Gränsregementen och dess org/struktur

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 1 mars 2007, 20:49

Ett antal Fogrp-staber blev "Gränsregementen".
Ja, ett antal fostridsgrupper och dess staber bildade grunden till regementena. Ett antal fostridsgrp "skrotades".
Man förstärkte alltså staberna och man tillförde fler förband. Bl.a. Nskbat om jag har förstått tidigare inlägg i tråden. Varifrån kom dessa? Fogrp hade väl bara Csk/Ncsk-bat, Värnförband och Hemvärn och ev. SkbatF tidigare! Var det en upprustning?
I varje grreg fanns ett antal (en till två) nskbat 85F som var fristående bataljoner med ett extra kompani. Vissa grreg hade även underställt sig ett fördpvkomp. I varje grreg ingick normalt minst ett jkomp 85 G (d.v.s. ett s.k. gränsjägarkomp)

Var inte Njägarbat tidigare vanligtvis understälda en Fördelning, som fördelningens Underättelseförband?
Det kan ha varit så men under 90-talet fick fördchefen en egen spaningsresurs i form av ett fördelningsunderrättelskomp.
Njbat ingick normalt i varje grreg.
Var inte 5:e fördelningen tidigare en fördelning utan Brigader, utan endast "lösa" fältjägar/nskbat i "norra ödemarken"? Vad hände med den i samband med detta?
Det känner jag inte till. Var skulle den ha funnits och när?

Hoppas dimman lättar något.
:)

bobben
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 februari 2007, 11:58
Ort: 2007-02-10

Inlägg av bobben » 2 mars 2007, 11:53

MD650 skrev:
Ett antal Fogrp-staber blev "Gränsregementen".
Ja, ett antal fostridsgrupper och dess staber bildade grunden till regementena. Ett antal fostridsgrp "skrotades".
Man förstärkte alltså staberna och man tillförde fler förband. Bl.a. Nskbat om jag har förstått tidigare inlägg i tråden. Varifrån kom dessa? Fogrp hade väl bara Csk/Ncsk-bat, Värnförband och Hemvärn och ev. SkbatF tidigare! Var det en upprustning?
I varje grreg fanns ett antal (en till två) nskbat 85F som var fristående bataljoner med ett extra kompani. Vissa grreg hade även underställt sig ett fördpvkomp. I varje grreg ingick normalt minst ett jkomp 85 G (d.v.s. ett s.k. gränsjägarkomp)

Var inte Njägarbat tidigare vanligtvis understälda en Fördelning, som fördelningens Underättelseförband?
Det kan ha varit så men under 90-talet fick fördchefen en egen spaningsresurs i form av ett fördelningsunderrättelskomp.
Njbat ingick normalt i varje grreg.
Var inte 5:e fördelningen tidigare en fördelning utan Brigader, utan endast "lösa" fältjägar/nskbat i "norra ödemarken"? Vad hände med den i samband med detta?
Det känner jag inte till. Var skulle den ha funnits och när?

Hoppas dimman lättar något.
:)
Fördelen är att jag kan skylla på åldern när det blir fel.
Jag blandade helt klart ihopp 5:e fördelningsstaben med den 12:e fördelningsstaben som sattes upp av I5 (tror jag...)

Så här skrev Bojerud i tråden om Fördelningarnas krigsupg på detta forum:

"Räknat norrifrån:
12.Förd (Östersund) inga brigader.Endast stridsgrupper. Minst två fältjägarbat.
3.Förd (Skövde) IB 35, IB 43, IB 51
15.Förd (Boden) IB 19, IB 20, IB 50
IB 2 strategisk reserv närmare Skellefteå än Umeå."

Så vad hände med 12:e? Var det deras fristående bataljoner som dök upp i Gränsregementerna?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 mars 2007, 12:06

bobben skrev: Fördelen är att jag kan skylla på åldern när det blir fel.
Jag blandade helt klart ihopp 5:e fördelningsstaben med den 12:e fördelningsstaben som sattes upp av I5 (tror jag...)

Så här skrev Bojerud i tråden om Fördelningarnas krigsupg på detta forum:

"Räknat norrifrån:
12.Förd (Östersund) inga brigader.Endast stridsgrupper. Minst två fältjägarbat.
3.Förd (Skövde) IB 35, IB 43, IB 51
15.Förd (Boden) IB 19, IB 20, IB 50
IB 2 strategisk reserv närmare Skellefteå än Umeå."

