp. tropp.
Senare fanns den reservplutonen på trkomp.
Där ingick personal till besättningar. Dessutom fanns det en mobreserv med lite extrapersonal att tillgå.

Men i huvudsak var det en besättning/ vagn. Det fanns definitivt inte dubbla besättningar.
:)

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Skiss om svenska stående förband från 1982

Inlägg av Erik Ljungberg » 9 juni 2008, 13:45

Under delar av 80-talet, kanske under längre tid, fanns det på ett flertal regementen runt om i Sverige speceilla beredskapskompanier. Deras utbildning låg i motfas mot den vanliga årsklassen. När den vanliga utbildningsbataljonen var som minst och mest oövad, skulle de vara färdiga med sin grundläggande utbildning. De utgjorde sen en form av stående lätt förband för bevakning, förstörande av vägar, hamnar mm.

Detta tillsammans med grundutbildningsförband, skolförband, hemvärn och framförallt de blå gjorde att ÖB hade en viss styrka att själv disponera.

/Erik Ljungberg

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Skiss om svenska stående förband från 1982

Inlägg av Vysotskij » 10 juni 2008, 13:13

MD650 skrev: Men i huvudsak var det en besättning/ vagn. Det fanns definitivt inte dubbla besättningar.
650 vagnar med besättningar krigsplacerade i tio år borde innebära 65 vagnsbesättningar utbildade per år. Utslaget på sex-sju pansarregementen innebär det ett knappt kompani (hälften av strv i pbat) per regemente och år. Låter i och för sig rimligt.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Skiss om svenska stående förband från 1982

Inlägg av Vysotskij » 29 oktober 2012, 20:48

Enligt Arménytt 5/69 fanns i strvkomp 103 18 man reservbesättning. Om jag tänker rätt blir det totalt en och en halv besättning per vagn. Tillkommer eventuella 'högre' reserver.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skiss om svenska stående förband från 1982

Inlägg av MD650 » 29 oktober 2012, 20:52

Vysotskij skrev:Enligt Arménytt 5/69 fanns i strvkomp 103 18 man reservbesättning. Om jag tänker rätt blir det totalt en och en halv besättning per vagn. Tillkommer eventuella 'högre' reserver.
Det torde ha varit personal ur reservpluton/-tropp.
Var det enbart strvpersonal?
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Skiss om svenska stående förband från 1982

Inlägg av Stellan Bojerud » 29 oktober 2012, 21:12

Israelerna hade 2 besättningar per stridsvagn men för krigsbytesvagnar ex-SSSR inte färre en 7 besättningar per vagn p g a dålig arbetsmiljö.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Skiss om svenska stående förband från 1982

Inlägg av Vysotskij » 29 oktober 2012, 21:39

MD650 skrev:
Vysotskij skrev:Enligt Arménytt 5/69 fanns i strvkomp 103 18 man reservbesättning. Om jag tänker rätt blir det totalt en och en halv besättning per vagn. Tillkommer eventuella 'högre' reserver.
Det torde ha varit personal ur reservpluton/-tropp.
Var det enbart strvpersonal?
:)
Vet ej, men med tanke på att teckningen visar en kille med telehjälm, att reservpluton inte finns i pskkomp och att de två reservgrupperna innehåller vardera 9 pers (dvs en strvplut) var det min gissning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skiss om svenska stående förband från 1982

Inlägg av MD650 » 29 oktober 2012, 21:48

Vysotskij skrev: Vet ej, men med tanke på att teckningen visar en kille med telehjälm, att reservpluton inte finns i pskkomp och att de två reservgrupperna innehåller vardera 9 pers (dvs en strvplut) var det min gissning.
Låter rimligt.
:)

Skriv svar