Fördelningarnas krigsuppgifter

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Inlägg av FNP » 8 januari 2007, 13:30

Chefer & chefsutnämningar:

Efter vad jag har förstått utsågs regelmässigt de olika fredstida arméinspektörerna till fördelningschefer i krigsorganisationen.

Mina frågor är: Gällde detta samtliga inspektörer? (det fanns vad jag minns infanteri-, kavalleri-, pansar-, artilleri-, luftvärns- samt tränginspektörer). Vilka övriga utsågs till fördelningschefer? Fanns någon "fast" princip för tilldelning av befattning t.ex. pansarinspektören alltid 13. Fördelningen?

Hur placerades fördelningarnas stabschefer?

Var alltid fredsregementschefen brigadchef för regementets "1:a" brigad?

Hur nyttjades generaler/överstar i reserven (dvs i åldern 55 á 60-70 år)?

Perioden jag avser är 1945-91 (därefter finns uppgifterna i princip i rullan...)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Chefer m m

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 januari 2007, 13:45

Jag har inte uppfattat mågon strikt koppling mellan inspektörerna och fördelningscheferna.

Minns jag rätt var i slutet av 1970-talet öv 1 Nils Isaksson C 4.förd och i fred arméinspektör i Milo Ö. Han efterträddes av öv Bengt Selander, sekundchef I 1 och tidigare C IB 38. Öv Selander erfteträddes som C IB 38 av öv Rolf Frykhammar som då var chef Krigsskolan Karlberg.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Pensionsavgågna off

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 januari 2007, 14:01

Hur pensionerade generaler användes vet jag inget om. Pensionerade överstar inom infanteriet hade ofta varit fogruppchefer och kvarstod i regel fram till närmast följande KFÖ eller SÖB då chefsbyte gjordes.

Inom Fo 44 hade vi en fast koppling mellan krigs- och fredsbefattning för fem av sex fogrpch, nämligen:

441.fogrp Syd (Vällinge) = C HvSS
442.fogrp Stockholm (Stockholm) = C KS (sedermera MHS)
443.fogrp Nord (Sundbyberg) = C K 1
444.fogrp Sigtuna (Sigtuna) = Pensionerad öv ur I 1
445.fogrp Södertälje (Södertälje) = C Ing 1
446.fogrp Kungsängen (Barkarby) = C Terrsekt I 1/Fo 44

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 8 januari 2007, 17:34

FNP skrev:Var alltid fredsregementschefen brigadchef för regementets "1:a" brigad?
Nej, det vanliga var att fredsregementschefen var fobefälhavare i såväl krig som fred. Däremot var det väl inte ovanligt, i alla fall på Svea livgarde, att brigadchefen därefter blev regementschef.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Gamla goda tiden

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 januari 2007, 17:56

Bjernevik skrev:
FNP skrev:Var alltid fredsregementschefen brigadchef för regementets "1:a" brigad?
Nej, det vanliga var att fredsregementschefen var fobefälhavare i såväl krig som fred. Däremot var det väl inte ovanligt, i alla fall på Svea livgarde, att brigadchefen därefter blev regementschef.
Visst var det så på 90-talet. Men tidigare var det K 1 som var foregementet K 1/Fo 44. Sekundchefen I 1 var då C IB 38.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 januari 2007, 18:17

FNP skrev:Chefer & chefsutnämningar:

Efter vad jag har förstått utsågs regelmässigt de olika fredstida arméinspektörerna till fördelningschefer i krigsorganisationen.

Mina frågor är: Gällde detta samtliga inspektörer? (det fanns vad jag minns infanteri-, kavalleri-, pansar-, artilleri-, luftvärns- samt tränginspektörer). Vilka övriga utsågs till fördelningschefer? Fanns någon "fast" princip för tilldelning av befattning t.ex. pansarinspektören alltid 13. Fördelningen?
Under 80-talet fanns det även miloinspektörer (tror de var öv 1.) Jag har svagt för mig att dessa också var fördch.
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Gamla goda tiden

Inlägg av Bjernevik » 8 januari 2007, 18:17

Stellan Bojerud skrev:Visst var det så på 90-talet. Men tidigare var det K 1 som var foregementet K 1/Fo 44. Sekundchefen I 1 var då C IB 38.
Stockholm är ju ett särfall i och med att det där fanns flera förband. Men hur var de på de övriga brigadproducerande regementena som tillika var foregemente?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Gamla goda tiden

Inlägg av MD650 » 8 januari 2007, 18:19

Bjernevik skrev: Stockholm är ju ett särfall i och med att det där fanns flera förband. Men hur var de på de övriga brigadproducerande regementena som tillika var foregemente?
Där var (nog) regch= fobef och stf regch/utbchef = brigch.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Brigadchefer

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 januari 2007, 18:23

Före 90-talet då brigstaberna kaderorganiserades i fredsorg var öv 1 fobef och "lillöversten" (minns jag rätt kallades han i fredsorg för utbildningschef) brigch.