Så vad hände med 12:e? Var det deras fristående bataljoner som dök upp i Gränsregementerna?
Jo, man får ta hänsyn till åldern ibland ;)

Är inte säker men förmodligen så var det så. T.ex. så fanns det en fristående nskbat som hade uppgifter kring Vittangi som sedan tillhörde ett av de nordliga grreg.
Men det fanns även fristående nskbat som tidigare hade tillhört olika fostridsgrupper inom bl.a. Fo 67 som ingick i deras (Fo/Gj 67) grreg.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 25 mars 2007, 23:06

Efter lite rotande i reglementen så hittade jag att normalt underställdes njbat fobef eller fördchef , emedan jkomp normalt underställdes fostridsgrupper.
När det gällde njbat så reglerade MB användningen samt lydnadsförhållandena av dessa. Detta i syfte att säkerställa att jförbanden användes samordnat med huvudstridskrafterna (Sic!).

Var ingick då jförbanden? Bevisligen inte i huvudstridskrafterna.
Ovanstående rimmar, enl. mitt förmenande, lite illa mot uppdragstaktikens tankar.

:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 8 maj 2007, 13:45

MD650 skrev: Ovanstående rimmar, enl. mitt förmenande, lite illa mot uppdragstaktikens tankar.
På vilket sätt då? Det är väl inte orimligt att MB beordrar njbat att intensifiera striden från störa till hindra exempelvis i samband med att fördelningen ska anfalla? Eller missförstår jag dig?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 20 maj 2007, 17:58

Vysotskij skrev: På vilket sätt då? Det är väl inte orimligt att MB beordrar njbat att intensifiera striden från störa till hindra exempelvis i samband med att fördelningen ska anfalla? Eller missförstår jag dig?
Enl mitt förmenande borde det varit chefen som njbat var underställd som skulle ge uppgifterna.
I ovanstående fall borde njbat lytt direkt under MB.
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Inlägg av Axial » 1 juli 2007, 18:53

bobben skrev:
MD650 skrev:
(---)
Så här skrev Bojerud i tråden om Fördelningarnas krigsupg på detta forum:

"Räknat norrifrån:
12.Förd (Östersund) inga brigader.Endast stridsgrupper. Minst två fältjägarbat.
3.Förd (Skövde) IB 35, IB 43, IB 51
15.Förd (Boden) IB 19, IB 20, IB 50
IB 2 strategisk reserv närmare Skellefteå än Umeå."

Så vad hände med 12:e? Var det deras fristående bataljoner som dök upp i Gränsregementerna?
IB43 omvandlades till 43. fostridsgruppen för att läggas ned helt 1995. (Nu återanvänder jag fakta på hög nivå). Som framgått i egen tråd om gränsregementen så utbildades det även efter 1995 GU-bataljoner "direkt" för gränsregementenas räkning. Exempelvis 96/97 i Falun. Det kan alltså rimligen inte bara ha varit 12. fördelningens fristående bataljoner som dök upp i gränsregementena.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 juli 2007, 00:32

Axial skrev: IB43 omvandlades till 43. fostridsgruppen för att läggas ned helt 1995. (Nu återanvänder jag fakta på hög nivå). Som framgått i egen tråd om gränsregementen så utbildades det även efter 1995 GU-bataljoner "direkt" för gränsregementenas räkning. Exempelvis 96/97 i Falun. Det kan alltså rimligen inte bara ha varit 12. fördelningens fristående bataljoner som dök upp i gränsregementena.
Vilka GU-förband utbildades till greg förutom de icke-stridande?
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Inlägg av Axial » 2 juli 2007, 11:52

MD650 skrev:
Axial skrev: IB43 omvandlades till 43. fostridsgruppen för att läggas ned helt 1995. (Nu återanvänder jag fakta på hög nivå). Som framgått i egen tråd om gränsregementen så utbildades det även efter 1995 GU-bataljoner "direkt" för gränsregementenas räkning. Exempelvis 96/97 i Falun. Det kan alltså rimligen inte bara ha varit 12. fördelningens fristående bataljoner som dök upp i gränsregementena.
Vilka GU-förband utbildades till greg förutom de icke-stridande?
:)
Nu måste jag nog be om ett förtydligande. Hur menar du "förutom de icke-stridande" ?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 juli 2007, 12:05

