Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 4 januari 2010, 16:30

Välkommen till forumet!
:)

kexchoklad
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 januari 2010, 22:14
Ort: Uppsala

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av kexchoklad » 4 januari 2010, 17:10

Ja det kan nog ha varit så, vill minnas att det var ett komp bandpv på P10 vi den tiden. Bestod mest av masar har jag för mig

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 4 januari 2010, 17:15

kexchoklad skrev:Ja det kan nog ha varit så, vill minnas att det var ett komp bandpv på P10 vi den tiden. Bestod mest av masar har jag för mig
Det kan ju ha varit det bpvkomp som utbildades till I 13:s bpvkomp?!
:)

kexchoklad
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 januari 2010, 22:14
Ort: Uppsala

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av kexchoklad » 4 januari 2010, 18:14

MD650 skrev:
kexchoklad skrev:Ja det kan nog ha varit så, vill minnas att det var ett komp bandpv på P10 vi den tiden. Bestod mest av masar har jag för mig
Det kan ju ha varit det bpvkomp som utbildades till I 13:s bpvkomp?!
:)
Ja, jag kommer inte riktigt ihåg vart dom tog vägen sedan?
Det som är tvärsäkert är att båda psk komp på P10 vi den tillfördes bandpv under utbildningen, och när jag sedan repade så var badnpv med som understöd till komp.

Jag har ett gäng med bilder liggande ( plåtade rätt friskt) från GU tiden. Ska ta och plocka fram dom och titta för att se hur tilldelningen av bandpv kan ha sett ut.

kexchoklad
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 januari 2010, 22:14
Ort: Uppsala

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av kexchoklad » 4 januari 2010, 18:20

MD650 skrev:Välkommen till forumet!
:)
Åhh, tack

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 4 januari 2010, 21:28

kexchoklad skrev: Ja, jag kommer inte riktigt ihåg vart dom tog vägen sedan?
Det som är tvärsäkert är att båda psk komp på P10 vi den tillfördes bandpv under utbildningen, och när jag sedan repade så var badnpv med som understöd till komp.

Jag har ett gäng med bilder liggande ( plåtade rätt friskt) från GU tiden. Ska ta och plocka fram dom och titta för att se hur tilldelningen av bandpv kan ha sett ut.
Lägg gärna upp bilder här.
:)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av JohnT » 5 januari 2010, 00:09

MD650 skrev:
Det låter skumt det där med lastbil...
Jag gjorde min GU på P10 81/82 som Pskgrpch. Vi åkte lastbil (939:or??)under den tiden som besättningarna till PBV:erna utbildades. När dom var hyfsat klara efter 3 månader och de vanliga soldaterna ryckte in så åkte vi "Pebbar" hela tiden fram till muck.
Det som avses är de pskkomp som fanns i mekbat F. De hade ltgb 939 som transportfordon.
MekB10 bestod då av av 2 komp. psk, båda åkte pebbe. (2:a och 5:e komp, jag låg på 5:e)
(Kan också nämna att under utbildningen någon gång mitt i,så tillfördes ett komp bandPv (Ikv91) till varje pskkomp, och vi döptes flott värre om till Pansarjägarkompanier, varför man gorde så... har jag inte fattat än idag.
Hur menar du?
En bandpvkomp till varje pskkomp låter lite konstigt. Kan det varit en bandpvplut till varje pskkomp?
:)
Borde vara
viewtopic.php?f=54&t=28188&start=38
MekB 10
Mek försök påbörjas 1980/81 slutförs 1982.
Mtrl från 1.Pbat/6.Pgrp samt IKV 91 nyttjas.

Så kexchoklad var Testpilot!

/John

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 5 januari 2010, 00:47

I ´MekB 10:s bataljoner ingick så småningom ett bpvkomp.
Men att ett komp ska ingå i ett annat komp låter inte troligt.
Men det var säkert nåt försök.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av Sarvi » 5 januari 2010, 05:37

MD650 skrev:I ´MekB 10:s bataljoner ingick så småningom ett bpvkomp.
Men att ett komp ska ingå i ett annat komp låter inte troligt.
Men det var säkert nåt försök.
:)
Jag har en vag minnesbild (oklart från var) av att i de försöken tillfördes varje psk-komp två st bpvplut (a 3 vagnar), den resulterande bastarden ska mycket riktigt ha kallats pansarjägarkompani, som alltså hade fem plutoner (3 x pskplut, 2 x bpvplut). Lite mycket för en enkel pskplutch att hålla ordning på kanske man kan tycka.

Kexchoklad, förstår jag dig rätt om jag säger att "pansarjägarkompanierna" kvarstod i oförändrad form under KFÖ:n? I så fall, när var du inne på KFÖ?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av MD650 » 5 januari 2010, 09:12

Sarvi skrev: Jag har en vag minnesbild (oklart från var) av att i de försöken tillfördes varje psk-komp två st bpvplut (a 3 vagnar), den resulterande bastarden ska mycket riktigt ha kallats pansarjägarkompani, som alltså hade fem plutoner (3 x pskplut, 2 x bpvplut). Lite mycket för en enkel pskplutch att hålla ordning på kanske man kan tycka.
Jo, begreppet pansarjägarkomp känner jag igen. Att bpvplut ingick i ett komp låter rimligt.
:)

kexchoklad
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 3 januari 2010, 22:14
Ort: Uppsala

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av kexchoklad » 11 januari 2010, 20:55

Så kexchoklad var Testpilot!
- Testpil....Nu blir jag riktig generad. :)

Det var rätt förvirrande minns jag över hur vi skulle samverka med bandpv. Dom som gjorde GU på bandpv knådades ihop med oss på något sätt. Det där var ju på en nivå långt över vad en enkel gruppchef fattar. Storma o ta.. det var det väl ungefär....
På slutövningen -82 var det rep bandPv som vi slutövade med.
Sista KFÖ:n runt -90??? var band PV med. KFÖ:n som var planerad till -96 blev inställd p.g.a att nötterna till politiker lade ner förbandet. Så där vet jag ju förståss inte.

