Operativ förflyttning?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 2 april 2007, 15:59

J.K Nilsson skrev:
FNP skrev:
Robert Lindqvist skrev:Sjötransport var något jag har missat helt.
Ja, de flesta svenskar gör vanligtvis det. :(
Färjan Helsingborg - Helsingör gör att man inte tror på att båtförflytta krigsförband som skall vara framme i tid.

J.K Nilsson
...och då har vi inte ens tagit upp flytransportalternativ, som FlyME.... :D

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 2 april 2007, 20:35

Om jag inte minns fel så båtförflyttade man till och med delar av amfibiebataljoner under 90-talets slut, till Norrland vill jag minnas att det var. Och då var det inte på deras egna kölar jag avser.

Styrketillväxten på Gotland var väl också tänkt att ske genom transport på köl, men då gällde det väl främst personal och inte materiel (tyngre mtrl).

Mvh

Stivne

MatsB
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 juni 2006, 23:37
Ort: Uppsala

Inlägg av MatsB » 2 april 2007, 22:19

Stivne skrev:Styrketillväxten på Gotland var väl också tänkt att ske genom transport på köl, men då gällde det väl främst personal och inte materiel (tyngre mtrl).

Mvh

Stivne
Åtminstone delvis. I Fortforum skrev anak KNIL helt nyligen följande:
anak KNIL i Fortforum skrev:Vid beredskapshöjningar avsågs ARLANDA, BARKARBY och BROMMA utnyttjas för att först flyga stabspersonal och därefter trupp till GOTLAND och ÖN. Hela Linjeflygs flygplansflotta avsågs ianspråktagas liksom svenskregistrerade ur SAS.

Operation "GUTEN" avsåg överföring av trupp till GOTLAND och omfattade såväl luft- som sjötransporter. Förbanden på GOTLAND bestod i regel av en G-omgång och en F-omgång, där G står för gotlandsdelen och F för fastlandsdelen. Systemet användes även i ÖN.

Fogruppstaben STORUMAN hade t ex F-del i SALA och G-del i STENSELE.

F-delen mobiliserade i Stockholmsområdet där uniformer och handeldvapen m m var förrådsställda men den tunga materielen var förrådsställd på GOTLAND resp i ÖN.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 2 april 2007, 22:19

Stivne skrev:Styrketillväxten på Gotland var väl också tänkt att ske genom transport på köl, men då gällde det väl främst personal och inte materiel (tyngre mtrl).
I den så kallade "Guten" så ingick både sjö- och flygtransporter av personal till Gotland. Den tyngre materielen fanns dock redan där.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 8 maj 2007, 13:42

Robert Lindqvist skrev:Jag tänkte mig ett fullt mobiliserat totalförsvar. vi är ännu inte i krig. inga stridshandlingar mot svenska förband eller områden.

Man kan för diskussionen anta att Finland är i krig mot SSSR sedan 1 vecka. SSSR håller norra Finlad fam till linjen Torneälv-Uleåborg-Kajana. Och nu håller han på att bygga upp sina stridskrafter i området. Betydligt mer än vad som kan behövas för att hålla tagen terräng. Risken är överhängande att han tänker gå västerut över Torneälv.
Inga tecken på att han sammlar eller förbereder överskeppningstonage i östersjöhamnarna.
Därför vill Hkv omgruppera Pansarfördelningen för att ha nåt hårt att slå i huvudet på "Stäppens Söner" om dom kommer västerut.

Det var min utgångspunkt.

FNP har rätt i att "många tåg blir det..." En vecka låter ganska rimligt när man tänker på saken. Och då dyker nästa fråga upp. Går det överhuvudtaget att dölja en sån operation? För motståndaren alltså. Är operativ överaskning bara att glömma eller?

När infördes "stridsfordons-transport-lastbilarna" ( vet inte vad dom kallas, men det är sånna man kör grävskopor och liknande på )? Hur många fanns det?
Jag har mycket svårt att tänka mig att man i det läge du beskriver tar den skånska pansardivisionen och kör mot milo ÖN. Det borde nämligen vara ett drömscenario för Stavka: Det största markstridshotet mot en invasion av södra Sverige dras från hemmaplan i en sårbar förflyttning till en terräng där de är mindre användbara.

Från sovjetisk sida skulle jag låta förbandet påbörja sin marsch och låta någon brigad komma en bra bit in i Jämtland och Ångermanland innan jag fingerar eller påbörjar invasionsuppladdning i södra Östersjön. I det läget har de svenske möjligheten att vända och eventuellt finna att återmarschen blir lite bökigare än ditvägen, eller lämna milo S tomt på kompetenta anfallsförband. I båda fall blir Sveriges läge betydligt sämre än om fördelningen grupperas som tänkt.

Så jag tror att man skulle överväga att skicka PB 9 och möjligen även kusinerna från Strängnäs eller Enköping, men framför allt infanteriförband, norrut i det läge som beskrivs. Att någon av de skånska brigaderna skulle hamna norr om Mälaren håller jag för osannolikt. Den fördröjningsstrid som skulle föras i Norrland sköts effektivare av andra förband än dem med tungrots-r i stället för snödräkter och myggolja.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 maj 2007, 17:28

Vysotskij skrev: Den fördröjningsstrid som skulle föras i Norrland sköts effektivare av andra förband än dem med tungrots-r i stället för snödräkter och myggolja.
Övningen Nordanvind -91 påvisade med all tydlighet att mekaniserade förband i ÖN hade sitt fulla berättigande. Norrlandsbrigaderna hade mycket svårt att anfalla med något stridsvärde att tala om i den tg.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 10 maj 2007, 17:36

MD650 skrev:
Vysotskij skrev: Den fördröjningsstrid som skulle föras i Norrland sköts effektivare av andra förband än dem med tungrots-r i stället för snödräkter och myggolja.
Övningen Nordanvind -91 påvisade med all tydlighet att mekaniserade förband i ÖN hade sitt fulla berättigande. Norrlandsbrigaderna hade mycket svårt att anfalla med något stridsvärde att tala om i den tg.
:)
Det håller jag med om. Men det borde ha funnits plats både för fler mekförband i norr och en bibehållen pansardivision i Skåneland. Och de förband som avsågs för ÖN borde utbildats åtminstone norr om Mälaren.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 maj 2007, 17:56

Vysotskij skrev: Det håller jag med om. Men det borde ha funnits plats både för fler mekförband i norr och en bibehållen pansardivision i Skåneland. Och de förband som avsågs för ÖN borde utbildats åtminstone norr om Mälaren.
Instämmer!
:)

Skriv svar