Axial skrev: Nu måste jag nog be om ett förtydligande. Hur menar du "förutom de icke-stridande" ?
Alltså vilka skbat som utbildades till greg? Hade för mig att skbats personal var från överföringsförband.
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Inlägg av Axial » 2 juli 2007, 12:15

MD650 skrev:
Axial skrev: Nu måste jag nog be om ett förtydligande. Hur menar du "förutom de icke-stridande" ?
Alltså vilka skbat som utbildades till greg? Hade för mig att skbats personal var från överföringsförband.
:)
Aha. Tja, nästan hela jämrans GU-bat på I13 1996/97 utbildades direkt för greg räkning, dvs utan att passera NB13. De enda som inte hörde till "bataljon Järven" det året var det reducerade 401-kompaniet och en pionjärpluton. Sen ska jag låta det vara osagt om tunga transporten på NLed/Tr-kompaniet hörde till "Järven" eller NB13.

Utbildningen för bataljonen var densamma som för en helt vanlig Nsk-bat.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Inlägg av Vysotskij » 2 juli 2007, 12:45

MD650 skrev:
Man förstärkte alltså staberna och man tillförde fler förband. Bl.a. Nskbat om jag har förstått tidigare inlägg i tråden. Varifrån kom dessa? Fogrp hade väl bara Csk/Ncsk-bat, Värnförband och Hemvärn och ev. SkbatF tidigare! Var det en upprustning?
I varje grreg fanns ett antal (en till två) nskbat 85F som var fristående bataljoner med ett extra kompani.
Är det inte en modernare version av dessa i greg ingående nskbat Axial pratar om? Jag fick i lumpen lära mig att greg hade en yngre, eller i alla fall mer rörlig, bataljon för den rörliga striden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 juli 2007, 17:13

Vysotskij skrev:Är det inte en modernare version av dessa i greg ingående nskbat Axial pratar om? Jag fick i lumpen lära mig att greg hade en yngre, eller i alla fall mer rörlig, bataljon för den rörliga striden.
Njaeee, det är samma förbandstyp d.v.s. nskbat 85. Normalt ingick ju gskbat i greg.
:)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Inlägg av Hans Engström » 6 juli 2007, 11:03

Jag tar ett tag här och ser om jag blir klokare. När jag omplacerades till en fristående Nskbat så blev jag lärd att mitt regemente innehåll en ickemotoriserad bataljon (med säkerhet ngn form av Ncskbat, 2 nskbat enligt äldre org och en Nskbbat(F) samt en Njbat och diverse understödsförband (alltifrån värnkanon till ing, etapp och så vidare). Snömos eller är detta vettigt för någon av gränsregementena ca 1997 (överfördes tillsammans med kompanichef, pvplutch och två skplutchar från en av de Jämtska Fostridsgrupperna till en Nskbat(F) som hade dåligt befälssläge).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 juli 2007, 12:46

Hans Engström skrev:Jag tar ett tag här och ser om jag blir klokare. När jag omplacerades till en fristående Nskbat så blev jag lärd att mitt regemente innehåll en ickemotoriserad bataljon (med säkerhet ngn form av Ncskbat, 2 nskbat enligt äldre org och en Nskbbat(F) samt en Njbat och diverse understödsförband (alltifrån värnkanon till ing, etapp och så vidare). Snömos eller är detta vettigt för någon av gränsregementena ca 1997 (överfördes tillsammans med kompanichef, pvplutch och två skplutchar från en av de Jämtska Fostridsgrupperna till en Nskbat(F) som hade dåligt befälssläge).
Vilket greg var det?

Den "icke-motoriserade bat" kan ha varit en grskbat med två rörliga skkomp (bv 202) och ett fast.

1997 så borde nskbat F och de två "äldre" varit av samma årgång. Men det låter lite ovanligt med tre nskbat på ett grreg varvid de två äldre torde varit av typen grskbat.

Men vad det "ickemotoriserade" var vet jag inte.
:)

Skriv svar