Fältsjukhus

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Fältsjukhus

Inlägg av MD650 » 2 februari 2007, 16:55

Inom Fo 66 och Fo 67 fanns det tre fältsjukhus vardera. Desuuom fanns ett antal inom F0 63.
Jag har svagt för mig att fältsjukhusen fanns endast i ÖN. Nån som känner till nåt mer om det?
:)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 3 februari 2007, 16:58

Stämmer verkligen det? Jag vill minnas att jag någonstans läst att minst ett fältsjukhus mobiliserade i Kronobergs län?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 3 februari 2007, 17:25

Stivne skrev:Stämmer verkligen det? Jag vill minnas att jag någonstans läst att minst ett fältsjukhus mobiliserade i Kronobergs län?
Men var det ett mobilt fältsjukhus?
De i ÖN var nog speciellt utformade m.h.t. till bristen på infrastruktur.
Det fanns nog fältsjukhus i Kronoberg men var kanske med annan org.

Men jag är osäker.
:)

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 4 februari 2007, 21:35

MD650 skrev:
Stivne skrev:Stämmer verkligen det? Jag vill minnas att jag någonstans läst att minst ett fältsjukhus mobiliserade i Kronobergs län?
Men var det ett mobilt fältsjukhus?
De i ÖN var nog speciellt utformade m.h.t. till bristen på infrastruktur.
Det fanns nog fältsjukhus i Kronoberg men var kanske med annan org.

Men jag är osäker.
:)
Enligt vad jag läst ska väl Ånge varit en ort för fältsjukhus,

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 4 februari 2007, 21:44

Vad är definitionen på just "fältsjukhus"?

Nu kidnappar jag tråden lite, jag har hört att Karlbergsgymnasiet i Åmål är byggt för att i händelse av krig snabbt omvandlas från gymnasieskola till sjukhus. Och är man i lokalerna så märker man att allt inte riktigt "stämmer" - det är långa breda korridorer, bredare dörrar och en lite annan form på föreläsningssalarna.

Byggdes vissa civila byggnader för att kunna användas som temporära sjukhus?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 februari 2007, 16:32

Wooster skrev:Vad är definitionen på just "fältsjukhus"?

Nu kidnappar jag tråden lite, jag har hört att Karlbergsgymnasiet i Åmål är byggt för att i händelse av krig snabbt omvandlas från gymnasieskola till sjukhus. Och är man i lokalerna så märker man att allt inte riktigt "stämmer" - det är långa breda korridorer, bredare dörrar och en lite annan form på föreläsningssalarna.

Byggdes vissa civila byggnader för att kunna användas som temporära sjukhus?
Det jag tänker på är s.k. MASH d.v.s. fältsjukhus som byggs upp med hjälp av tält.
Det fanns nog ett antal fältsjukhus som inrättades i civila byggnader.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 5 februari 2007, 19:14

macken skrev:Enligt vad jag läst ska väl Ånge varit en ort för fältsjukhus,
Japp och idrottsplatsen skulle tas i anspråk för krigsgravbruk. Sedan var Alby ca: mil i SV riktning efter RV 83 en ort för fältsjukhus. Hur det nu skulle gå i hop med med kloratfabrik i krig på den orten. 8O Den fabriken rymmer mycket "PANG".

J.K Nilsson

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 februari 2007, 19:27

Men sjukhus upprättade i befintliga byggnader under krig benämns väl inte för fältsjukhus utan krigssjukhus, dock med lite lägre operationskapacitet än fältsjukhusen (fyra operationslag)? Sådana har det väl funnits rätt gott om.

Fältsjukhusen var däremot mobila i form av container- och uppblåsbara tältenheter.

Under 1980-talets början avsågs fältsjukhusen (dvs de rörliga) upprättas helt och hållet i tält och omfatta 200 vårdplatser. Platsantalet skulle kunna utökas med ytterliggare 150 platser för sk. lättvårdsfall. Varje fältsjukhus hade vid denna tid sex operationslag varav fem var rörliga (med utrustning) inom fältsjukhuset. Fältsjukhuset skulle kunna förstärkas med ytterliggare sex operationslag varid man skulle kunna operera dygnet runt i tvåskift. Fältsjukhusen hade kvalificerad utrustning i form av lab-utr. samt röngten och intensivvårdsavdelning som kunde ta emot upp emot 50 fall.

