Lokalförsvar!

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Daniel_M
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 januari 2006, 13:58
Ort: Göteborg

Lokalförsvar!

Inlägg av Daniel_M » 14 januari 2007, 00:22

Hej!

Tar återigen hjälp av er.

I Stenkullen c:a 3 mil utanför Göteborg ligger/låg en av sveriges största underjordiska transformatorstationer, Hur såg försvaret ut vid en sådan anlägning. Vilka organiserade det?

Hemvärnet givetvis! fanns det Lv samt andra enheter där? när försvann isåfall dessa enheter ur org?

Tacksam för all hjälp!

Mvh /D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 14 januari 2007, 00:37

Jag kan tänka mig att driftvärnet och inte hemvärnet försvarade en sådan anläggning, även om det naturligtvis är av mer akademisk betydelse... Har ingen koll på hur försvaret såg ut.

/Johan

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 14 januari 2007, 02:28

Det kan ha varit nån form av cskförband som försvarade en sådan anläggning men mest troligt var drift- eller hemvärn.
:)

Daniel_M
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 januari 2006, 13:58
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel_M » 15 januari 2007, 13:53

Jag vet att Hemvärnet är/var krigsplacerat på nämda anlägning.

Det jag inte vet är vilka övriga förband som fanns där, Är det nån som vet hur jag enklast kan hitta info om hur försvaret av anlägningen skulle se ut. Samt vilka som stod för utbildningen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 15 januari 2007, 14:42

I Norsesund, två stationer ifrån Stenkullen, ligger det en tågbunker avsedd för rälsburna transformatorstationer för järnvägen. I anslutning till bunkern ligger också en barrack använd av hemvärnet. Har dessa något samband med transformatorstationen i Stenkullen tro?

Bunkern låg väl gömd i skogen intill rälsen och ganska välbevarad fram till för något år sedan, då någon (förmodligen Banverket) röjde undan skogen och blottlade anläggningen. Nu syns visserligen anläggningen från både järnvägen och vägen, men har också blivit utsatt för omfattande vandalism.

Daniel_M
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 januari 2006, 13:58
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel_M » 15 januari 2007, 14:46

Wooster skrev:I Norsesund, två stationer ifrån Stenkullen, ligger det en tågbunker avsedd för rälsburna transformatorstationer för järnvägen. I anslutning till bunkern ligger också en barrack använd av hemvärnet. Har dessa något samband med transformatorstationen i Stenkullen tro?

Bunkern låg väl gömd i skogen intill rälsen och ganska välbevarad fram till för något år sedan, då någon (förmodligen Banverket) röjde undan skogen och blottlade anläggningen. Nu syns visserligen anläggningen från både järnvägen och vägen, men har också blivit utsatt för omfattande vandalism.
Nope, anläggningen i Norsesund har inget att göra med Stenkullen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 15 januari 2007, 15:23

Vet du ändå måhända något mer om anläggningen i Norsesund? Jag vet bara det jag ovan skrev, men skulle gärna vilja veta mer, både om funktion och hemvärnets inblandning..

Daniel_M
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 januari 2006, 13:58
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel_M » 15 januari 2007, 16:02

Wooster skrev:Vet du ändå måhända något mer om anläggningen i Norsesund? Jag vet bara det jag ovan skrev, men skulle gärna vilja veta mer, både om funktion och hemvärnets inblandning..
Anläggningen är en omformarstation, Jag kan inget om funktionen. Den infon kan du hitta på något forum för tågintresserade. Detta riskerar att gå OT snart

Utan att igentligen veta så gissar jag att det var banverkets driftvärn som skyddade anläggningen.

Mvh Daniel

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Driftvärn

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 januari 2007, 16:39

1. Jag har aldrig upplevt att cykelskytteförband bevakat objekt. En transformatorstation låter som typisk plutonsuppgift för hemvärnet.

2. Driftvärnet (SJ/Banverket, Posten, Televereket o s v) uppträdde i regel endast i direkt anslutning till den civila arbetsplatsen. Som fogrpch hade jag t ex driftvärn vid Södertälje Södra station. Tre (3) man. Vad skulle jag ge dem för uppgift? De skulle främst se till att tågen rullade. Broarna bevakades av hemvärn. Kom det till strid kring stationen anslöt sig trion till hemvärnet.

3. Vissa större objekt såsom t ex flygplatser och atomkraftverk m m hade värnkompanier.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Driftvärn

Inlägg av MD650 » 15 januari 2007, 16:52

Stellan Bojerud skrev:1. Jag har aldrig upplevt att cykelskytteförband bevakat objekt. En transformatorstation låter som typisk plutonsuppgift för hemvärnet.
Instämmer avseende bevakning men försvar har jag varit med om. Det var ett cskkomp (-) som försvarade en kombinerad landsvägs-/järnvägsbro. Ianslutning till det fanns det ett ställverk som ingick i försvaret.
Iofs så kanske det bara var en "bonus" när man ändå försvarade bron.
Men när det gällde bevakning så var det mycket riktig oftast en hvuppgift.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Kombinerad jvg/lvgbro

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 januari 2007, 16:55

Minns jag rätt finns det bara två kombinerade järnvägs-landsvägsbroar i riket. Båda i ÖN.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kombinerad jvg/lvgbro

Inlägg av MD650 » 15 januari 2007, 17:19

Stellan Bojerud skrev:Minns jag rätt finns det bara två kombinerade järnvägs-landsvägsbroar i riket. Båda i ÖN.
Jag var nog lite tvetydig där. Det var en landsvägsbro och en järnvägsbro som låg i anslutning till varandra.
:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 15 januari 2007, 18:38

Daniel_M skrev:
Wooster skrev:Vet du ändå måhända något mer om anläggningen i Norsesund? Jag vet bara det jag ovan skrev, men skulle gärna vilja veta mer, både om funktion och hemvärnets inblandning..
Anläggningen är en omformarstation, Jag kan inget om funktionen. Den infon kan du hitta på något forum för tågintresserade. Detta riskerar att gå OT snart
Jo, har kollat på både Bunker.nu och jarnvag.net och fått fram att det rör sig om att man körde dit en transformatorvagn, men tyvärr inget mer om när den uppfördes, när eller hur den bemannades - dock en teori om att den skulle vara en alternativ lösning ifall Lilla Edets kraftverk blev bombat (?)

Eftersom du tvärsäkert visste att den inte hade med Stenkullen-anläggningen att göra så chansade jag på att du kanske visste mer. OT beror ju på vad man definierar som on-topic - lokalförsvar av diverse underjord-anläggningar i området Stenkullen/Norsesund är ju ett rätt snävt område det också ;)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kombinerad jvg/lvgbro

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 januari 2007, 19:58

MD650 skrev:
Stellan Bojerud skrev:Minns jag rätt finns det bara två kombinerade järnvägs-landsvägsbroar i riket. Båda i ÖN.
Jag var nog lite tvetydig där. Det var en landsvägsbro och en järnvägsbro som låg i anslutning till varandra.
:)
Morjärv? Edit sekond thoughts: Vitvattnet? Kan se broarna för mitt inre sinne.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kombinerad jvg/lvgbro

Inlägg av MD650 » 15 januari 2007, 20:58

Stellan Bojerud skrev:
Morjärv? Edit sekond thoughts: Vitvattnet? Kan se broarna för mitt inre sinne.
Vitvattnet har nog ingen järnvägsbro eller landsvägsbro i närheten.
Men Morjärv är rätt.
:)

Skriv svar