Ett annat särfall var Boden där A 8/Fo 63 var foregemente och I 19 det som tidigare (liksom I 1) kallades B-myndighet.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Brigadchefer

Inlägg av FNP » 8 januari 2007, 18:32

Stellan Bojerud skrev:Före 90-talet då brigstaberna kaderorganiserades i fredsorg var öv 1 fobef och "lillöversten" (minns jag rätt kallades han i fredsorg för utbildningschef) brigch.
Intressant! När bröts sammanhanget mellan regementschef i fred = krigsregementschef/brigadchef i krig? Var det med FB 72 reformen där vissa regementen blev tillika Fo bef eller var det mycket tidigare? VK 2?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Före 1972

Inlägg av Stellan Bojerud » 8 januari 2007, 18:46

Före 1972 var fobef (överste) fobef och regch (överste) var regch = brigch (motsv). 1972 infördes överste 1.gr och sattes som "överrock" ovanpå regch (överste) som "degraderades" till utbildningschef = brigadchef. För regementen med två krigsbrigader hämtades den andre brigch bland de av regch överstar som tjänstgjorde utom förbandet t ex vid militära skolor eller FMV. Fanns ingen sådan var en övlt mst (d v s överstelöjtnant med särskild tjänsteställning - övlt mst kallades vulgärt för "överstelöjtnant med stånd") krigsplacerad som brigch.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Före 1972

Inlägg av FNP » 8 januari 2007, 19:05

Stellan Bojerud skrev:Före 1972 var fobef (överste) fobef och regch (överste) var regch = brigch (motsv). 1972 infördes överste 1.gr och sattes som "överrock" ovanpå regch (överste) som "degraderades" till utbildningschef = brigadchef. För regementen med två krigsbrigader hämtades den andre brigch bland de av regch överstar som tjänstgjorde utom förbandet t ex vid militära skolor eller FMV. Fanns ingen sådan var en övlt mst (d v s överstelöjtnant med särskild tjänsteställning - övlt mst kallades vulgärt för "överstelöjtnant med stånd") krigsplacerad som brigch.
Aha! Som jag misstänkte alltså. Innebär detta då att en karriärväg som brigchef (öv) därefter fobef (öv 1. ) och sedan fördelningschef (öv 1.) var möjlig? Eller var
öv 1./fobef "slutgrad"/slutbefattning?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Före 1972

Inlägg av MD650 » 8 januari 2007, 19:06

FNP skrev:

Aha! Som jag misstänkte alltså. Innebär detta då att en karriärväg som brigchef (öv) därefter fobef (öv 1. ) och sedan fördelningschef (öv 1.) var möjlig? Eller var
öv 1./fobef "slutgrad"/slutbefattning?
Om jag för tillåtelse att spekulera så tror jag att fobef var en slutbefattning emedan fördch var en karriärbefattning.
:)

MatsB
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 juni 2006, 23:37
Ort: Uppsala

Inlägg av MatsB » 8 januari 2007, 19:54

FNP skrev: Mina frågor är: Gällde detta samtliga inspektörer? (det fanns vad jag minns infanteri-, kavalleri-, pansar-, artilleri-, luftvärns- samt tränginspektörer). Vilka övriga utsågs till fördelningschefer? Fanns någon "fast" princip för tilldelning av befattning t.ex. pansarinspektören alltid 13. Fördelningen?
Som signalist vill jag tillägga att det fanns en Ing/Sign-inspektör också. Hans dubbla roll hade väl historiska skäl ("bockar" resp. "gnist-bockar").

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 8 januari 2007, 20:01

MatsB skrev:Som signalist vill jag tillägga att det fanns en Ing/Sign-inspektör också. Hans dubbla roll hade väl historiska skäl ("bockar" resp. "gnist-bockar").
Helt rätt. Inte att förglömma.
:)

Skriv svar