Ingående enheter i fältsjukhus anno 1982 (typsjukhus):

Sjukhusexpedition
Sorteringsutrymme med lab, 3 behandlingsrum, blodcentral/lab samt administrativ registreringsfunktion
Tält för väntplats, mottagning och avtransport
Tält för uppsamling av utrustning från patienter
6 vårdavdelningar
2 st steriliseringsvagnar
1 röngtenenhet i tält
3 intensivvårdstält
6 operationssalar i tält
2 st order ochmässtält
Kok
1 st apotekstält
1 st förrådstält
1 st vattenreningsverk
1 st tvätteri
1 st sköljtält
3 st separata tvätttält
1 st duschtält
1 st toaletttält
1 st disktält

Fältsjukhuset bemanandes av ett sjukhuskompani och kunde ingå i en etappbataljon alternativt som självständig enhet.

Mvh

Stivne

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 februari 2007, 19:34

Wooster skrev:Vad är definitionen på just "fältsjukhus"?

Nu kidnappar jag tråden lite, jag har hört att Karlbergsgymnasiet i Åmål är byggt för att i händelse av krig snabbt omvandlas från gymnasieskola till sjukhus. Och är man i lokalerna så märker man att allt inte riktigt "stämmer" - det är långa breda korridorer, bredare dörrar och en lite annan form på föreläsningssalarna.

Byggdes vissa civila byggnader för att kunna användas som temporära sjukhus?
Samma sak brukar också sägas om gamla Pedagogen/Lärarhögskolan i Mölndal. Som byggnad är den också lite "konstig", framför allt genom att ha just oerhört breda korridorer.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 7 februari 2007, 20:33

Stivne skrev:Men sjukhus upprättade i befintliga byggnader under krig benämns väl inte för fältsjukhus utan krigssjukhus, dock med lite lägre operationskapacitet än fältsjukhusen (fyra operationslag)? Sådana har det väl funnits rätt gott om.
Krigssjukhus stämmer nog när du säger det.

När inrättades dessa, hur såg organisationen ut (antar den var väldigt olika, beroende på byggnaden)? En kvalificerad gissning från mig är att krigssjukhusen var mer för civilt bruk i krigs och krislägen - stämmer det?

Tryggve, intressant med pedagogen i Mölndal, det hade jag inte hört förut.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 7 februari 2007, 20:36

Wooster skrev:
Stivne skrev:Men sjukhus upprättade i befintliga byggnader under krig benämns väl inte för fältsjukhus utan krigssjukhus, dock med lite lägre operationskapacitet än fältsjukhusen (fyra operationslag)? Sådana har det väl funnits rätt gott om.
Krigssjukhus stämmer nog när du säger det.

När inrättades dessa, hur såg organisationen ut (antar den var väldigt olika, beroende på byggnaden)? En kvalificerad gissning från mig är att krigssjukhusen var mer för civilt bruk i krigs och krislägen - stämmer det?

Tryggve, intressant med pedagogen i Mölndal, det hade jag inte hört förut.

I östersund så var väl gamla Frösö sjukhus/Arnljot skolan tänkt att fungera som krigssjukhus. Likaså Föllinge skola. Kanske flera skolor än så? I gällö trakten skulle stupade begravas, jag tror byn heter Sundsjö. Någonstans ska det även ha varit förbettt
för ett krigsfångläger, men det kanske är ämne för en ny tråd :wink:

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 februari 2007, 21:55

Wooster skrev:
Stivne skrev:Men sjukhus upprättade i befintliga byggnader under krig benämns väl inte för fältsjukhus utan krigssjukhus, dock med lite lägre operationskapacitet än fältsjukhusen (fyra operationslag)? Sådana har det väl funnits rätt gott om.
Krigssjukhus stämmer nog när du säger det.

När inrättades dessa, hur såg organisationen ut (antar den var väldigt olika, beroende på byggnaden)? En kvalificerad gissning från mig är att krigssjukhusen var mer för civilt bruk i krigs och krislägen - stämmer det?

Tryggve, intressant med pedagogen i Mölndal, det hade jag inte hört förut.
Måste nog förklara lite till, det finns nämligen ytterliggare en typ av sjukhus..

