Antal pansarskott i armén?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Antal pansarskott i armén?

Inlägg av Rickard » 21 juli 2007, 17:39

När jag gjorde värnplikten var det någon officer som nämnde att Sverige hade köpt ett "mycket stort antal" pansarskott, men att det var hemligt exakt hur många. Med tanke på att det är engångsvapen minns jag att jag kände mig lite bekymrad hur pass få som vårt kompaniet var utrustat med (kanske 5-6 st enbart). Kanske fanns det dock fler i brigadens underhållsdelar som skulle föras fram eftersom.

Men hur som helst till min fråga, är det i dag fortfarande hemligt hur många p-skott m/86 som köptes in? Någon exakt siffra är jag inte ute efter, utan mer om det ungefär rörde sig om 10.000 eller 100.000 eller ?

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 23 juli 2007, 21:20

Skulle tro att det verkliga antalet ligger någonstans mitt emellan de siffror du själv angett, troligtvis närmare det större talet. Tanken var väl att detvar liknande prylar som skulle tillverkas av K-företag vid ett skymmningsläge.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 23 juli 2007, 22:15

Stivne skrev:Skulle tro att det verkliga antalet ligger någonstans mitt emellan de siffror du själv angett, troligtvis närmare det större talet. Tanken var väl att det var liknande prylar som skulle tillverkas av K-företag vid ett skymmningsläge.
Tack för svaret!

Vad är / var ett K-företag?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 23 juli 2007, 23:39

Rickard skrev:Vad är / var ett K-företag?
Företag som hade avtal med staten om att förbereda viss produktion i krigstid.

Skriv svar