Gradbeteckningar Fördchef och Armekår?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
mattias101
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
Ort: Köpenhamn

Gradbeteckningar Fördchef och Armekår?

Inlägg av mattias101 » 2 mars 2007, 03:45

Vilken grad(er) hade en fördelningschef och har det funnits armekårer (dvs flera fördelningar samlade)?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Gradbeteckningar Fördchef och Armekår?

Inlägg av MD650 » 2 mars 2007, 08:33

mattias101 skrev:Vilken grad(er) hade en fördelningschef och har det funnits armekårer (dvs flera fördelningar samlade)?
Normalt var det en överste av 1.graden som var fördelningschef.
Under 40- och jag tror även under 50-talet fanns det armekårer med en general som chef.
:)

Mandlit
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 31 januari 2007, 15:48
Ort: Lit
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 3 mars 2007, 14:49

När det gäller grader på förbandschefer är det av betydelse vilken tid vi befinner oss vid.

Överstar av 1.gr tillkom ju rel. sent (1972?) och tidigare fanns det överstar med högre tjänsteställning än "vanliga överstar".

Från början var det så att överstar var regementschefer och generalmajorer var fördelningschefer - en viss logik där således.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Armékårchefer och fördelningschefer

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 mars 2007, 15:19

Det fanns under VK 2 och fram till 1960-talet tre armékårer. 1.AK Skåne, 2.AK Norrland och 3.AK Värmland. De avsomnade efter hand. Några exempel:

Den som först kallades in under VK 2 var 2.AK med anledning av Finlands vinterkrig. Kårchef general Oscar Eugen Nygren, SC generalmajor Archibald Douglas. C VI.Förd generalmajor Ivan Holmquist.

1.AK Skåne kårchef generalmajor Erik af Edholm, SC generalmajore Axel Bredberg. C I.förd generalmajor Erik af Klercker, IV.förd generalmajor Erik Testrup, V.förd generalmajor Martin Hanngren.

När 1940-41 antalet fördelningar ökades till 10 kom även överstar att bli fördelningschefer.

Den högre graden av överste kallades fram till 1972 överste Bo 4 (vilket var benämningen på lönegraden). Dessa var bl a truppslagsinspektörer.

Mandlit
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 31 januari 2007, 15:48
Ort: Lit
Kontakt:

Inlägg av Mandlit » 3 mars 2007, 18:28

Tack Stellan. Det var det där med Bo 4 som jag inte kom ihåg riktigt.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 3 mars 2007, 22:13

I modernare tid har man ju även använt sig av "mst" gällande överstelöjtnanter och kommendörkaptener. Om jag minns rätt så innebar "mst" något i stil med "med särskild ställning". Så vitt jag kommer ihåg det så var dessa på tur att utnämnas till överstar/kommendörer, men att antalet tjänster för dessa var begränsat, och att utnämning skedde först när man tillträdde befattning som motsvarade graden. Var det liknande bakgrund till Överste Bo 4 eller finns det någon annan förklaring?

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 3 mars 2007, 22:16

Stivne skrev:Om jag minns rätt så innebar "mst" något i stil med "med särskild ställning".
Om jag minns rätt så innebar "mst" "med särskild tjänsteställning".

Kan någon med klarare minnesbilder än mig och Stivne avgöra?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 3 mars 2007, 22:28

Ender Wiggin skrev: Om jag minns rätt så innebar "mst" "med särskild tjänsteställning".

Kan någon med klarare minnesbilder än mig och Stivne avgöra?

Stämmer!
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Gradbeteckning Bo 4

Inlägg av Stellan Bojerud » 4 mars 2007, 08:59

1. Överste Bo 4 hade en diskret gradbeteckning. Dåvarande regementsofficerarna (major-överste) hade på uniform m/39 och m/52 truppslagstecken på rockslagen och en krona över detta. Överste Bo 4 hade dessutom en lagerkrans under truppslagstecknet.

2. Överstelöjtnant med särskild tjänsteställning (mst) förkortat övlt* uppkom som en följd av gradinflationen 1/7 1972 då majorerna blev övlt. De tidigare övlt blev övlt* (själva kallade de sig övlt FFJ =före första juli.

3.Övlt* översattes vid internationell tjänst med Oberst, Colonel o s v vilket förvirrade utlänningarna svårt. Övlt (mst) bar utomlands skärmmössa med brodyr i likhet med överste.

Skriv svar