Fältsjukhus
Krigssjukhus
Beredskapssjukhus

Nja, krigssjukhusen var tänkta som ett komplement till de befintliga civila sjukhusen och fältsjukhusen tror jag. Fältsjukhusen hade utifrån vad jag förstår mer kvalificerad personal och utrustning än krigssjukhusen, men bäst resurser fanns naturligtvis vid de civila sjukhusen (åtminstone lokalmässigt). Tänker bland annat på kirurgtätheten på fältsjukhusen samt intensivvårdsplatserna. Jag är tror inte krigssjukhusen hade intensivvård i ordets rätta bemärkelse.

Antalet vårdplatser vid krigssjukhusen var i början av 80-talet mellan 500-600 i de flesta fall. Vid början av 80-talet hade Sverige ca 80 000 akutvårdsplatser i fredstid, medan det i det krigsorganiserade samhället skulle finnas omkring 123000 akutvårdsplatser.

Huvudelen av ökningen skulle ske genom upprättandet av krigssjukhus samt det som kallades för beredskapssjukhusen (101 st 1982). Beredskapssjukhusen var de tyngsta ochmest kvalificerade vårdinrättningarna i landet. De skulle ge kvalificerad vård till såväl civila som militära patienter.

Beredskapssjukhusen byggde normalt på ett kärnsjukhus (alltid ett befintligt fredssjukhus) som sedan i krig kompletterades med ett antal annex (ofta skolor). Ofta var ett av annexen ett sk huvudannex som höll högre standard än de övriga annexen. Där skulle det finnas kapacitet att bedriva samma kvalificerade akutsjukvård och intensivvård som vid kärnsjukhuset. De övriga annexen var främst avsedda för rutin- och eftervård. Avståndet mellan kärnsjukhus och huvudannex var oftast omkring 20 km, medan det var omkring 10-15 km mellan kärnsjukhus och övriga annex.

Planer fanns på att bilda ca 50 sk. operationsannex istället för huvudannexen, men om detta fick genomslag är för mig okänt. Fördelningen av vårdplatser var ca 70% kirurgi och 30 % medicin på beredskapssjukhusen. När det gällde den psykiatriska vården tillfördes inga ytterliggare platser vid beredskapssjukhuset, utan man fick använda befintliga och tillgängliga platser vid kärnsjukhusets ordinarie psykiatriavdelningar.

Kravet på kärnsjukhuset var att de skulle kunna vara krigsorganiserade på 72 timmar efter order getts, de viktigaste annexen (huvudannexen) inom 5-10 dygn, och hela beredskapsjukhuset inom högst 15 dygn. Tiden fram tills beredskapssjukhusen var organiserade fullt ut trodde man att man skulle klara med befintlig sjukvård, samt att det skulle vara viss eftersläpning i transporterna från den främre sjukvårdsorganisationen (fältsjukhusen bla) som hade kortare mob-tid.

Nåja, det är säkert bara jag som är intresserad av sådana detaljfrågor...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 7 februari 2007, 22:23

Tack, det var väldigt intressant Stivne!

Finns det någon lista över vilka lokaler som varit aktuella som olika typer av sjukhus? 101 stycken beredskapsjukhus är ju till exempel ganska många :)

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 7 februari 2007, 22:32

Man kan nog säga att alla större sjukhus var tänkta som beredskapssjukhus. Jag tror att de som kallades för länsdelssjukhus var de som var tänkta som beredskapssjukhus i första hand. Dvs exempelvis Ljungby Sjukhus, Västerviks, Halmstad, Växjö mfl. Jag har tyvärr ingen lista i nuläget, men jag skall se om jag kan få fram mer info om det är. Om ni är intresserade förståss. Det finns säkert andra medlemmar på forumetsom har bättre koll än vad jag har. Men jag skall se vad jag kan göra.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 8 februari 2007, 21:23

Jag har blädrat ite i boken "kalla krigets kronoberg", enligt den fanns det två beredskapssjukhus i Kronobergs län, nämligen uppbyggda kring kärnsjukhusen Växjö och Ljungby. Jag kommer att återkomma med mer information om dessas organisation under helgen. Vidare nämns också att två fältsjukhus mobiliserade inom länet, och var avsedda att gruppperas inom länet. I en del förstärkningsalternativ skulle upp till 10 fältsjukhus kunna grupperas i småland. Mer om detta i helgen. Men man kan alltså dra slutsatsen att fältsjukhusen inte enbart var avsedda för NN.

Skriv svar