Värt att nämna, en kul grej som vi övade ibland: Ansats. Framryckning över öppet fält. (Tänk på att Vintern 81/82 var ungefär som denna nu är i mälardalen kallt som fan och mycket snö) Pebben som kör först, kommer fram till ett skogsbryn där vägen passerar ett öppet fält. Full gas av vägen. Tvärnit. GRG omgången ut. ( ien halvmeter snö)Ladda rök. Så kommer resten av kompaniet stormade med pelle i botten,jag menar verkligen så mycket det går att få ur vagnarna, banden ligger o hoppar på bärhjulen. När sista vagnen passerat. Patron ur.Uppsittning och full gas. Kör ifatt resten av kompaniet, där den nu första gruppen gjort samma manöver. Detta gjorde vi då och då ihop med bandPv. Och när vi hade B-styrka (Ofta PV-kompaniet som åkte TGB....) så gick de en del rök.... :D

Jag gissar så här i efterhand, precis som Sarvi skriver, att 2 plut bandPv till varje psk komp, så skulle det kunna ha varit. Jag kommer ihåg att på övningarna fick man se upp som fan för det var bandPv överallt....

C Fagervall
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 mars 2008, 22:57

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av C Fagervall » 24 september 2010, 21:15

Skicka din internetadress så skall du få Operationsplanerna från 80 talet för svenska krigsmakten. Jag har rekonstruerat dessa genom krigsarkivet och diverse böcker samt egna upplevelser och intervjuer med folk på högre nivå än mig.
Kan ej bifoga mitt dokument till detta forum.

MVH C Fagervall

Officer på I 15, I 16, Amf 4 och FömedC.

mattias101
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 februari 2007, 15:59
Ort: Köpenhamn

Re:

Inlägg av mattias101 » 11 augusti 2011, 08:44

Urban skrev:Tror även det finns en del dubletter, en är ex. att det nämns två armeflygbataljoner, men som sagts tidigare i tråden så var dessa enbart fredsorganisationer och armeflyget uppträdde i kompani eller plutonstorlek.
Vilka krigsuppgifter hade armeflyget?

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Re:

Inlägg av Wedman » 23 augusti 2011, 23:11

mattias101 skrev:Vilka krigsuppgifter hade armeflyget?
AR 2 Taktik Bihang:
Pansarvärnshelikopterkompani
Pansvarvärnshelikopterkompaniet är lämpat för att i främst öppen och småbruten terräng bekämpa fiendens stridsfordon på långa avstånd.
Kompaniet understöder främst en brigad, men kan också ges självständiga uppgifter, t ex att som reserv vara beredd att bekämpa kringgångsförband eller luftlandsättningar. elden från kompaniet samordnas med övrig pansarvärns- och artillerield.
Besättningarna kan själva tjänstgöra som elddelare.
Kompaniet kan lösa stridsuppgifter under dager och övriga uppgifter i likhet med arméflygkompanierna.
När läget medger kan kompaniet lösa begränsade transportuppgifter.

Arméflygförband
Arméflygförbanden skall, främst i vägfattig terräng, öka de övriga arméförbandens förmåga till snabbt och överraskande uppträdnade. Pansvarvärnshelikopterkompaniets huvuduppgift är att i samverkan med övriga arméförband bekämpa fiendens stridsfordon (se ovan). Arméflygförbanden verkan från tillfälliga baser (T-baser) nära de understödda förbanden och i direkt samvarkan med dessa. Arméflygförbanden kan med flygande delar snabbt omgruppera inom och mellan operationsområden. Innan markstyrkan har omgrupperat kan flygstyrkan behöva understödjas med främst drivmedel.
Arméflyget utnyttjas främst under dager och över egen terräng. Begränsade eller väl förberedda uppgifter kan lösas i mörker. Innästling med helikopterförband kan genomföras över terräng som medger dold anflygning. Sådana företag gynnas av vädersituationer med begränsad sikt.

Arméflygbataljon
Arméflygbataljonen innehåller
- arméflygkompaniet med lätta och medeltunga helikoptrar samt
- pansarvärnshelikopterkompanier med observations- och pansarvärnshelikoptrar.
Bataljonen är i regel underställd militärbefälhavare. Kompanierna kan understödja fördelning, försvarsområde och brigad.
Arméflygkompanierna utnyttjas främst som transportförband, t ex för sjuktransporter, samt för att underlätta ledningen av förbanden.
Från luftobservationsplatser i främst lätta helikoptrar kan artillerield och attackflyg ledas mot djupet av fiendens gruppering.
Med medeltunga helikoptrar kan mindre förband luftlandsättas, t ex luftvärns- eller pansarvärnsrobotförband.

Artilleriflygplutonen
Artilleriflygplutonen (fördelningsflygplutonen) ingår i artilleriledningskompaniet.

A10C
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 augusti 2012, 16:26

Re: Svensk ungefärlig OOB ca 1990 för användning i ett spel

Inlägg av A10C » 12 augusti 2012, 16:56

Hej

Hittade din Väl genomarbetade OOB på Wiki och har lite synpunkter.

FO 11 låg en dryg halv km NO om Orupssjukhuset

FO 34 låg i Bergsätersberget i Borås sedan 80-talet.

FO 47 låg i Gottsunda utanför Uppsala

Milo NN sägs ha huserat vid Aborrsjön, vart ligger den?

Skriv svar