Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Wedman » 20 augusti 2019, 09:18

JohnT skrev:
11 augusti 2019, 11:04
Då är jag med.

vad är CMANO ?

Jag gjorde för mycket länge sedan,ett scenario i gamla Harpoon som jag kallade Sektor Mitt.


mvh
/John
Command: Modern Air/Naval Operations! (Jag var med i det ursprungliga utvecklingsteamet 2009-2013 men gör inte så mycket längre.)

Här finns en bra Youtubekanal: Baloogan

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Johan Elisson » 30 december 2019, 07:17

JohnT skrev:
22 juli 2019, 21:12
Jag har två länkar:
Jag tror detta är Johan Elisson som hette feldgrau på forumet:
http://www.matrixgames.com/forums/tm.asp?m=2997174

Och sedan finns de ett gäng färdiga scnarion av varierande kvalitet:
http://alternatewars.com/Games/TOAW/TOAW.htm

[...]
sheepskin skrev:
22 juli 2019, 22:32
Tack för svaret! Tyvärr verkar ju Johan inte vara aktiv varken här eller på matrix-forumet längre. Jag har spelat TOAW i ca 20 år men aldrig gjort något eget scenario men börjar bli lite sugen nu :) Vill dock ha organisationen rätt innan jag börjar med något. Ska se om jag kan dela ett excelark som jag gjort genom att plocka data bl.a. härifrån för arméns krigsorganisation 1989 så att alla kan editera/lägga till data.

Ska hålla utkik på matrix-forumet efter ditt och andra intressanta scenarion! :milsmile:
Hej!

Korrekt att jag inte är aktiv här eller på Matrix Forum speciellt ofta, men är fortfarande inne och läser ibland. Jobbar dessutom sporadiskt fortfarande på TOAW-scenariot, men mycket begränsat på grund av vanliga livet. Se bifogad fil för kartan i dagsläget. Med TOAW IV som kom för några år sedan fick jag möjlighet att lägga hela Sverige i 2,5 km-hex i en enda fil.

Gällande krigsorganisation så insåg jag efter hand att det omöjligt skulle gå att skapa en heltäckande bild ner på kompaninivå för ett specifikt datum eftersom verkligheten är vad den är ... Men jag jobbar fortfarande på någon sorts hybridvariant av hur en svensk OOB skulle kunnat se ut i ett krigsläge kring 1990 – men då är det ett pussel av olika delar och källor som motsäger varandra har jag helt enkelt beslutat att inte leta efter den hundraprocentiga sanningen, utan tar mig vissa friheter. Bara en så enkel fråga som om en sådan OOB ska inkludera stadsskyttebataljoner. Vissa källor säger att de började organiseras i slutet av 1980-talet, andra att de dök upp i början av 90-talet. Vad ska man gå på? Och båda svaren är säkerligen korrekta, ur olika perspektiv. Började organiseras behöver inte betyda något annat än att de första värnpliktiga för den nya organisationen började utbildas (eller motsvarande), men en komplett bataljon fanns då knappast redo för krigsorganisationen.

Mitt största problem just nu är att få hyfsat heltäckande information om hemvärnskretsar och hemvärnsområden – det verkar vara lite av ett svart hål i efterforskningen kring kalla krigets försvarsmakt. Men i det stora hela har nog aldrig målet varit att få till ett faktiskt TOAW-scenario, utan att kunna grotta ner mig i ett fantastiskt intressant ämne, svenska försvarsmakten under kalla kriget.

/Johan

PS. Om någon av någon anledning skulle vilja komma i kontakt med mig är det nog säkrast att skicka ett mail till johan.elisson[at]gmail.com på grund av bristande aktivitet här på forumet.
Bilagor
Operation Garbo 2.jpg
Operation Garbo 2.jpg (51.03 KiB) Visad 1662 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Hans » 30 december 2019, 12:43

Jag orkar inte just nu läsa igenom hela (den ytterst intressanta tråden) men såg du Wedmans lista här? viewtopic.php?f=22&t=47917&hilit=listan

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Johan Elisson » 7 januari 2020, 20:06

Hans skrev:
30 december 2019, 12:43
Jag orkar inte just nu läsa igenom hela (den ytterst intressanta tråden) men såg du Wedmans lista här? viewtopic.php?f=22&t=47917&hilit=listan

MVH

Hans
Hej! Ja, eller nej. Men jag har på något sätt fixat ihop en lista som överensstämmer med den så när som på några mindre skillnader. Bland de enklare är att numreringen kan justeras i Wedmans lista (132. sdiv bör vara 133. sdiv, då det finns en 132. jdiv; 212. sdiv bör vara 214. sdiv, då det finns 212. och 213. jdiv), dock har jag en 53. ladiv men saknar en av 16X. ladiv (som bör numreras 164. eller 165. då det finns 161., 162. och 163. jdiv).

/Johan

Skriv svar