Mobiliseringstider -realistiska?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re:

Inlägg av Axial » 6 maj 2009, 16:33

MD650 skrev:
Urban skrev:När jag gjorde värnplikten fick man höra att vårt förband, 5. pansarvärnshelikopterkompani, skulle vara snabbmobiliserbart och därför tog man i stort sett ut enbart norrlänningar för detta förband då det var mobplacerat i Boden/norr om Boden. Tanken var även så att om man flyttade för långt söderut efter GU så skulle man tydligen bli omplacerat till annat förband. Det är min minnesbild iallafall.
Det låter rimligt.
Många av gränsjägarförbanden och värnförbanden var lokalrekryterat.
:)
Man ska inte heller glömma att många av de så kallade bygderegementena till stor del bestod av soldater som bodde inom länet. Dessutom försökte man inom kompanierna hitta folk som bodde nära respektive mobförråd så att dessa kunde fungera som "mobförberedare".

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Mobiliseringstider -realistiska?

Inlägg av Sarvi » 6 maj 2009, 21:45

Jag funderar på hur "fortsättningen" skulle se ut. Dvs när ett förband bedömdes färdigmobbat och skulle ut i strid. Vid läsning av alla minnesböcker, memoarer mm så är det slående hur länge som slutövningar och större övningar planerades i förväg. Minst ett år i förväg verkar vara normen för en slutövning. Och då visste högre befäl hur "fienden" (B-styrkan) såg ut, var den skulle sättas in och inte sällan hade man också kännedom om "fiendebefälens" egenheter. Allt detta får mig att fundera på hur i hela friden det hade gått i det stora fosterländska kriget, där fienden knappast skulle anmäla sin ankomst flera månader i förväg.

Skriv svar