Regementsskyttebataljon

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Regementsskyttebataljon

Inlägg av MD650 » 9 april 2007, 13:31

Hittade den benämningen i utkastet till Tillägg till infanterireglemente Pansarvärnstropp.
Utkastet är från så sent som 1977.
Nån som känner till nåt om benämningen?
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 9 april 2007, 16:26

Ett tag var det väl tal om att klassa ner IB66 till skytteregementen? Kan det inte vara så att utkastet togs fram när detta var aktuellt?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 april 2007, 18:00

Bjernevik skrev:Ett tag var det väl tal om att klassa ner IB66 till skytteregementen? Kan det inte vara så att utkastet togs fram när detta var aktuellt?
Det är möjligt.
Jag har aldrig hört talas om det.
Skulle vara intressant att höra mer om det.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Inlägg av ola » 9 april 2007, 18:50

Kolla med en som kallas zizka.
Han har koll på det mesta o. allt

MatsB
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 juni 2006, 23:37
Ort: Uppsala

Inlägg av MatsB » 9 april 2007, 19:23

MD650 skrev:
Bjernevik skrev:Ett tag var det väl tal om att klassa ner IB66 till skytteregementen? Kan det inte vara så att utkastet togs fram när detta var aktuellt?
Det är möjligt.
Jag har aldrig hört talas om det.
Skulle vara intressant att höra mer om det.
:)
Jag har ett vagt minne från sent 70-tal av detta. När det både stod klart att det inte fanns resurser att uppgradera alla IB66 till IB77, och att man av politiska skäl ville minska på antalet brigader, tror jag att regementen var ett alternativ som diskuterades för icke-uppgraderade IB66.

(Som redan diskuterats i andra trådar, lekte armén kurragömma med politikerna och lyckades hålla kvar det mesta av krigsförbanden trots att antalet brigader minskade, helt enkelt genom att omorganisera förbanden så att de blev fristående från brigaderna.)

Jag vet/minns tyvärr inte mer, det vore kul om någon med bättre minne kunde fylla på.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 april 2007, 20:29

MatsB skrev: Jag har ett vagt minne från sent 70-tal av detta. När det både stod klart att det inte fanns resurser att uppgradera alla IB66 till IB77, och att man av politiska skäl ville minska på antalet brigader, tror jag att regementen var ett alternativ som diskuterades för icke-uppgraderade IB66.

(Som redan diskuterats i andra trådar, lekte armén kurragömma med politikerna och lyckades hålla kvar det mesta av krigsförbanden trots att antalet brigader minskade, helt enkelt genom att omorganisera förbanden så att de blev fristående från brigaderna.)

Jag vet/minns tyvärr inte mer, det vore kul om någon med bättre minne kunde fylla på.
Det låter troligt.
Man "gömde" ju sex förband av brigadstorlek i gränsregementena.
:)

Skriv svar